EU-regler i Sverige, inneboende ændret?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

EU-regler i Sverige, inneboende ændret?

Indlæg af Weygan » 25.02.2018 21:35:39

Hej alle,

Til min store forskrækkelse fandt jeg dette på Migrationsverkets hjemmeside. Jeg håber, at nogen kan hjælpe mig med at besvare det. Kan man ikke længere søge om at få sin ægtefælle til Sverige efter EU-regler, ved at være inneboende..? Eller er jeg (forhåbentlig) helt forkert på den. Det tog lige luften fra mig at læse, da jeg lige nu bor som inneboende (dog i privat bygning med eget køkken og bad, som er bygget på udlejers grund). Men stadig inneboende.

Der står følgende:

SVENSK UDGAVE: https://www.migrationsverket.se/Privatp ... erige.html
Din bostad
Du ska ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för er att bo i. För två vuxna utan barn är en bostad tillräckligt stor om den har kök eller kokvrå och minst ett rum. Om barn ska bo i bostaden måste det finnas fler rum. Två barn kan dela sovrum.

Det går bra att hyra bostaden i andra hand, men uthyrningen måste vara godkänd av hyresvärd, bostadsrättsförening eller hyresnämnd. Att vara inneboende hos någon annan eller bo hemma hos sina föräldrar räknas inte som att ha en godtagbar bostad.

Ni ska kunna använda bostaden från det att dina familjemedlemmar kommer till Sverige.

ENGELSK UDGAVE: https://www.migrationsverket.se/English ... weden.html
Your home
You have to have a home of sufficient size and standard for all of you to live in. For two adults without children a home is big enough if it has a kitchen or kitchenette and at least one room. If children are going to live in the home, there must be more rooms. Two children can share a bedroom.

A sub-let home is alright, but the sub-let must be approved by the landlord, housing cooperative association or regional rent tribunal. If one has a live-in arrangement at someone else’s residence, or lives at home with one’s parents, one is not viewed as having an acceptable type of housing.

You have to be able to use the home from when your family members come to Sweden.

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: EU-regler i Sverige, inneboende ændret?

Indlæg af Weygan » 25.02.2018 21:54:53

Ved lidt videre søgen, kan simpelthen ikke stoppe mig selv, fandt jeg frem til dette:

https://www.migrationsverket.se/English ... rules.html

Så jeg antager, at det jeg oprindeligt så som en mindre skrækepisode herhjemme, kan være at jeg blot har fundet de nationale svenske regler på Migrationsverkets hjemmeside, og ikke EU-kortet..? som jeg måske fejlagtigt troede var dem der gjaldt, hvis man søger efter EU-reglerne.. Hold op en forskrækkelse ellers... Troede det var ændret med 2018.. Håber en kan bekræfte (skaanebo, mh)? :lol:

EDIT: Aner ikke om jeg er i færd med at besvare mit eget spørgsmål, men fandt følgende.. igen:
Den er dog sidst opdateret: "Last updated: 2017-02-23"

https://www.migrationsverket.se/English ... tions.html
QUESTION: Does the new law also apply to people who have applied for a residence card, i.e. close relatives of EU or EEA citizens with a right of residence?
ANSWER: No, the new rules do not apply to close relatives of EU or EEA citizens who are applying for residence cards.

Jeg tror, at jeg har taget fejl af EU-reglerne og de nationale regler på Migrationsverkets hjemmeside. Håber stadig lige på en bekræftelse af en voksen herinde :roll: :oops:

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: EU-regler i Sverige, inneboende ændret?

Indlæg af Pashton » 25.02.2018 22:52:49

Husk på, at vi har at gøre med residence permit (opholdstilladelse 2 år) som er de svenske regler og jerudover har vi residence card (opholdskort 5 år) som EU-reglerne. Og kunne med det samme se, på den engelske udgave at det er de nationale regler du er stødt på :) intet at bekymre sig om.

Jeg er er også inneboende :)

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: EU-regler i Sverige, inneboende ændret?

Indlæg af Weygan » 26.02.2018 00:47:57

Lækkert. Tusind tak for det Pashton! :-)

Besvar