Hvad sker endlig efter skilsmisse

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Samarah
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14.04.2017 11:52:18

Hvad sker endlig efter skilsmisse

Indlæg af Samarah » 22.09.2017 22:26:49

Hej ÆUG
Jeg bor i danmark sidden 2011 ,gift ,og kommer efter danske regler står i en dårlig situation som vil skilles.men jeg kan ikke finde nogle steder om regler after skilsmisse. Jeg synes det rigtig forskelsbehandling da alle dem der kommer efter Eu reglere vil godt hvad de skal gør efter skillsmise MEN vi ved ikke noget. Jeg er studerende til vidergårende udd (bachelor)start her i september og får su.har også et studie job ved sidden af . Jeg vil spørge : hvis jeg bliver skilt så skal jeg tilbage til hjemmelandet? Hvad så med min udd ? Får jeg ikke lov til at færdigør den?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvad sker endlig efter skilsmisse

Indlæg af mh1 » 23.09.2017 12:34:32

Hvad er din nationalitet? Svaret afhænger tildels af det, der er særlige regler for tyrkiske statsborgere.

Men ellers er hovedreglen at man kan søge om opholdstilladelse til uddannelse, når man er optaget på et studium. Du skal søge, inden din nuværende opholdstilladelse bliver inddraget.

"For at få opholdstilladelse skal man dokumentere:

at man er optaget på en videregående uddannelse på en offentlig anerkendt uddannelsesinstitution. Uddannelsen skal enten være godkendt af en statslig myndighed, eller der skal foreligge en gyldig udtalelse fra Danmarks Evalueringsinstitut om uddannelsens indhold
at man kan tale og forstå det sprog, som undervisningen gennemføres på, samt kan tale og forstå dansk, svensk, norsk, engelsk eller tysk på et rimeligt niveau
at man kan forsørge sig selv med egne midler under opholdet. Man skal dokumentere at have et beløb, der svarer til SU-stipendium med udeboendesats i den periode, der søges opholdstilladelse til, dog maksimalt svarende til 12 måneder. For 2017 er satsen 6.015 kr. pr. måned."

Hvis du ER begyndt på at få SU inden skilsmisse, vil du fortsat få det (og opfylder dermed kravet om egenforsørgelse). Kravet for at få SU er nemlig: ".. du skal have boet i Danmark i mindst to sammenhængende år og været gift med en dansk statsborger i mindst to år. Du skal fortsat være gift på det tidspunkt, du søger SU."

Noget andet er så studieafgift. Jeg ved faktisk ikke med sikkerhed, om universitetet vil opkræve afgift, når man én gang er begyndt og er fritaget pga. at man er familiesammenført.

Du kan modsætte dig skilsmisse, dvs. lade være med at skrive med under på skilsmisse. Dermed skal sagen for retten, og det vil forlænge den tid du helt sikkert er berettiget til fritagelse for studieafgift. Du skal ikke være nervøs for evt. udgifter til advokat, da du som studerende på SU vil kunne få det som hedder 'fri proces', hvilket betyder at det offentlige betaler for din advokat - du skal naturligvis IKKE have den samme som din ægtefælle.

Du kan henvende dig til en gratis retshjælp, som kan hjælpe dig med at forklare hvordan det hele skal foregå, og med at søge om fri proces - du finder en her (og flere ved at google 'gratis retshjælp'):
http://www.aarhusretshjaelp.dk/hvordan- ... aelpe-med/
mh
Rådgiver for ÆUG

Samarah
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14.04.2017 11:52:18

Re: Hvad sker endlig efter skilsmisse

Indlæg af Samarah » 23.09.2017 21:26:12

tak for svaret

Besvar