EU-reglerne, tilstrækkelige midler, søger leje i Sverige og 5 spørgsmål.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

EU-reglerne, tilstrækkelige midler, søger leje i Sverige og 5 spørgsmål.

Indlæg af Weygan » 10.12.2017 18:42:00

Hej alle på ÆUG

Mine kone og jeg er i den situation, at vi grundet (for us) nyopdagede ændringer i de danske regler for ægtefællesammenføring, nu overvejer at søge familiesammenføring gennem Sverige - ved brug af EU-reglerne. Jeg vil blive grænsegænger, og beholde mit arbejde i Danmark. Jeg vil være en person, der vil kunne søge efter EU-reglerne om at være en person med 'tilstrækkelige midler'.

Årsag: Vi opfylder faktisk kravene gennem den danske process, men kan på sigt have svært ved fortsat at gøre det, grundet min kone har IBS og kan få problemer med at opretholde et fuldtidsarbejde i hele den periode, som US påkræver det. Tidligere var vi roligt indstillet på kravet om deltidsarbejde, men det er blevet fjernet og desværre ikke længere muligt. Har jeg forstået det korrekt, at hvis vi søger efter EU-reglerne, så får min kone væsentligt mere frihed til faktisk at nyde livet, uden et decideret krav til hende. Det skal sige, at hun gerne vil arbejde, også fuldtid, men vi er i tvivl om, hvordan det vil være i praksis, grundet hendes IBS, hvilket udgør en risici og kan få konsekvenser for en potentiel permanent opholdstilladelse i fremtiden. Vi vil i så fald, have spildt både penge og år - og vi bliver ikke yngre igen.

Jeg har gjort alt hvad jeg kan for at sætte mig så godt ind i proceduren som muligt, og har ret godt styr på, hvilken rækkefølge jeg skal gøre hvad, både med skatteverket, migrationsverket, bank osv. osv. men jeg har et par enkelte spørgsmål, som jeg håber nogen herinde kan besvare, da jeg enten ikke har forstået informationen jeg har fundet ordentligt, eller simpelthen har overset noget et sted.
(Jeg har læst både rådgivning herinde og en masse tråde).

  1. Stilles der samme krav til mig vedr. at være en person med 'tilstrækkelige midler', når vi rejser videre til Danmark, efter at have boet i Sverige i en god rums tid (planlægger 1-2 år, måske længere). I Sverige har jeg forstået, at det vil være et rådighedsbeløb på 3150 Svenske Kroner per person, men kan ikke helt gennemskue, hvad det i så fald ville være i Danmark, hvis dette krav fortsat stilles når vi vil rejse videre til Danmark? - og senere ved ansøgning om permanent opholdsret efter 5 år. Stilles dette krav overhovedet, ved videre rejse til DK, når jeg er dansk statsborger som vender tilbage til landet?
  2. Ved videre rejse til Danmark: Er det korrekt forstået, at der ikke stilles andre krav til hende specifickt, andet end at vi er gift og hun har tilsluttet sig mig i Sverige. Alle betingelserne hviler umiddelbart på mig, som den danske statsborger, der har udnyttet sin ret til fri bevægelighed i EU. Hun må derfor arbejde så meget/lidt fuldtid/deltid som hun kan overkomme. Jeg skal blot kunne dokumentere, at jeg/vi kan forsørge os selv, så hun ikke udgør en belastning for det offentlige.
  3. Vedr. oprettelse af mobil abonnement i Sverige. Da jeg stadig arbejder i Danmark, og samtidig får en favorable god pris på mit telefonabonnement - og grundet EU reglerne, frit kan benytte min telefon i hele EU (inkl. Sverige) - kan det tænkes at statsforvaltningen vil gøre det til at problem, at jeg har opretholdt mit mobilabonnement i Danmark - på den baggrund, at det simpelthen var billigere for mig? Min plan er pt. stadig at opsige det, da jeg ikke vil risikere at noget så småt, vil kunne påvirke sagsbehandlingen. Men det skader ikke at spørge nogen, der er klogere end jeg på det punkt. Jeg ved, at man ved reel flytning skal tage de ofringer der, dertil medfølger. Så det vil jeg selvfølgelig gøre, om nødvendigt!
  4. Har jeg overset noget, hvis jeg ikke kan finde andre ulemper ved familiesammenføring efter EU-reglerne, andet end at det kun ville kunne påvirke, hvorvidt hun ville kunne være berettiget til SU de første 2 år. Det er ikke aktuelt i vores tilfælde med SU dog. Vil blot gerne høre, om jeg har overset noget i forhold til andre krav, der kunne stilles efter den danske model vs EU-reglerne, som jeg burde overveje. (Jeg har ikke kunne finde noget negativt, som taler imod EU-reglerne kontra den danske her på siden, under nogen tråde eller rådgivning - ej heller via google).
  5. Hvis jeg ikke når at finde en lejlighed i Sverige. Kan vi så med fordel søge om familiesammenføring efter de danske regler og flytte til Sverige på et senere tidspunkt, efter hun har fået midlertidigt ophold i Danmark. Jeg tænker, at når hun er på processuelt ophold og hendes visum er udløbet, så må hun ikke forlade Danmark (jo, hun kan få godkendelse til at rejse til Tyrkiet i en 3-måneders periode, men at flytte til Sverige i den periode, anser jeg for værende ikke muligt). Hun vil selvfølgelig miste sin opholdstilladelse i Danmark, men vi kan senere vende tilbage og søge efter EU-reglerne, i Danmark. Mit umiddelbare gæt er: "Ja, det kan vi godt".

Jeg håber ovenstående spørgsmål er skrevet, således at de er til at forstå.

Vi vil ligesom alle andre herinde bare gerne bo sammen, efter nu at have været sammen i 8 år på distance, og påbegynde vores fælles liv, så hurtigt og smertefrit som muligt. Vi er lige blevet gift i Danmark i oktober, mens hun var her på visum. Jeg kan ud fra, hvad jeg har læst, kun se fordele ved at gennemføre familiesammenføringen efter EU-reglerne. Vi ved allerede efter væsentligt kortere tid om vi er købt eller solgt - det gør vi tydeligvis ikke med den danske model, i omkring 8+ år, desværre.. og den ændres jo desværre lidt for hyppigt, og nok ikke til vores fordel.


Det skal siges, at jeg stadig aktivt søger efter en lejlighed at leje i Sverige (Malmö og omegn). Hvis nogen læser dette, og på en-eller-anden måde har mulighed for at hjælpe, så bliver alt hjælp taget imod med stor glæde og kyshånd!


På forhånd, tusind tak til hvem der nu kan besvare ovenstående! :)
Senest rettet af Weygan 30.08.2018 22:46:20, rettet i alt 1 gang.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: EU-reglerne, tilstrækkelige midler, søger leje i Sverige og 5 spørgsmål.

Indlæg af mh1 » 10.12.2017 20:05:00

1) En svensker, som arbejder i DK og bor i Sverige vil, hvis hun flytter til DK for at være tættere på jobbet være en vandrende arbejdstager, så det vil du også være.
2) Ja.
3) Du kan roligt beholde dit abonnement, og så laver I fx et svensk til din kone. Eller du har to, et dansk og et svensk.
4) Det tror jeg ikke. I øvrigt vil din kone være berettiget til SU, hvis du firtsat er arbejdstager.
5) Ja, I kan flytte senere. EU-reglerne bliver ikke så let lavet om som de danske.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: EU-reglerne, tilstrækkelige midler, søger leje i Sverige og 5 spørgsmål.

Indlæg af skaanebo » 10.12.2017 21:51:36

Vær i øvrigt obs på, at rådighedsbeløbet, der kræves i Sverige, stiger per. 1. januar, da der indføres nye og højere standardbeløb. Se mere her: http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisk ... riksnormen

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: EU-reglerne, tilstrækkelige midler, søger leje i Sverige og 5 spørgsmål.

Indlæg af Weygan » 10.12.2017 23:14:09

Tusind tak for svar, begge to - og så på en søndag! :-)
mh skrev:
10.12.2017 20:05:00
1) En svensker, som arbejder i DK og bor i Sverige vil, hvis hun flytter til DK for at være tættere på jobbet være en vandrende arbejdstager, så det vil du også være.
Jeg tror at jeg desværre ikke helt forstod svaret på spørgsmål 1, mh :(

Når jeg læser 'rådgivningen' her på ÆUG om at flytte tilbage til Danmark, forstår jeg det som, at efter min kone har tilsluttet sig mig i Sverige, fra Tyrkiet, og vi vælger at flytte videre til Danmark, så skal jeg ikke dokumenterer og igen leve op til nye krav i Danmark om at være "en person med tilstrækkelige midler - i Danmark". Men at jeg blot skal have været det mens jeg har boet i Sverige?. MEN jeg kan tage fejl i min måde at læse det på.

Der står følgende: "Du skal under opholdet i det andet EU/EØS have levet op til de betingelser, der er beskrevet i afsnit 4.1 om at være arbejdstager, selvstændig, tjenesteyder, studerende eller person med tilstrækkelige midler."

skaanebo skrev: Vær i øvrigt obs på, at rådighedsbeløbet, der kræves i Sverige, stiger per. 1. januar, da der indføres nye og højere standardbeløb. Se mere her: http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisk ... riksnormen
Oh, Det var jeg slet ikke klar over! Tusind tak for det!

Har jeg ret i at antage, at regnestykket for os ville lyde således:

Beløb for enkeltperson: 3030
Beløb for 2 personer i en husstand: 1080

1080/2 = 540
3030 + 540 = 3570
3570 * 2 = 7140 svenske kroner i alt, for os tilsammen.
Det var alligevel en stigning på ~600 danske kroner i alt, i forhold til før, øv.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: EU-reglerne, tilstrækkelige midler, søger leje i Sverige og 5 spørgsmål.

Indlæg af mh1 » 11.12.2017 09:44:50

Når du flytter tilbage til DK til et job i DK, så er du at ligestille med en svensker, som flytter til sit job i DK, dvs. så er du vandrende arbejdstager og IKKE person med tilstrækkelige midler.
mh
Rådgiver for ÆUG

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: EU-reglerne, tilstrækkelige midler, søger leje i Sverige og 5 spørgsmål.

Indlæg af Weygan » 11.12.2017 15:12:24

Ok, så vi vil ikke skulle være nervøse for et afslag, på baggrund af arbejdsforhold her i Danmark, da jeg har et fuldtidsarbejde. Hvis der skete noget senere i livet, efter hun er kommet til DK, som gjorde, at jeg stod uden arbejde i en periode, så vil vi heller ikke skulle være nervøse tænker jeg, da hun kun vil kunne risikere at miste sin opholdstilladelse, hvis jeg ikke længere stod til rådighed for arbejdsmarkedet (alvorligt syg eller lign). Korrekt forstået? :-)

EU-reglerne er da ekspetionelt favorable i kontrast til de danske. Jeg håber det kan lykkes den vej, i gennem Sverige, så hun (vi) kan leve med ro i maven. Skal bare finde noget at bo i, i en fart!

- et spørgsmål til det skaanebo postede. Hvordan skal jeg fortolke de tal, som bliver præsenteret på hjemmesiden, i forhold til rådighedhedsbeløb for to personer (mand og kone), der bor sammen i Sverige, hvis vi antager, at vi har vores egen lejlighed. Jeg synes ikke, at det helt er til at forstå, ud fra den smule forklaring de giver.

Er vi "Samboer", og i så fald, skal vi gange 5460 med 2? Eller er vi "Ensamstående" og falder under det regnstykke de selv har angivet på siden. Det er ret væsentligt, at jeg læser den korrekt, da beløbet har en betydning for os, og den lejlighed jeg forhåbentligt ender med at få, til sidst.. Hjælp :-D

endnu en gang, på forhånd mange tak! :-)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: EU-reglerne, tilstrækkelige midler, søger leje i Sverige og 5 spørgsmål.

Indlæg af skaanebo » 11.12.2017 15:28:40

I er naturligvis at regne som samboer, når I er et par.

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: EU-reglerne, tilstrækkelige midler, søger leje i Sverige og 5 spørgsmål.

Indlæg af Weygan » 11.12.2017 16:17:09

Det tænkte jeg godt, men vil det sige, at vi skal have et rådighedsbeløb på 5460 SEK til sammen?
..Eller skal vi gange det med to så det hedder 10,920 SEK (hvilket virker ret højt :shock: ?)..
..Eller 1080 / 2 = 540 + 5460 = 6000 SEK. til sammen?

Needless to say, jeg forstår desværre ikke helt at aflæse linket du har givet, korrekt. Håber du kan kaste lys over det :lol:

Og tak!

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: EU-reglerne, tilstrækkelige midler, søger leje i Sverige og 5 spørgsmål.

Indlæg af Weygan » 14.12.2017 16:45:15

Et spørgsmål til, som min kone spurgte om, hvilket vi håber en her ved.

Når vi nu er kommet til Sverige og hun har fået sit opholdskort efter ~6 måneder. Er der noget krav om, at hun skal påbegynde svensk undervisning, da vi jo bor i Sverige på det tidspunkt. Eller kan hun helt springe det over, og vente til vi beslutter os for at søge om godkende til at rejse til Danmark?

Hun ville helst slippe uden om, at skulle begynde på sprogundervisning i Sverige, hvis hun kan det? :-)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: EU-reglerne, tilstrækkelige midler, søger leje i Sverige og 5 spørgsmål.

Indlæg af skaanebo » 14.12.2017 18:08:52

Der er ikke noget, man skal, når man søger efter EU-regler.

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: EU-reglerne, tilstrækkelige midler, søger leje i Sverige og 5 spørgsmål.

Indlæg af Weygan » 14.12.2017 18:25:56

Perfekt! Tusind tak for svar Skaanbo.

Jeg har stadig ikke fundet ud af hvordan vi som to personer skal udregne det præcise rådighedsbeløb, som du linkede til. Men jeg antager, at det ikke er så meget mere, end det var før for to gifte personer. Jeg prøver at sørge for, at vi har det, der svarer til 7500 SEK. Så burde det gå tænker jeg. :-)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: EU-reglerne, tilstrækkelige midler, søger leje i Sverige og 5 spørgsmål.

Indlæg af mh1 » 14.12.2017 18:43:57

Svensk er for mange nationaliteter lettere at lære end dansk rent udtalemæssigt (mere ‘skarpt’), grammatikken stort set identisk og rigtig rigtig mange ord er ens skrevet, så det vil være en hjælp i forhold til at lære dansk senere.
mh
Rådgiver for ÆUG

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: EU-reglerne, tilstrækkelige midler, søger leje i Sverige og 5 spørgsmål.

Indlæg af Weygan » 14.12.2017 19:20:05

Det har du ret i. Det hele afhænger af, hvor længer vi ender med at måtte være i Sverige, før vi kan få lov at rejse videre (tilbage, for mit vedkommende) til Danmark. Men jeg er glad for, at hun kan få lov til at selv at vælge. Men bliver vi der i længere tid sammen, så har hun givet udtryk for, at det ville være en god ide. Vi må se, nu skal jeg først finde en lejlighed i Sverige, malmø, før vi begynder at overveje det næste skridt derefter!

Tusind tak for svar begge to :-)

ReneHD
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22.12.2014 15:41:02

Re: EU-reglerne, tilstrækkelige midler, søger leje i Sverige og 5 spørgsmål.

Indlæg af ReneHD » 17.01.2018 20:30:58

mh skrev:
11.12.2017 09:44:50
Når du flytter tilbage til DK til et job i DK, så er du at ligestille med en svensker, som flytter til sit job i DK, dvs. så er du vandrende arbejdstager og IKKE person med tilstrækkelige midler.
Hej MH


Denne her skal jeg lige have igen før jeg får den galt i halsen :lol:

Vil det sige at jeg som fleksjobber i DANMARK ikke vil blive set på som "person med tilstrækkelige midler" ?

Kan vandrende arbejdstager uddybes lidt og hvad har det af betydning for mig i forhold til en person med tilstrækkelige midler? for jeg kan ikke rigtig finde noget om hvor det står :?:

Måske jeg ikke har ledt nok, det skal jeg ikke kunne sige.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: EU-reglerne, tilstrækkelige midler, søger leje i Sverige og 5 spørgsmål.

Indlæg af skaanebo » 17.01.2018 22:08:12

Ja, når du arbejder i DK, vil du ved tilbagevenden til DK blive set som arbejdstager. Det betyder, at du og din familie vil kunne søge om sociale ydelser, hvis I skulle få behov for det.

Besvar