At medbringe bil til Sverige

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

At medbringe bil til Sverige

Indlæg af Weygan » 10.01.2018 20:03:13

Da jeg skal til at flytte til Sverige, har jeg spørgsmål i forbindelse med at få min bil med. Den er under ét år gammel.

Jeg er ved at indfri bilen fra lånet jeg havde på den, for at kunne få den med. Det kan godt tage et par dage før finansieringsselskabet har fået den registreret indfriet. Jeg kan ikke søge om at få den værdifastsat hos SKAT før dette er sket, er jeg blevet oplyst om af SKAT.

1. Kan jeg køre i bilen (I sverige) i mens at omregistreringen finder sted, indtil jeg får de svenske nummerplader at udskifte med?
2. Min boligkontrakt i Sverige gælder allerede fra d. 15 januar, og jeg vil selvfølgelig gerne flytte og søge hos Skatteverket hurtigst muligt. Burde jeg vente med dette indtil bilen ér omregistreret først, eller er det bare om at komme i gang med at søge om det svenske personnummer, asap? :-)
3. Skal jeg anmelde min flytning hos kommunen jeg fraflytter i DK, så snart jeg flytter, eller kan jeg vente og lade Skatteverket klare det for mig?

Vedr. bilen, er jeg egentlig blot interesseret i hvordan det ville være bedst at gøre, for at jeg kan være 'kørende', dog på den rigtige måde! :-)

Vedkommende jeg talte med fra SKAT sagde, at jeg godt kunne køre i den i mens. Men han virkede lidt usikker i sine svar, så jeg vil hellere høre om i kloge mennesker her kan give mig et mere konkret svar. Indtil nu har hjælpen herfra været altafgørende for mine valg, og jeg har sat så stor pris på det!. Det hele er gået lidt hurtigt med kontrakt og det hele, så jeg skynder mig alt hvad jeg kan at få alt klaret så hurtigt jeg realistisk og menneskeligt kan.

3. Har jeg forstået processen, for at få den omregistreret, korrekt?:
- Anmode om værdifastsættelse hos SKAT
- Ansøg svensk myndighed om "ursprungskontroll"
- Få bilen synet i Sverige
- Afvente svenske nummerplader
- Afmelde min bil i Danmark og levere DK plader tilbage
- Anmode om at få afgift udbetalt fra SKAT.

Ham jeg talte med hos SKAT sagde at jeg kun havde 14 dage, fra jeg anomdede om en værdifastsættelse, til at få den afmeldt i Danmark. Det syntes jeg ikke helt gav mening. Så vidt jeg har forstået har jeg en måned til at få den afmeldt, samt op til 3 måneder til at anmode om at få afgift udbetalt?

Er der ikke noget med, at selvom jeg skal omregistrere bilen hurtigst muligt, så skal det blot være gjort absolut senest 6 måneder efter jeg er flyttet. Vil selvfølgelig påbegynde processen øjeblikkeligt. Er allerede i gang, men det er nyt for mig! :-)

4. Hvad er den tid, jeg kan forvente processen, sådan generelt, tager fra man informerer svensk myndighed om, at ens bil skal omregistreres, til at man får pladerne tilsendt. Ved det jo ikke helt kan siges, da det afhænger af mange ting. Men taler vi generelt en uges tid, to eller tre uger? Hvis nogen her har en idé om det?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: At medbringe bil til Sverige

Indlæg af skaanebo » 10.01.2018 22:05:45

Jeg kan kun svare kort på nogle af dine første spørgsmål:

1. Kan jeg køre i bilen (I sverige) i mens at omregistreringen finder sted, indtil jeg får de svenske nummerplader at udskifte med?

Ja, du kan køre i bilen på danske nummerplader i op til 1 år i Sverige ifølge svenske Trafikverkets regler.

2. Min boligkontrakt i Sverige gælder allerede fra d. 15 januar, og jeg vil selvfølgelig gerne flytte og søge hos Skatteverket hurtigst muligt. Burde jeg vente med dette indtil bilen ér omregistreret først, eller er det bare om at komme i gang med at søge om det svenske personnummer, asap? :-)

Det er bare med at søge, når du flytter.

3. Skal jeg anmelde min flytning hos kommunen jeg fraflytter i DK, så snart jeg flytter, eller kan jeg vente og lade Skatteverket klare det for mig?

Du behøver ikke at melde flytning i Danmark, da flytning inden for Norden klares af tilflytterkommunen, altså her din nye svenske kommune.

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: At medbringe bil til Sverige

Indlæg af Weygan » 10.01.2018 22:15:09

Du er bare den bedste skaanebo. Tusind tak for alle dine svar, i alle mine forskellige tråde med spørgsmål. (mh ligeså).

I er simpelthen de bedste. Jeg er mere rolig nu omkring at flytte og køre bilen med. Jeg skal bare lige undersøge hvordan jeg er dækket af min forsikring først, selvfølgelig. Tusind tak for alt.. det var nok ikke helt alt endnu, da jeg ikke kan love, at jeg ikke får flere spørgsmål undervejs i hele processen! Men for nu, Tusind tak!

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: At medbringe bil til Sverige

Indlæg af Weygan » 10.01.2018 22:20:37

Der gik ikke længe, sorry! :lol:


Blot to sidste spørgsmål dog, hvis jeg må:

1. Når jeg har fået svenske nummerplader, så har jeg læst at jeg må køre til og fra arbejde i Danmark, og højst overnatte 185 dage i Danmark. Jeg er vel også fuldt berettiget til også at køre over og besøge familie, venner etc. her i Danmark i den?

2. Må bilen holde i Danmark (med svenske nummerplader), i mens at jeg er på ferie til sommer. Fx hos noget familie. (Skal en tur til Tyrkiet, hvor vi fejrer bryllupet efter tyrkisk tradition). Min familie vil selvfølgelig IKKE køre i den, da det er STRENGT forbudt!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: At medbringe bil til Sverige

Indlæg af mh1 » 11.01.2018 08:16:43

Ja, men pas gevaldigt på med overnatning i DK. MAX tre dage/uge i DK.

Det sikreste vil være at bilen står i Sverige. Toldvæsenet interesserer sig intensivt for biler med fremmede nummerplader, som står langtidsparkeret.
mh
Rådgiver for ÆUG

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: At medbringe bil til Sverige

Indlæg af Weygan » 11.01.2018 15:07:56

Godt, jeg vil ikke sove i Danmark i mere end højst 1-2 nætter i meget få enkelte vilkårlige uger, hvor jeg besøger noget familie/venner til fødselsdag, hænge ud etc. Ellers er resten af tiden i Sverige. Så det burde heldigvis ikke være et problem.

Den bliver så parkeret i Sverige, når jeg tager til Tyrkiet. Better safe than sorry!


Tusind tak mh & Skaanebo! :-)

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: At medbringe bil til Sverige

Indlæg af Weygan » 17.01.2018 11:40:15

Jeg har talt med SKAT vedrørende eksport af bilen.

De sagde til mig, at hvis jeg har planer om et vende tilbage til Danmark om et par år, så behøvede jeg ikke få afgiften betalt retur. De anbefalede dette, da jeg ville tabe en del penge på det. I så fald kan jeg bare køre den til Sverige og påbegynde at få den omregistrere til svenske plader, og ligeså når jeg skal tilbage til Danmark, uden bøvl, og være kørende inden for en time efter den er blevet synet i DK igen, med nye danske plader og forsikring. Den skal selvfølgelig afmeldes i DK når jeg omregistrerer den i Sverige, hvilket jeg kunne gøre efter jeg havde fået plader til den.

Ulempen er selvfølgelig, at sker der noget med bilen, så er de penge man kunne have fået retur også gået tabt. Jeg er bare mest interesseret i, at det ikke kan blive en "pind i hjulet", for at min kone kan komme hele vejen med til Danmark :-)

1.
Tror i, at det vil give nogen problemer i forhold til familieasmmenføring, at jeg ikke har fået afgift tilbage. Det viser jo lidt, at vi 'kunne' have haft intention om at vende tilbage til Danmark. Vi vil dog have boet i Sverige i 1.5 - 2 år, før vi vender retur.
Senest rettet af Weygan 17.01.2018 11:50:09, rettet i alt 2 gange.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: At medbringe bil til Sverige

Indlæg af skaanebo » 17.01.2018 11:46:13

Jeg tror ikke, at nogen vil interessere sig for din bil og afgifter overhovedet.

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: At medbringe bil til Sverige

Indlæg af Weygan » 17.01.2018 11:55:31

Perfekt, tak!

Jeg talte ligeså med SKAT vedr. at være grænsegænger/begrænset skattepligtig.

Hende jeg talte med nævner noget om, at det også er afgørende om jeg har en bolig til rådighed i Danmark. Det ville jeg fx have hvis jeg havde en ægtefælle eller kæreste i Danmark. Men det tænker jeg, at jeg med god samvittighed kan sige, at jeg ikke har. Min egen bror overtager jo kontrakten, og jeg skrives ud af den. Dvs, den er ikke fremlejet, men egentlig "opsagt" i det jeg skrives helt ud, og overtager depositum (vi kan så afregne selv). Min bror får en ny kontrakt, med kun hans navn på.

Den flinke ansatte hos SKAT nævner, at mine møbler jo også "flytter" med mig til Sverige. Det gør de jo faktisk ikke, da den lejlighed jeg har fået er møbleret i forvejen, så mine møbler havde jeg tænkt at min bror bare kunne overtage. Vi kommer jo tilbage til DK på et tidspunkt, men om så vi ikke gjorde, kunne han jo stadig bare få det hele, med mindre jeg fik brug for at transportere dem derover på et senere tidspunkt. Det er der vel ikke noget galt med, eller kan der blive gået så grundigt til værks, at jeg burde få dem opmagsineret, blot for at kunne 'dokumentere' det? Eller er det helt unødvendigt, og ikke noget jeg/vi burde bekymre os om?

Jeg tænker selv, at det ikke betyder noget særligt, da jeg jo reelt er flyttet og bor i Sverige uanset.. Men hvad ville i mene?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: At medbringe bil til Sverige

Indlæg af skaanebo » 17.01.2018 11:59:31

Jo, flytning af møbler går de meget op i. Jeg ville enten hyre flyttefirma eller få dem opmagasineret. Ellers skal du sælge dine møbler og få kvittering på salget.

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: At medbringe bil til Sverige

Indlæg af Weygan » 17.01.2018 12:20:10

Nå får søren.. Skal jo ikke have noget med, da lejligheden er møbleret (andet end en computer, tøj og pleje)...
Min far har et lager i forbindelse med sin forretning, hvorpå vi kan sætte de møblerne. Ville det være tilstrækkeligt. Eventuelt skriftligt skrive, at han opbevarer dem for mig?

Det er lidt øv, i det min bror faktisk beholder det meste af det jeg har (service, køkkengrej, skrivebord, sofa, spisebord, tv-møbeler og sågar TV. Det er som sådan kun min seng, der ville skulle blive opbevaret/opmagsineres. Sengen havde vi oprindeligt tænkt, bare at lade stå, dog ikke til brug..

Hvordan tackler jeg det bedst. Hvis han jo gerne vil beholde noget af det, og faktisk har mit samtykke til det. Er det bare no-go? Troede ikke det ville blive et problem.. :shock: og er det alle myndighederne, som går meget op det, eller primært statsforvaltning, skatteverket.. og SKAT?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: At medbringe bil til Sverige

Indlæg af skaanebo » 17.01.2018 14:16:00

Du skal virkelig passe på med at involvere din familie. Jeg ville sørge for ikke at involvere noget familie overhovedet, da det virkelig kan virke mistænkeligt.

Og ja, det er både Skatteverket, Migrationsverket og Statsforvaltningen, som vil interessere sig for din faktiske og reelle flytning.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: At medbringe bil til Sverige

Indlæg af mh1 » 17.01.2018 14:32:48

Altså: din bror overtager de fleste af dine møbler, I laver en salgskontrakt hvor møblerne og køkkengrejerne er opregnet, du skriver under på at du har solgt dem til ham for x antal kroner (et rimeligt beløb kan du finde frem til ved at besøge en genbrugsbutik eller kigge i Den Blå Avis) og han kvitterer som køber. Hvis du vil have livrem og seler på, så overfører din bror beløbet til dig via banken. Om du så hæver pengene og senere giver ham et lån i hånden på et omtrent tilsvarende beløb, behøver du ikke fortælle nogen.

Kvitteringen fremviser du, hvis nogen spørger hvorfor du ikke har proppet flere møbler ind i en i forvejen fuldt møbleret bolig. Sværere er det jo ikke.

Da min søn og svigerdatter solgte deres lejlighed, solgte de faktisk det meste af indboet til køberen, så der er i mine øjne intet mistænkeligt ved at sælge lejlighedens møbler til den, som skal bo i den. Det er sund fornuft, I sparer begge to, du sparer en flytning/ at skulle annoncere salg og have folk rendende, han sparer at skulle ud og købe en masse ting, og betale transport af dem.
mh
Rådgiver for ÆUG

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: At medbringe bil til Sverige

Indlæg af Weygan » 17.01.2018 14:55:45

Årh det er ærgerligt..

Baggrunden for at min bror gerne vil blive boende i lejligheden er, at vi har boet der sammen op til nu. Han vil jo gerne bare blive boende, da han godt kan lide lejligheden.. ville du mene at vi burde opsige den alligevel, da han jo er familie.. havde håbet at en ny kontrakt hvori han står alene, ville være ok :/

Med henblik på møblerne, var planen som nævnt at han bare beholdte dem. Men det kan jeg forstå ikke er så godt. Jeg må se hvad jeg kan gøre ved det, da lejligheden jeg har lejet er fuldt møbleret og nyrenoveret :(

Øv hvor irriterende :/ jeg troede jeg var ret godt inde i det, og er jo i fuld færd med ar flytte osv nu :(

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: At medbringe bil til Sverige

Indlæg af Weygan » 17.01.2018 14:56:58

Tak mh, det råd vil vi nok gøre brug af! Og det vi tænker, og derfor han jo også bare får det. Også i tilfælde af jeg nu blev i Sverige :P

Spørgsmål. Min bror har fået lov at beholde depositum, således at han ikke skulle betale et nyt. Det ville udlejer skrive i den nye kontrakt, at han overtager mine forpligtelser og depositum. Min bror og jeg kunne så selv afregne det med hinanden. Mon vi kunne skrive at det modregner møblerne på kvitteringen min bror og jeg laver?

Besvar