Familie Sammenføring efter EU regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

nette1406
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04.02.2013 11:12:32

Familie Sammenføring efter EU regler

Indlæg af nette1406 » 24.03.2018 17:28:26

Hej.
Kort fortalt så et jeg i jan 2018 blevet gift med min nigerianske kæreste, han er bosiddende i Sverige, Malmø, jeg selv bor i dk.
Hans status i Sverige er asyl ansøger, han har fået et afslag fra migrationsverket, og han har appelleret sagen, og forventer den skal for en dommer indenfor 5-6mdr.
Da han ikke lovligt kan indrejse i dk, kan vi ikke søge familie Sammenføring efter danske regler, og det er så at sige kun dem mulighed at jeg rykker til Sverige, bosætter mig og at vi så senere flytter tilbage.
Jeg har 2 særbarn fra tidligere forhold, som jeg har samvær med,ig jeg har for Ca 5 mdr siden købt fast ejendom. Jeg kan læse mig frem til, at jeg ed adresse ændring også er nød til at sælge hus eller udleje det, for at det er et reelt ophold. Jeg ville helst undgå at sælge huset, og tænker om jeg evt kan udleje det til min mor, og derved være i dk de/nogle af de dage børnene er på samvær. Det drejer sig om 5 dage hver 14 dag? Eller skal det være en fremmede der skal leje huset? Hvor længe bør jeg bo i Sverige før vi rykker tilbage til DK.
Min mand får formentlig ophold så snart jeg flytter derover, da han så vil have en relation/ægtefælle i landet, men vi vil hurtigst muligt tilbage til DK, da det er det bedste ifh mine 2 børn.
Hvad råder i til? Mvh Jeanette

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familie Sammenføring efter EU regler

Indlæg af skaanebo » 24.03.2018 17:39:43

Jeg vil ikke anbefale at leje ud til din mor eller et andet familiemedlem. Det kan let se ud til at være proforma.

Du bør bo i Sverige i mindst 3 måneder.

nette1406
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04.02.2013 11:12:32

Re: Familie Sammenføring efter EU regler

Indlæg af nette1406 » 24.03.2018 17:53:49

Ok det var også det jeg selv tænkte. Så eneste mulighed er en reel udlejning. Var mest fordi jeg tænkte det ville være rart at kunne vende hurtigt tilbage uden at skulle udleje huset i lang periode, fx 1-2år.Jeg ville fortsætte mit job i dk, men kan pendle frem og tilbage. Det bliver en udfordring ifh samvær i hverdagene da mine børn bor hos deres far og derfor går i skole her i dk. Men er det rigtigt forstået jeg skal have 4 overnatninger om ugen i Sverige, dvs jeg må have 3 dage i dk, så hvis jeg fx bruger 5 dage den ene uge hvor jeg har børnene også ingen eller kun få dage ugen efter er det ok?

nette1406
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04.02.2013 11:12:32

Re: Familie Sammenføring efter EU regler

Indlæg af nette1406 » 24.03.2018 18:17:28

Jeg tænker bare, er der nogle lempelige regler for at jeg kunne benytte huset de 5 dage hver anden uge hvor jeg har samvær med mine børn her i dk.? For det vil være svært at have de 5 dage hver anden uge, når jeg ikke har et sted at være med dem, udover at tage dem med til Sverige. Tænker bare, om der kunne gives dispensation?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familie Sammenføring efter EU regler

Indlæg af skaanebo » 24.03.2018 18:23:32

Nej, der kan ikke gives dispensation. Men kan du ikke aftale dig til, at børnene bor med dig i Sverige?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familie Sammenføring efter EU regler

Indlæg af mh1 » 24.03.2018 20:09:32

Du vil få mere end almindeligt svært ved at godtgøre, at du har reelt ophold i Sverige, hvis du har din nuværende bolig til rådighed i DK.

For at benytte EU-regler behøver du ikke blive boende i Sverige længere end tre måneder, og det vil nok være lige lovligt drastisk for børnene, især hvis de er skolebørn, at flytte til Sverige for den periode. De vil formodentlig væsentligt lettere kunne klare at I laver en pause i det normale samvær, således at du fx kun har samvær med dem fredag-søndag i den tre-måneders periode, evt. hos dig i Sverige, hvis det praktisk/transportmæssigt lader sig gøre. Eller udskyd din flytning, så en del af dit Sveriges-ophold falder i skolernes sommerferie, hvor de så kan være hos dig (hvis det er den normale rutine) i lidt længere tid.
mh
Rådgiver for ÆUG

nette1406
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04.02.2013 11:12:32

Re: Familie Sammenføring efter EU regler

Indlæg af nette1406 » 25.03.2018 09:36:43

Mine børn bor (har bopælsadressen) hos eres far og jeg er samvær forælder. Derfor kan de ikke flytte med mig til Sverige, desuden er de skole børn og det skal jo passes. Jeg må nedsætte samværet i den periode jeg bor i Sverige. Det der er så skørt, er at jeg skal udleje mit hus i den korte periode, hvilket jo er ret svært after som jeg ikke tænker der er nogle der vil leje for Ca 3 mdr. Og det ville derfor være rart hvis huset bare stod tomt i den periode jeg bor i Sverige. Men kan godt se det kan give noget problemer ifh om det har været reelt ophold. Dog tænker jeg, hvis der kun bliver betalt af på lån mem at der i og for sig ikke rigtig er noget forbrug i huset og jeg kan dokumentere at jeg pendler frem og tilbage samt indkøber madvarer osv i Sverige, er der så stadig problemer med at bevise det?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familie Sammenføring efter EU regler

Indlæg af mh1 » 25.03.2018 13:32:06

Ja, det væsentlige er at du har huset til rådighed.

Ganske vist er der nogle, som har fået fs, selv om deres bolig stod tom, men de har så bosat sig så langt væk fra boligen at det var nemt at godtgøre, at de ikke i virkeligheden boede der. Hvis din danske bolig er så tæt på det sted i Sverige, hvor du vil bo, at du nærmest kører forbi hver dag, og ydermere: lader dine møbler mv. blive i boligen, så skyder du dig selv i foden. Som det allermindste skal du fjerne alt, hvad du normalt ville fjerne, hvis andre skal bo i boligen, og opbevare det hos fx Boxit el. lign., eller transportere det til Sverige, samt annoncere det til udlejning. Der er temmelig sikkert andre, som gerne vil bruge EU-løsningen, som ikke er danske statsborgere, og som ville være mere end villige til at leje din bolig i 3-4 mdr.
mh
Rådgiver for ÆUG

nette1406
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04.02.2013 11:12:32

Re: Familie Sammenføring efter EU regler

Indlæg af nette1406 » 25.03.2018 13:52:47

Jeg har fundet en som står uden bolig pr 1/4 som for en periode på 3-6mdr vil leje mit hus. Dvs vi laver en kontrakt og han får adresse osv her. Hvis jeg betaler opbevaring af hans møbler imens jeg bor i Sverige kan mine møbler så blive i huset. Dvs så betaler jeg for opbevaring. Jeg kommer ikke til at kører forbi. Huset er i faxe sydsjælland. Men det er fint at det bliver lejet ud. Så har jeg 100% rent mel i posen. Og det har jeg det fint med. Min mand sørger for bolig i Sverige, så jeg skal registres og have en bank konto samt en bro bizz når jeg skal pendle frem og tilbage til job. Når jeg har mine børn kommer de med til Sverige i weekenden og de 2 hverdage jeg har min søn, kan jeg være i dk hos mine forældre. Er der andet jeg ikke har tænkt på?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familie Sammenføring efter EU regler

Indlæg af mh1 » 25.03.2018 15:15:35

Husk at sørge for at både din lejer og du selv betaler husleje via banken, dags dato kvitteringer duer ikke som dokumentation. Det samme gælder for betaling af el, vand, mv. Køb ind i Sverige med kredit- eller debitkort, og husk at gemme al dokumentation, der viser hvor meget du rent faktisk er i Sverige.

