Cpr. nr. til udenlandsk ægtefælle før udstedelse af opholdskort

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
tilderuby
Indlæg: 46
Tilmeldt: 07.04.2016 08:08:33

Cpr. nr. til udenlandsk ægtefælle før udstedelse af opholdskort

Indlæg af tilderuby » 21.11.2017 19:01:29

Kære alle sammen,

Er der nogen af jer der har haft held med at få cpr. nr. til jeres udenlandske ægtefælle før vedkommende har fået udstedt opholdskort - altså i perioden fra vedkommende har modtaget kvittering på indgivelse af ansøgning om familiesammenføring til selve afgørelsen (og udstedelsen af opholdskort).?

Det er jo forholdsvist lige til i Sverige, hvor vi bor nu. Her fik min mand personnummer mindre end en måned efter han indgav sin ansøgning om Folkeregistrering. Er det ikke samme regler der gælder i Danmark? International House (Borgerservice) i København afviser at det er muligt for min mand at få cpr. nr. inden han har fået opholdskort.

Med venlig hilsen
Tilde

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Cpr. nr. til udenlandsk ægtefælle før udstedelse af opholdskort

Indlæg af skaanebo » 21.11.2017 22:00:01

Ja, det er en velkendt problemstilling her i forum. I Danmark har Indenrigsministeriet, som folkeregistret hører under, ikke villet udstede en instruks om, at man skal følge EU's forordning. Det skaber desværre en usikkerhed hos de pågældende myndighedspersoner, og de fleste tør ikke gå imod Indenrigsministeriet og tør ikke træffe en afgørelse, uden at der er udstedt nogle klare retningslinjer fra netop Indenrigsministeriet.

EU's lovgivning er klokkeklar, men den følges ikke uden videre i Danmark. Derfor er det også tilrådeligt, at man søger om forhåndstilsagn i Danmark og venter med at flytte til Danmark, indtil man har fået en sådan. For så kan man folkeregistreres på dag 1, hvor man ankommer til Danmark.

tilderuby
Indlæg: 46
Tilmeldt: 07.04.2016 08:08:33

Re: Cpr. nr. til udenlandsk ægtefælle før udstedelse af opholdskort

Indlæg af tilderuby » 22.11.2017 00:42:34

Det er godt nok vildt, at når det klokkeklart står i EU's lovgivning og at der både i Sverige og Tyskland (glædeligt) folkeregistreres før tildelelse af opholdskort, at det så bare "ikke lige er praksis" i Danmark.

Vi vælger dog at flytte til Danmark, og først søge om opholdskort i Danmark når vi ankommer. Vi har været i forbindelse med Københavns Kommune ang. sprogundervisning - som gerne skulle falde fint på plads. Derudover tænker jeg at hvis min mand får brug for lægehjælp, så finder vi også en løsning på det. Derudover ved jeg ikke om der er mange ting man ikke kan i Danmark uden cpr. nr. Nogle bud? Få forsikring, bankkonto og et job. Med job går det nok også, da vi har aftalt at han mens han venter på opholdskort skal koncentrere sig om sin danskundervisning. Så kan vi arbejde på at finde job derefter.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Cpr. nr. til udenlandsk ægtefælle før udstedelse af opholdskort

Indlæg af skaanebo » 22.11.2017 19:04:28

Ja, Danmark er bestemt ikke længere duksen i EU.

Og uden personnr., er der jo heller ingen gratis danskundervisning ...

tilderuby
Indlæg: 46
Tilmeldt: 07.04.2016 08:08:33

Re: Cpr. nr. til udenlandsk ægtefælle før udstedelse af opholdskort

Indlæg af tilderuby » 22.11.2017 19:31:40

Vi har talt med beskæftigelses og integrationsforvaltningen i Københavns Kommune, som har haft deres jurist til at kigge på det, da jeg inviterede på min mands ret til danskundervisning når han flyttede til københavn. Juristen gav mig ret, og forvaltningen har nu givet os en fremgangsmåde i forhold til at få gratis danskundervisning.

kimona
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18.03.2018 14:31:26

Re: Cpr. nr. til udenlandsk ægtefælle før udstedelse af opholdskort

Indlæg af kimona » 17.04.2018 17:17:50

Kan du fortælle hvad fremgangsmåden er?
Det ville være skønt, hvis min mand kunne starte på sprogundervisning mens vi venter på fs
Hilsen kim

Lindeparken26
Indlæg: 12
Tilmeldt: 10.04.2015 11:52:04

Re: Cpr. nr. til udenlandsk ægtefælle før udstedelse af opholdskort

Indlæg af Lindeparken26 » 23.04.2018 21:44:00

Hvad lovgivning gav de det efter. Står i damme situation.
tilderuby skrev:
22.11.2017 19:31:40
Vi har talt med beskæftigelses og integrationsforvaltningen i Københavns Kommune, som har haft deres jurist til at kigge på det, da jeg inviterede på min mands ret til danskundervisning når han flyttede til københavn. Juristen gav mig ret, og forvaltningen har nu givet os en fremgangsmåde i forhold til at få gratis danskundervisning.

SigneLassen
Indlæg: 77
Tilmeldt: 18.02.2015 15:11:40

Re: Cpr. nr. til udenlandsk ægtefælle før udstedelse af opholdskort

Indlæg af SigneLassen » 24.04.2018 22:53:43

Send mig en e-mail på helenemarkvard@gmail.com, så videresender jeg en e-mail til dig, som jeg skrev til Jobcenteret i sin tid, med vedhæftede relevante lovgivningsmæssige dokumenter. :)

Besvar