Hvilket land høre mine børn retsmæssig under

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mstati
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18.12.2017 09:59:59

Hvilket land høre mine børn retsmæssig under

Indlæg af Mstati » 18.12.2017 10:34:39

Jeg er en fortvivlet mor, Dansk statsborger, som har fået2 børn i USA med en Amerikaner.
Efter mange års ulykkelig ægteskab i USA, vendte heg hjem med mine børn (12 og 11) i 2015. I dec 2016 kom min mand og han fik tidsbegrændset opholdstilladelse pga familie sammenføring. Efter 6 mdr flyttede han sammen med en kæreste og jeg søgte om skildsmisse.
Han svarede ikke på mailen fra statsforvaltningen og sagen blev henlagt. Jeg har igen den 1 dec. Søgt om skildsmisse. Det korte og det lange er.. hvis vi ikke bliver skilt i Dk.. og han tager tilbage til USA, muligvis søger om skildsmisse der .. hvilket land har retsmæssig krav på mine børn.??? De har dobbelt statsborger skab ved fødsel og jeg har for 4 dage siden søgt om danske pas til dem.
Please jeg har brug fir hjælp,
Den fortvivlet mor

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvilket land høre mine børn retsmæssig under

Indlæg af mh1 » 18.12.2017 10:54:13

Deres dobbelte statsborgerskab er uden betydning for sagen, når faderen så udtrykkeligt har accepteret at børnene bor hos dig i DK. Han vil ikke kunne komme igennem med en børnebortførelsessag, når han selv nu har boet et år i samme land som børnene, og dine børn har i øvrigt nu en alder, hvor de stort set er dem der bestemmer, hvilken forælder de vil bo hos.

Uanset om han skriver under på papirerne fra Statsforvaltningen kan DU forlange at sagen går videre til domstolen. Du skal klart og tydeligt meddele Statsforvaltningen at sagen skal sendes til domstolen.

Du behøver IKKE bekymre dig om, om du har råd til advokat, for hvis din indkomst er under godt 400.000 DKK/år, er du berettiget til fri proces, dvs. du skal ikke betale din advokat selv. Hvis din indkomst er ‘lav nok’, så kontakt en advokat med speciale i familieret straks, da advokaten kan søge fri proces for dig. Muligvis kan du få dækket udgift til at advokaten straks går ind i sagen, altså allerede ved ansøgningen til Statsforvaltningen, men det er ikke noget jeg ved. Spørg advokaten.

Læs mere om fri proces her:
http://www.civilstyrelsen.dk/da/Fri_pro ... elser.aspx

OBS! En skilsmissesag er ALTID en sag ‘med rimelig grund’, og der ses ikke på ‘udsigten til at få medhold’. Det er KUN de økonomiske betingelser, der har betydning for dig.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar