Når de ønsker mere information

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

elephant
Indlæg: 33
Tilmeldt: 06.03.2017 10:10:12

Når de ønsker mere information

Indlæg af elephant » 01.02.2018 15:35:39

Hej alle sammen,

Vi søgte familiesammenføring efter EU-retten tilbage i september og har nu fået brev fra statsforvaltning ang. manglende informationer. De skriver at vi mangler at legalisere vores vielsesattest korrekt og at ID tjekke min mand ved fremmøde.

Er der nogle der har erfaring med om man kan satse på at det så er alt de mangler? Eller om det ofte sker at de sender et nyt brev efter man har indleveret dette, om at de også mangler nogle andre ting? Eller kan man håbe på dette er den udførlige liste, således at når det er indleveret er kortet næsten klar?

Også gerne hvis nogle har erfaringer med hvor hurtige de er til at udstede kortet/give positivt svar efter man har indgivet disse sidste oplysninger?

På forhånd tak for jeres hjælp - vi håber det betyder vi snart er i mål 🙏

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Når de ønsker mere information

Indlæg af Pashton » 02.02.2018 12:43:00

Nu skal jeg først til det her i denne måned. Så jeg ved selvfølgelig ikke meget om det. Men jeg vil da umiddelbart helt klart tænke, at når de beder om de ting, så er det det eneste de mangler! Det ville ikke give mening med det andet.
Håber alt går vel og I får positivt svar!

Jeg ville høre hvilke dokumenter du/I sendte hvis du har tid til at skrive Det? Da jeg skal igang med det samme for min mand meget snart.

elephant
Indlæg: 33
Tilmeldt: 06.03.2017 10:10:12

Re: Når de ønsker mere information

Indlæg af elephant » 02.02.2018 12:52:29

Tak for dit svar! Har netop snakket med deres rådgivningstelefon og du har ret - det skulle gerne være alt! Så det letter, og det virker jo også logisk.. Man (jeg i hvert fald) bliver bare så paranoid af at have sådan en sag kørende og prøver altid at dobbelttjekke alt.

Men jo selvfølgelig! Vi har opholdt os i Grækenland i snart 10 måneder og vi indleverede følgende:

- Vielsesattest
- Paskopier af begge pas med alle stempler for at vise min mands indrejse og vores tidligere besøg til hinanden
- En skriftlig tidslinje for vores forhold (hvornår vi havde mødt hinanden og senere besøg op til dagsdato)
- Begge vores arbejdskontrakter
- Brev fra arbejdsgiver
- Alle lønsedler
- Mit EU registeringsbevis som arbejdstager
- Skatteregistering for os begge
- Ansættelsesdokument for os begge, hvoraf vores sygesikringsnummer fremgår
- Kvittering på melding af udrejse til folkeregisteret
- Lejekontrakt (1 år)
- Kvitteringer for betalt husleje alle måneder + leje af møbler
- Elregning
- Kvittering for oprettelse af internet i vores lejlighed
- Udskrift af regninger af internet
- Post modtaget på adressen
- Erklæring fra mobilselskabet af vores to græske telefon numre
- Erklæring fra banken ang. bankkonto
- Kontoudskrifter fra hele perioden på mit græske kreditkort
- Kopi af græsk kreditkort
- Kvittering for min mands ansøgning om EU-opholdskort
- Min mands midlertidige blåt kort (det får man i grækenland, mener ikke alle steder har sådanne kort)

Mener at det er alt :-)

Hvis du har yderligere spørgsmål skriver du bare!

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Når de ønsker mere information

Indlæg af Pashton » 02.02.2018 13:18:12

Hvor er det dejligt at høre! Jeg krydser fingre for Jer! Bor I begge i Grækenland eller hvordan?

Jeg er nemlig flyttet til Sverige og min mand er i Mellemøsten og vi søger bare direkte om opholdskortet gennem EU regler, derfor har vi ikke dokumenter for ham men mere mig.

Hvilket brev er det du har fra din arbejdsgiver? Og i forhold til at du har skrevet så mange erklæringer hvad vil det sige?

elephant
Indlæg: 33
Tilmeldt: 06.03.2017 10:10:12

Re: Når de ønsker mere information

Indlæg af elephant » 02.02.2018 13:41:20

Ja vi bor og har boet sammen i Grækenland under hele perioden.

Og yes, sådan kan i jo også gøre - i skal bare huske at han skal tilslutte sig dig og gerne bo en hvis periode med dig i Sverige før i kan flytte til DK. Og dette skal så vidt jeg forstår kunne dokumenteres fx. via indrejsestempel i hans pas, tilmeldelse på jeres adresse i sverige, personnummer eller ansøgning om svensk opholdskort som medfølgende ægtefælle.

Dokumentet fra min arbejdsgiver er bare et brev de har sat deres officielle stempel på og som erklære at jeg er ansat hos dem - bare en ekstra ting jeg vedlagde. De andre "erklæringer" er også bare stemplede dokumenter fra hhv. mobilselskabet og banken der siger at jeg ejer dette tlf. nr. eller har denne bankkonto :)

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Når de ønsker mere information

Indlæg af Pashton » 02.02.2018 14:07:44

Okay på den måde.. Ja altså jeg har fået mit personnummer og er igang med at samle og kopiere alle dokumenter som jeg skal vedlægge. Det med at tilslutte sig mig, det har vi også sinde! Men han kommer først til Sverige når han får sit opholdskort nemlig.

Okay det lyder ret godt! Det burde man måske gøre. Hvor mange lønsedler har du vedlagt? på ansøgningen står der nemlig at de ikke må være mere end 3 måneder gamle, derfor havde jeg i sinde at vedlægge mine sidste 3 måneders lønsedler. Forresten er det en god idé med kontoudtog også? da det heller ikke står på ansøgningen

elephant
Indlæg: 33
Tilmeldt: 06.03.2017 10:10:12

Re: Når de ønsker mere information

Indlæg af elephant » 02.02.2018 20:48:23

Ja tror det er godt at vedlægge alle lønsedler man har - vi startede med 3 og har så sendt løbende. Og ja kontoudtog har vi også sendt og det tror jeg er en rigtigt god ide. Det er jo et klart bevis på at man har opholdt ser der hvor man siger. Det sendte vi også løbende :)

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Når de ønsker mere information

Indlæg af Pashton » 03.02.2018 09:18:44

Okay så i bund og grund har I tilsendt en masse dokumenter med stempler på også sendt diverse ting I kunne hver måned løbende? :)

Det var kun et ansøgningsskema, ikke?

elephant
Indlæg: 33
Tilmeldt: 06.03.2017 10:10:12

Re: Når de ønsker mere information

Indlæg af elephant » 03.02.2018 14:44:28

Jo netop :) Og ja, det er bare det ansøgningsskema i finder på statsforvaltningenshjemmeside: http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=8873 (OD2/A)

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Når de ønsker mere information

Indlæg af Pashton » 03.02.2018 17:39:09

Tusinde tak for hjælpen ! Jeg håber det er ok hvis jeg skriver til dig når jeg er ved at sende dokumenterne for at være på den helt sikre side

elephant
Indlæg: 33
Tilmeldt: 06.03.2017 10:10:12

Re: Når de ønsker mere information

Indlæg af elephant » 03.02.2018 18:14:13

Det gør du bare :-) God aften!

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Når de ønsker mere information

Indlæg af Pashton » 04.02.2018 10:43:21

Kan jeg lige høre hvad EU-registreringsbevis for arbejdstager er og skatteregistrering?

elephant
Indlæg: 33
Tilmeldt: 06.03.2017 10:10:12

Re: Når de ønsker mere information

Indlæg af elephant » 04.02.2018 16:10:04

EU registeringsbeviset er min registering i Grækenland som EU borger. Når man har opholdt sig i et EU land mere end 3 mdr. skal man registere sig hos myndighederne. Jeg mener dog ikke det er samme producere i Sverige, da der gælder nogle andre regler for nordiske borgere. Så det er måske ikke aktuelt for jer.
Skatteregistering er at jeg har fået et skattenr i Grækenland. Det er også sådan man registerer sin adresse her og det bruges til alt offentligt.

Tror personnr. i sverige er tilstrækkeligt.

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Når de ønsker mere information

Indlæg af Pashton » 12.02.2018 14:59:55

Tusinde tak!
Ville lige hørw om du ved noget om følgende.

Jeg er flyttet til Sverige og har fået mit personnummee og har næsten alle dokumenter klar. Min mand vil søge om opholdskort gennem EU-reglerne mens han stsdig er bosat i Afghanistan. Vi søger altså ikke om besøgsvidum.

Men vil du mene at jeg skal sende alle dokumenterne til ham og han s0 skal tage til den svenske ambassade og indlevere det hele? eller skal jeg scanne det hele og sende det hele online til ambassaden?

Moazb
Indlæg: 160
Tilmeldt: 28.07.2015 16:27:13

Re: Når de ønsker mere information

Indlæg af Moazb » 12.02.2018 17:28:24

Ved du at hvis du levere alt personligt til Islamabad er der endnu længere vente tid end hvis du søger online?

Vil råde dig til at få din ægtefælle til at søge online.

Besvar