Hvis du let kan oprette en konto i Sverige, så gør det, og brug den til betaling af regninger i Sverige. Der er danske banker, som har afdelinger i Sverige, og vil oprette en konto for dig der.

Alt skal tilrettelægges på den måde, du ville gøre det, hvis du ville bo i Sverige på ubestemt tid. Husk, at når du henvender dig til Skatteverket for at blive registreret, skal du kunne få det til at se ud til at du vil blive længere end tre mdr., for du har som EU-borger først pligt til at registrere dig, hvis du skal det.
mh
Rådgiver for ÆUG

nette1406
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04.02.2013 11:12:32

Re: Familie Sammenføring efter EU regler

Indlæg af nette1406 » 25.03.2018 19:16:00

Jeg har syd bank og ved faktisk ikke om jeg kan få en svensk konto. Men tænker at hvis jeg ikke kan, er et så ikke ok at beholde min danske bank, jeg kan jo printe konto udtog ud. Men ellers kan jeg vel godt have et svensk konto kort til at bruge i Sverige.? Ja jeg skal nok registrer på skatteverket og forgive at skal være der i lang tid. Men hvilken grund er god at bruge.?jeg tror jeg skal snakke med en advokat om hvordan det gribes an så alt bliver gjort korrekt. Men tak for svar.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familie Sammenføring efter EU regler

Indlæg af skaanebo » 25.03.2018 20:22:50

Jeg ved, at Sydbank tidligere har haft noget, der hed Øresundskonto, og som var et samarbejde med SEB i Sverige. Men uanset kan du jo altid oprette en ny konto i en svensk bank, når du først er blevet folkeregistreret i Sverige.

nette1406
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04.02.2013 11:12:32

Re: Familie Sammenføring efter EU regler

Indlæg af nette1406 » 26.03.2018 06:43:58

Ok det vil jeg undersøge.
En anden ting jeg er blevet OBS på et, hvordan skal leje kontrakten udformes. For det forventes jo at jeg flytter tilbage indenfor 3-6mdr,men det tænker jeg ikke er smart at skrive ind i lejekontrakten, altså tidsbegrænset den da dette kan virke til at det hele er planlagt på forhånd. L
Jeg tror sagtens at jeg kan lave en aftale med lejer om, at I indbyrdes aftaler om han evt vil opsige lejemålet nogle mdr før jeg flytter hjem, således at huset er tomt når jeg rykker til DK igen! Hvad anbefaler i at gøre ifh lejekontrakt som kun skal være gældende i en kortere periode.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familie Sammenføring efter EU regler

Indlæg af skaanebo » 26.03.2018 07:59:53

Ubegrænset tid og med 3 måneders opsigelse. Dvs., du kan dermed selv opsige den med det samme, hvis du kun vil bo der i 3 måneder.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familie Sammenføring efter EU regler

Indlæg af mh1 » 26.03.2018 11:54:36

Mht. din danske bolig nævnte du at vedkommende havde behov for tre-fire mdr, så lav en kontrakt på det, eller på 6 mdr. hvis du kan. Du skal endelig sikre dig, at det klart fremgår at det er tidsbegrænset leje, da du ellers kan risikere at stå med en lejer, du får overordentligt svært ved at få ud, hvis lejer ikke vil. En aftale om at lejer skal sige op, hvis du varsler at du nu vil flytte tilbage er ugyldig i hht lejeloven. Tidsbegrænede aftaler er som hovedregel bindende og kan ikke opsiges i perioden af nogen af parterne.

Bliver du spurgt om en begrundelse, så er det fordi vedkommende selv kun har været interesseret i en tidsbegrænset leje, og den har du taget imod, fordi det giver dig tid til at finde den rigtige langtidslejer eller evt. en køber. Møbler - da min søn og svigerdatter solgte deres lejlighed, solgte de de fleste af møblerne til køber, så det kan også forklares hvorfor de bliver stående.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar