nedskrivning af garanti

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Flushmaster
Indlæg: 3
Tilmeldt: 04.10.2017 17:07:10

nedskrivning af garanti

Indlæg af Flushmaster » 04.10.2017 17:48:15

Hej

Jeg har virkelig brug for hjælp til at forstå hvordan en garanti der er stillet i forbindelse med ægtefællesammenføring nedskrives.
Jeg har søgt på flere forskellige sider og syntes sådan set at det er ganske ligetil.
1. Garantien kan nedskrives ved bestået prøve A1
2. Garantien kan nedskrives ved bestået prøve A2
3. Garantien kan nedskrives ved bestået prøve i Dansk

Lidt historie: Min kone har været i dk i 3 år, hun bestod A1 indenfor fristen og garantien blev nedskrevet uden problemer.
A2 ønskede hun ikke at tage da den er frivillig.
Juni måned 2017 bestod hun Afsluttende Dansk prøve i Dansk 2 på Sprogskole.

Jeg kontakter kommunen for at få nedskrevet garantien for bestået prøve i dansk 2. (ikke A2)

Kommunen afviser at nedskrive garantien pga. tidsfristen er overskredet.
Jeg ved der er en tidsfrist for A2, men det er jo ikke det jeg søger om.

Jeg sender en klage over afgørelsen og har i dag modtaget deres svar hvori de fastholder deres afgørelse.

Afgørelsen fra kommunen kommer her :


Norddjurs Kommune, kontanthjælpsteamet har den 27. september 2017 modtaget en klage over afgørelse af den 22. august 2017 vedrørende nedsættelse af sikkerhedsstillelse.
Vi vurderer fortsat, at du ikke er berettiget til at få nedsat den sikkerhed du har stillet, da betingelserne herfor ikke er opfyldt. Vi vurderer, at den prøve din ægtefælle har bestået er på niveau 2, og på niveau 2, er der en tidsfrist for beståelse af prøven, med muligheden for efterfølgende, at få nedsat sikkerhedsstillelsen.
Der står i klagen, at du ikke accepterer, at du ikke kan få nedsat sikkerhedsstillelsen og at du har udarbejdet en konkret ansøgning, hvori du anmoder om, at ansøgningen behandles efter udlændingelovens § 9, stk. 33.
§ 9, stk. 33 lyder:Kommunalbestyrelsen kan efter anmodning nedsætte den økonomiske sikkerhed efter stk. 4 med 10.000 kr., jf. dog stk. 34, når en udlænding der meddelt opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 1, har bestået en afsluttende prøve i dansk, jf. § 9 i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m. fl.
Der er 3 niveauer i danskuddannelserne. Dansk uddannelse 1, Dansk uddannelse 2 og Dansk uddannelse 3.Dansk uddannelse 3 tilrettelægges for kursister, som normalt har en mellemlang eller lang skole-og uddannelsesbaggrund fra hjemlandet og må forventes at have en forholdsvis hurtig tilegnelse af dansk som andetsprog.
Din ægtefælle har bestået Prøve i Dansk 2 den 21. juni 2017.Prøve i Dansk 2 træder i stedet fordanskprøve på A2-niveau og skal bestås senest 15 måneder, fra man har tilmeldt sig folkeregistret. Din ægtefælle er tilmeldt folkeregistret den 4. september 2014 og opfylder derfor ikke betingelserne for at få nedsat sikkerhedsstillelsen.

Er det mig der er galt på den eller hvad??

Mvh Flushmaster

denmarkthai
Indlæg: 41
Tilmeldt: 11.01.2017 08:11:05

Re: nedskrivning af garanti

Indlæg af denmarkthai » 04.10.2017 22:23:00

Ja, det er det desværre.

A2 skal bestås senest 15 mdr efter ankomst, hvis du skal have nedsat beløbet anden gang.

Ellers bliver den ikke nedsat.

Flushmaster
Indlæg: 3
Tilmeldt: 04.10.2017 17:07:10

Re: nedskrivning af garanti

Indlæg af Flushmaster » 07.10.2017 10:20:07

Hmm det må jo være mig der er langsom for jeg forstår det stadig ikke.

Det du siger er det at hvis jeg ikke for nedskrevet garantien for A2 så kan jeg ikke få nedskrevet garantien for bestået Dansk prøve eller hvad?
Og hvis det er det du mener, hvor finder jeg det i lovteksten? Igen syntes jeg at jeg har læst alt hvad jeg kan finde på nettet om emnet og jeg kan intet sted finde at nedsættelse af garantien 3. gang er afhængig af om garantien er nedskrevet for 2. gang (A2)

Iøvrigt har flere (3) elever i hendes klasse der ligeledes bestod Afsluttende prøve i Dansk 2 og som heller ikke har bestået A2 fået nedskrevet deres garanti for bestået Dansk prøve uden nogen form for problemer af samme kontor på samme kommune som jeg har problemer med.

Håber på er uddybende svar :P

Mvh Flushmaster

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: nedskrivning af garanti

Indlæg af DortheM » 07.10.2017 10:40:26

Du vil gerne nedskrive garantien for 2. gang (anden gang for jeres garanti)

Det kan du kun gøre indenfor de første 15 måneder. Uanset om prøven din ægtefælle har bestået har en højere sværhedsgrad end den minimum krævede for at få garantien nedskrevet 2. gang.

De øvrige 3 elever overskrider måske ikke kravet om at den anden nedskrivning skal ske indenfor de første 15 måneder. Derfor accepteres deres anmodning om nedskrivning, da prøven opfylder kravet til den anden nedskrivning.

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: nedskrivning af garanti

Indlæg af gambler » 07.10.2017 10:49:33

§ fremgår jo :

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... _dansk.htm

herunder hvornår & hvordan garanti nedsættelse foregår

Calle2
Indlæg: 141
Tilmeldt: 11.01.2016 11:48:42

Re: nedskrivning af garanti

Indlæg af Calle2 » 07.10.2017 18:04:28

Jeg har nu også forstået det som 1) , 2) og 3) - hvor man ikke kan bruge 3), hvis man ikke opnåede 2) i tide. Men jeg kan godt se hvordan det fra nyidanmark kan forstås som OP har gjort det:

"Man kan søge om, at sikkerhedsstillelsen nedsættes med 21.715,79 kr. (2017-niveau), når den udenlandske ægtefælle har bestået en prøve i dansk på A1-niveau.

Sikkerhedsstillelsen kan nedsættes med yderligere 10.857,89 kr. (2017-niveau), hvis den udenlandske ægtefælle består en prøve i dansk på A2-niveau. Læs mere om prøverne i dansk.

Endelig kan sikkerhedsstillelsen nedsættes med yderligere 10.857,89 kr. (2017-niveau), når den udenlandske ægtefælle har bestået en afsluttende danskprøve efter lov om danskuddannelse til voksne udlændinge. "

Det kan godt læses som om de to sidste er uafhængige. For at se om de er det (hvilket næppe er tilfældet), så skal man ind i selve lovteksten, da det på nyidanmark blot er en forsimplet version. Det har jeg ikke tålmodighed til lige nu - og nok også bedre overladt til en jurist :). Havde de brugt "Herefter" i stedet for "Endelig" ville det være mere klart for mig, at de er afhængige.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: nedskrivning af garanti

Indlæg af mh1 » 08.10.2017 14:27:42

Som jeg læser det, er der kun mulighed for to nedsættelser.

Nr. 2 er danskprøve 2 eller bestået prøve på tilsvarende/højere niveau. Dette skal ske senest 15 mdr. efter folkeregisterregistrering, eller - hvis man fx er stiderende, men ændrer opholdsgrundlag til familiesammenført - senest 15 mdr. efter udstedelse af den nye opholdstilladelse. Under visse betingelser kan fristen forlænges til 18 mdr.
mh
Rådgiver for ÆUG

Flushmaster
Indlæg: 3
Tilmeldt: 04.10.2017 17:07:10

Re: nedskrivning af garanti

Indlæg af Flushmaster » 10.10.2017 20:23:24

Der lader til at være enighed om at jeg ikke har ret til nedskrivning af garantien for bestået afsluttende Danskprøve.
Jeg er dog stædig af natur og vil nu prøve at kontakte en advokat.
Sagens videre forløb skal jeg nok informere om senere 8)

Med Venlig Hilsen
Flushmaster

Sansuna
Indlæg: 163
Tilmeldt: 02.12.2017 08:33:04

Re: nedskrivning af garanti

Indlæg af Sansuna » 24.12.2022 19:13:22

Hej , hvordan endte din sag ?
Kunne i få garantien nedsat på baggrund af afsluttet dansk uddannelse ?

Besvar