Kan han få lov at blive efter skilsmisse? Studerende og familiesammenført efter danske regler

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jenayah
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28.03.2015 23:08:59

Kan han få lov at blive efter skilsmisse? Studerende og familiesammenført efter danske regler

Indlæg af Jenayah » 26.09.2017 09:44:45

Min mand og jeg har været sammen i snart 5 år - de sidste 1,5 år i Danmark, men vi er nået frem til at det ikke går længere. Han er igang med sin kandidat som Miljøingeniør på SDU og bliver færdig til juni (hvor hans 2-årige opholdstilladelse også udløber)

Han vil gerne finde et job i Danmark, hvis det er muligt at blive og jeg vil gerne hjælpe ham så godt jeg kan. Hvilke muligheder har vi/han?
Så vidt jeg kan se, ville nedenstående være relevant:

- Etableringskort - "Hvis man får opholdstilladelse for at deltage i og afslutte en videregående uddannelse i Danmark, får man samtidig opholdstilladelse i 6 måneder ekstra efter afslutningen af studiet. Ordningen skal give én mulighed for at søge arbejde i Danmark efter afsluttet studie." Herefter vil man så kunne søge om et etableringskort. Men han har jo opholdstilladelse på baggrund af familiesammenføring og ikke studier - skal han søge om det i stedet?

-Beløbsordning: Hvis han kan finde et job der giver mere end 408.800 kr om året - men det skal han vel have inden vi bliver skilt så?

Jeg læste i en anden tråd at "det kan han kun finde ud af ved at søge. Han kan søge når som helst, da man godt må have mere end én form for opholdstilladelse/opholdsret." men det var en tråd ang. EU reglerne. Gælder det også her, kan han i princippet bare søge om en anden opholdstilladelse?

Så vidt jeg kan se, kan vi ikke benytte us af "fastholdelse af udenlands arbejdskraft" da han jo har studeret og ikke arbejdet i 2 år?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Kan han få lov at blive efter skilsmisse? Studerende og familiesammenført efter danske regler

Indlæg af mh1 » 01.10.2017 07:26:41

Han kan godt søge om opholdstilladelse som studerende, ja.

Hvis han får job - han kan jo begynde at søge allerede nu, når der ikke er længere til at han bliver færdig - bliver det formodentlig på positivlisten. Læs om mulighederne:
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... ophold.htm
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... listen.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

Jenayah
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28.03.2015 23:08:59

Re: Kan han få lov at blive efter skilsmisse? Studerende og familiesammenført efter danske regler

Indlæg af Jenayah » 06.11.2017 19:45:44

1000 tak for svar. Det vil sige han godt bare kan søge om en anden opholdstilladelse når som helst i princippet og så overgå til den?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Kan han få lov at blive efter skilsmisse? Studerende og familiesammenført efter danske regler

Indlæg af mh1 » 07.11.2017 18:01:45

Ja, når han opfylder betingelserne.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar