Giftes med asylansøger

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Lysi83
Indlæg: 10
Tilmeldt: 12.01.2016 20:32:44

Giftes med asylansøger

Indlæg af Lysi83 » 10.06.2017 05:23:36

Hej, jeg er fortvivlet og ved ikke hvad jeg kan gøre.
Jeg faldt plask for en mand for 4 måneder siden og han er fra Nigeria og asylansøger. Han har lige fået afslag og afgørelsen bliver sendt til flygtningenævnet hvor den endelige afgørelse skal ske. Han er helt ned på gulvet, da han pga forfulgelse af boko harem ikke kan vende tilbage, men det synes udlændningebestyrelsen.
Han er bange for at han endegyldigt vil få afslag og har ikke tiltro til menneskene.
Han taler om at blive gift. Men dette er ikke muligt i dk. Jeg har to børn fra et tidligere forhold og er ikke en med store lønindkomst.
Det bekymrer jeg meget, da hans ydelser med dette vil frafalde helt. Lige nu får jeg boligstøtte og økonomisk friplads til børn. Og ekstra tilskud til børnepenge.
Vil tilskuddene falde helt væk hvis vi giftes? For han vil jo ikke få arbejde med det samme.
Hans integrationsydelser frafalder helt fordi jeg skal forsørge ham, men får han slet ikke noget andre ydelser?
Er det muligt at blive gift i Sverige? Men han har ikke nogen papirer.
Hvor længe tage det at få opholds- og arbejdstilladelsen efter at vi er blevet gift?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Giftes med asylansøger

Indlæg af mh1 » 11.06.2017 13:01:13

Det er komplet ligegyldigt om din ægtefælle har indtægt eller ej, du vil i samme øjeblik du bliver gift ikke længere eneforsørger i forhold til lovbestemmelserne om div. ydelser som gives til enlige forældre.

OG helt ærligt: du har kendt ham i 4 mdr., vil du sætte grundlaget for din og dine børns eksistens på spil for en, som ikke kan tilbyde dig noget udover søde ord? SÆT DINE BØRNS VE OG VEL FØRST, ikke en fremmed persons.

Vær ikke blind for at hans mål kan være ægteskab med hvemsomhelst, som har samme profil som du: enlig mor uden et stort bagland af erfarne rådgivere med kendskab til jura, økonomi mm.

Det er ingen hemmelighed blandt asylansøgere og øvrige tredjeverdensborgere som gerne vil bo i Europa hvem man skal 'gå efter', hvis man skal have en god chance for at blive familiesammenført i DK.

Det er heller ingen hemmelighed, at rigtig mange ægteskaber, også dem der oprindeligt havde et godt grundlag i form af langt bekendtskab, går virkelig skævt, når den ene part stort set intet kan yde, og den anden yder alt hvad hun/han har og lidt til.

Så klap hesten og tænkt dig rigtig, rigtig godt om.
mh
Rådgiver for ÆUG

Abena
Indlæg: 35
Tilmeldt: 07.01.2016 02:25:09

Re: Giftes med asylansøger

Indlæg af Abena » 02.08.2017 22:35:47

Uden papirer kan man ikke blive gift. Man skal jo kunne bevise at man ikke allerede er gift.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Giftes med asylansøger

Indlæg af fundiver199 » 03.08.2017 06:47:55

Barske ord fra mh men et eller andet sted har hun jo ret. Hvis man prøver at se på denne situation uden følelsesmæssig involvering, så er der vel næppe en eneste afvist asylansøger, der ikke selv mener, at afgørelsen er forkert. Der er altid en eller anden grund til, at de ikke kan vende hjem, når de selv skal sige det.

Fra et land som Nigeria er det vel cirka 1 ud af 6, der får asyl i Europa, og Danmark ligger sikkert ret tæt på det gennemsnit. 5 ud af 6 får altså IKKE asyl, og alle disse afgørelser er nok ikke forkerte og uretfærdige :wink:

De fleste nigerianere er økonomiske migranter, og Boko Haram kontrollerer kun nogle mindre områder af landet. Så selv hvis man er på kant med Boko Haram, er der andre steder at søge tilflugt end i Europa. Hvilket langt de fleste jo også gør. Der er langt flere afrikanske flygtninge i Afrika end i Europa.

Men stadig må man også sige, at det aldrig bliver en løsning at flytte halvdelen af Nigerias befolkning til Europa. Og som mh skriver, skal man passe på, at man ikke uforvarende kommer til at gøre sig selv og sine evt. børn til en brik i et spil, der handler om noget helt andet end kærlighed.

Abena
Indlæg: 35
Tilmeldt: 07.01.2016 02:25:09

Re: Giftes med asylansøger

Indlæg af Abena » 03.08.2017 09:33:49

Jeg tror ikke det reelt kan lade sig gøre for dig, på det helt praktiske plan.
Det er et stort problem at han ikke har papirer.
I kan ikke blive gift i Danmark når han er asylansøger.
Du kan ikke rejse til et andet EU land og slå dig ned (man skal bo der og søge arbejde) pga børnene.
Det er meget meget dyrt at vente til han er blevet sendt hjem og så rejse til Nigeria og blive gift.

SigneLassen
Indlæg: 77
Tilmeldt: 18.02.2015 15:11:40

Re: Giftes med asylansøger

Indlæg af SigneLassen » 03.09.2017 11:35:49

Jeg er selv blevet gift og familiesammenført med en afvist asylansøger.
Min mand var illegal, da jeg mødte ham, og han understregede meget kraftigt, at han ikke ønskede familiesammenføring, og at han ville prøve alternative løsninger for opholdstilladelse, og at han eventuelt ville tage til et andet land og prøve sin sag igen.
Jeg kunne ikke leve med usikkerheden, så et års tid efter jeg havde mødt ham, begyndte vi at planlægge familiesammenføring.
Jeg havde ret meget paranoia over det, som I beskriver i tråden her, men han virkede meget reel - og jeg tænker nu, at jeg har troet på ham, fordi han ikke selv har bragt emnet på banen, men prøvede at leve så stabilt et illegalt liv uden min hjælp, og han tog også kun modvilligt imod penge fra mig i starten.
Da vi så tog beslutningen om familiesammenføring på mit initiativ, var han ret tydelig omkring, at han ikke kunne leve på en løgn i så mange år for at få opholdstilladelse, og at det ville være sværere end så mange andre måder at få opholdstilladelse. Han var dog heller ikke vred, når jeg stillede ham kritiske spørgsmål omkring hans intentioner.

Nu har vi været sammen i snart tre år, og jeg har været meget klar om, at hvis vi går fra hinanden, så vil vi ikke blive skilt, før han har sine papirer i orden. Han er ofte en idiot over for mig, så jeg føler absolut stadigvæk ikke, at han faker et forhold - så ville hans skuespil have været bedre :lol: :roll:


Men som de andre siger, så tænk dig godt om. Jeg har oplevet flere mænd fra Nigeria med mere beskidt mel i posen, og hvor utroskab og lignende former for løgnagtighed ikke lader til at være noget særligt unormalt.


Hvis han har rent mel i posen, så har han ingen problemer med at vente lidt. Der går et års tid, før hans sag kommer i Flygtningenævnet, og bagefter kan han også fint leve illegalt i noget tid, hvis det handler om at bevise over for dig, at hans intentioner er reelle. Han kan også først blive gift i Danmark, når han har boet her i 3 år og har kendt den udkårne i 1 år. Så der er heller ingen stress. Han behøves dog ikke nødvendigvis dokumentation for, at han er single, så længe han er asylansøger - da man ofte flygter fra en myndighed, der ikke kan give papirerne. Min mand behøvedes i hvert fald aldrig dokumentation (den kunne heller ikke fremskaffes, da han er vokset op som afghansk flygtning i Iran, og de iranske myndigheder registrerer ikke afghanere på samme måde som deres egne borgere). Ikke desto mindre vil det være rart for dig, at han fremskaffer dokumentationen på, at han er ugift/fraskilt.
I kan også blive gift i Sverige, hvis I begge har pas og dokumentation for, at I fraskilte/ugifte. Men der er stadigvæk en grænsekontrol, som han pt. ikke kan komme igennem uden videre.

For at svare på dine andre spørgsmål:
Du vil ikke kunne få ydelser som enlig forsøger, hvis I bliver gift, men du vil højst sandsynligt stadigvæk kunne få den samme boligstøtte, så længe han ingen indtægt har, og fripladsen går også efter indtægt, ikke efter forsørgere.

Da han ikke har lovligt ophold i Danmark, vil han skulle tage til Nigeria for at søge om familiesammenføring efter danske regler. Han skal nok vente 1 års tid i Nigeria.

Du kan vælge at flytte 3-6 måneder til et andet EU-land for, at han kan slippe for at tage til Nigeria, men så skal du jo slæbe dine børn med, og de skal skifte skole/institution, du skal pendle eller få et nyt job, finde en lejlighed, etc - det er et kæmpe bøvl, og det bliver absolut ikke mindre af, at du har børn, du skal tage hensyn til.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Giftes med asylansøger

Indlæg af skaanebo » 03.09.2017 12:36:16

I øjeblikket er der nu ikke rigtig nogen grænsekontrol i Sverige. De har overskredet deres budgetter, og derfor er grænsekontrollen meget lemfældig og ikke konsekvent.

Lysi83
Indlæg: 10
Tilmeldt: 12.01.2016 20:32:44

Re: Giftes med asylansøger

Indlæg af Lysi83 » 03.09.2017 18:34:18

Tak for jeres fine indslag om det nu er positiv eller ej. Alt hjælper mig. Selvfølgelig vil jeg gøre mine tanker om alt og det gøre jeg helt sikkert, især når det handler om mine børn. Det er ingen der kan tage det for mig
Og tak Signe for din opslag, der også viser at det kan lade sig gøre, det vil jeg tage til mig.
Han har kun sin mor tilbage og hun vil hjælpe fra hendes side så godt det er muligt. Og det har hun også gjort uden at der er penge i spillet, ligesom han giver mig noget for de ting der skal betales, da han absolut ikke vil stå i gæld for mig. Nu kender jeg efterhånden hans historie og dels kan den ses på kroppen.
Lige nu sker der mange ting og overvejelser. Vil gerne melde tilbage.

Bine
Indlæg: 11
Tilmeldt: 27.03.2016 20:10:32

Re: Giftes med asylansøger

Indlæg af Bine » 12.02.2018 10:34:15

Jeg er nysgerrig efter en update :) <3

lmh
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11.10.2013 15:23:51
Geografisk sted: Vejle

Re: Giftes med asylansøger

Indlæg af lmh » 15.02.2018 12:23:36

Min mand er fra Nigeria og han sidder og ryster på hovedet fordi det er almindelig kendt at folk der vil væk fra Nigeria bruger Boko Haram som undskyldning men fakta er at stort set ingen almindelige nigerianere er forfulgt af dem.
Boko Haram opererer i et meget lille område i det nordøstlige Nigeria, tæt på grænsen til Niger og de nigerianere, der bor der er uciviliserede og har hverken adgang til internet eller strøm endsige penge. De bytter sig frem til hvad de skal bruge
Så pas meget på ikke at hoppe på en godt fortalt historie. Stort set ingen nigerianere får asyl nogen steder overhovedet
ÆUG rådgiver

Lysi83
Indlæg: 10
Tilmeldt: 12.01.2016 20:32:44

Re: Giftes med asylansøger

Indlæg af Lysi83 » 16.02.2018 21:12:05

Hej, jeg vil gerne sende en opdatering,

Først vil jeg lige sige, at jeg ikke vil fordybe hans historie, den er personligt. Og jeg har nok udtrykket mig lidt forkert med boko haram. Den skulle jeg have rettet. Efterhånden har jeg selvfølgelig fået det Hele at vide.Der var et anslag i hans by, men der skete noget andet bagefter hvad betød han flygtede. Hans rejse begyndte for nogle år siden og ikke sammen med flygtninge strømmen. Og det kunne udlændingebestyrelsen følge tilbage. Men der er dagligt kontakt til moren og hun er den eneste der er tilbage.

Men tilbage til opdatering. Det har været lidt af en skæv rejse. Jeg var i kontakt med både en rådgiver fra æug, statsforvaltningen og udlændingebestyrelsen Der var mange spørgsmål. Og selvfølgelig er der mange tanker hos mig ang børn mm.
Vi besluttede os for at blive gift i Sverige. Vi snakkede meget om det. Hans mor hjalp os med at sende ægteskabserklæring via advokaten. Da det ikke er helt normalt at udstede visse papirer. Fra skatteværket fik vi at vide hvad dokumentet nøje skal indholde
Vi fik en tid på rådhuset i Sverige sidst i november. Zitat fra en mail fra Udlændingestyrelsen: “Såfremt du og din kæreste ønsker at blive gift i Sverige, skal I kontakte de svenske myndigheder i forhold til muligheden for dette.
Dog skal din kæreste være opmærksom på at sørge for, at han dels kan indrejse lovligt i Sverige og ligeledes kunne indrejse lovligt i Danmark igen, såfremt han rejser tilbage til Danmark efterfølgende.”
Efter vi blev gift søgte vi om familiesammenføring via EU-opholdkort i statsforvaltningen, da jeg er fra Tyskland ( EU-borger). Damen der modtog ansøgning var nu tilfældig hende jeg skrev med rigtig meget i forvejen, hvor vi bl.a. Fik at vide at han har processuelt ophold så snart ansøgningen er modtaget. