lovligt ophold ifm statsborgerskab

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

lovligt ophold ifm statsborgerskab

Indlæg af Beraru » 01.12.2017 03:16:07

Hej
Et par spørgsmål
1.Først, kravet om lovligt ophold.Jeg har snart været i Danmark i 9 år.Har fået permanent ophold ifølge EU regler efter 6 år.Det første år har jeg været begrænset skattepligtig i Danmark, da jeg har opretholdt mit skattemæssige bopæl i mit hjemland(EU).På den baggrund har Statsforvaltningen vurderet, at jeg tog reelt og lovligt ophold i Danmark efter jeg blev fuld skattepligtig.Men jeg har været i Danmark hele tiden, siden dag 1, da jeg havde et fuldtidsarbejde.Der var noget dengang,ved ikke, om man kan kalde det skattefidus, med dobbeltbeskatning og jeg havde en 1-års jobkontrakt. Vidste ikke, om jeg skulle klage, men det gjorde jeg ikke.Jeg fik som sagt permanent opholdstilladelse efter 6 år.

Den her 9 års opholdsperiode gælder fra 2011, hvor jeg blev fuld skattepligtig eller fra 2009, hvor jeg kom til DK og har fået mit første EU registreringsbevis?

2.Er gift med en 3.landsborger, som har ophold i DK efter EU-reglerne.Hvis jeg har dobbelt statsborgerskab, kan vi vælge at søge om permanent ophold til min kone efter de danske eller EU-regler?EU-reglerne er mere lempelige, men det tager også 5 år, før man kan sende en ansøgning.

Vh,
B.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: lovligt ophold ifm statsborgerskab

Indlæg af mh1 » 01.12.2017 06:28:27

Det første spørgsmål må du nok til en domstol for at få afklaret. Statsforvaltningen har valgt en fortolkning, som EU-domstolen muligvis ville være uenig i.

https://eumovement.wordpress.com/2011/0 ... nce-begin/

Svaret på dit andet spørgsmål er, at når du bliver dobbelt dansk + anden statsborger, kan du på familiesammenføringsområdet ikke længere vælge mellem danske og EU-regler, men kun benytte danske. Du bør derfor skynde dig langsomt med at blive dansk statsborger, og udsætte det til din ægtefælle har fået permanent opholdskort.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar