Besked. Statsborgerskab

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Besked. Statsborgerskab

Indlæg af skaanebo » 17.01.2018 23:10:43

Naturalisation betyder, at man ikke er født med et statsborgerskab, men får det ved ansøgning.

Ang. klagesag: Opholdskortet er betydningsløst i sig selv, da det blot er et bevis. Det, I skal bevise, er naturligvis det samme forhold, der ligger til grund for, at opholdskortet blev udstedt. Altså din status i Sverige som enten arbejdstager, studerende, pensionist eller person med tilstrækkelige midler.

mini89
Indlæg: 122
Tilmeldt: 15.11.2015 19:52:52

Re: Besked. Statsborgerskab

Indlæg af mini89 » 18.01.2018 09:11:42

Tak for svaret.
Vi har fra starten sendt alle de papir til skatteverket, som vi afleveret ved ansøgning om opholdskortet hos migrationsverket. Først var deres grund til afslag min mands pas som er afghansk, at han ikke kunne styrke hans identitet med hans pas og men vi klagede vi over afgørelsen alligevel. Nu skriver skatteverket så det her som jeg har sendt i den forrige besked. domstolen hsr sendt et brev med skatteverkets beslut og at vores mulighed om at ytre os osv. Hvad skal vi gøre nu? Jeg er pensionist og har også et formue på 150000 SEK kr i banken. Hvad skal vi sende til domstolen? Alle de papir eller hvad?

Ang. Svensk pas. Er det fx dem som er statsløse eller født som danske som jan få svensk pas efter 2 år? Jeg er født som afghaner og har båd dansk og afghansk nationalitet.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Besked. Statsborgerskab

Indlæg af skaanebo » 18.01.2018 09:44:44

Hvis du ikke er født med dansk statsborgerskab (man kan have dobbelt statsborgerskab ved fødslen), så er du ikke en “ægte nordbo”, som kan benytte fasttrack til at opnå svensk statsborgerskab. Altså hvis du er blevet dansk senere i livet som fx 5- eller 12-årig, så er du naturaliseret dansker, og så varer det 5 år i Sverige, førend du kan blive svensk, ligesom for alle andre end for nordiske statsborgere, der er født med deres nordiske statsborgerskab.

Har I løst problemet med det afghanske pas? For det lyder som det sværeste at løse, og uden gyldigt pas, kommer I ingen vegne.

JoeH
Indlæg: 7
Tilmeldt: 08.09.2017 10:27:28

Re: Besked. Statsborgerskab

Indlæg af JoeH » 18.01.2018 09:59:34

lbexpert skrev:
05.12.2017 12:34:11
Endelig efter 17 måneder har jeg fået besked på at jeg er optaget på lovforslaget om
statsborgerskab til april 2018.
Men men. Det kan jo blive yderliger udsat hvis Venstre og Dansk Folkeparti ikke kan blive
enige om en finanslov for 2018, så der bliver udskrevet valg
Hej lbexpert. Hurtigt spørgsmål. Da du fik besked på, at du bliver optaget på lovforslaget til april, fik du brevet via eboks eller i posten? Jeg bliver meget utålmodig. Der er gået 19 måneder siden jeg søgte statsborgerskab. På forhånd tak

mini89
Indlæg: 122
Tilmeldt: 15.11.2015 19:52:52

Re: Besked. Statsborgerskab

Indlæg af mini89 » 18.01.2018 10:22:44

Jeg var 18 år da jeg blev dansk statsborger. Men er vores børn naturaliseret eller hvad?

Min mands pas er gyldig han har fået det udstedt i august 2017 i Afghanistan ambassaden i Stockholm. De vil alligevel ikke godkende det for de mener afghansk handlinger er falske og selvom de er lavet her i Afghanistan ambassade i Stockholm så er de stadig baseret på papir fra Afghanistan som kan være falske.. Migrationsverket har godkänt det pas derfor fik han opholdskortet. inden dette pas havde min mand håndskrevne afghansk gamle pas som ikke engang migrationsverket godtog så fik vi lavet en biometrisk pas i Stockholm afghansk ambassad.
Men det står jo ik noget om passet i den nuværende beslut fra skatteverket til domstolen.
Jeg forstår ikke helt om der også er andre ting som skatteverket ikke godtage el bare er det kun min mands pas?

skatteverket hänvisar till det överklagade beslut med följande tillägg ett uppehålls kort för en tredjelandes medborgare som är familjemedlem till en EES medborgare anses inte som en handling som medför rättigheter utan som en handling för att från medlemsstatens sida individuellat fastställa vilken situation en tredjelandes medborgare befinner sig i mot bakgrund av bestämmelserna om uppehållsrätt det innebär att handlingen i sig inte kan styrka att en person har uppehållsrätt med sådan varaktighet att personen kan folkbokföras skatteverket beslut är korrekt och överklagandet ska avslå

Står der noget om hans pas. ? Eller identitet?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Besked. Statsborgerskab

Indlæg af skaanebo » 18.01.2018 10:31:03

Hvis jeres børn er født, efter at du blev dansk, er de født danskere (muligvis har de også et andet statsborgerskab fra fødslen, det afhænger af reglerne i Afghanistan).

Og nej, i teksten står der alene, at opholdskortet i sig selv ikke beviser, at han er familiemedlem til en EU-borger.

Så frem med dokumentationen igen: vielsesattest, pas, din status som vandrende EU-borger.

mini89
Indlæg: 122
Tilmeldt: 15.11.2015 19:52:52

Re: Besked. Statsborgerskab

Indlæg af mini89 » 18.01.2018 13:33:37

Skal jeg sende alle de dokumenter som vi sendte til migrationsverket. Hans pas. Vielsesattest. Kopier på bank udtog og pensions meddelelse. Kopi af hans eu blå sygesikringsbevis. Husleje kontrakt. Måske lægeerklæring på mig. Og vi har et barn sammen nu. Hvad mere? Skal vi også skrive noget i brev til domstolen?
Og tusind tak for svar

lbexpert
Indlæg: 84
Tilmeldt: 21.01.2010 04:43:28

Re: Besked. Statsborgerskab

Indlæg af lbexpert » 03.02.2018 15:24:17

[quote=JoeH post_id=113161 time=1516265974 user_id=11148]
[quote=lbexpert post_id=112168 time=1512473651 user_id=3647]
Endelig efter 17 måneder har jeg fået besked på at jeg er optaget på lovforslaget om
statsborgerskab til april 2018.
Men men. Det kan jo blive yderliger udsat hvis Venstre og Dansk Folkeparti ikke kan blive
enige om en finanslov for 2018, så der bliver udskrevet valg
[/quote]

Hej lbexpert. Hurtigt spørgsmål. Da du fik besked på, at du bliver optaget på lovforslaget til april, fik du brevet via eboks eller i posten? Jeg bliver meget utålmodig. Der er gået 19 måneder siden jeg søgte statsborgerskab. På forhånd tak
[/quote]

Ebox

Besvar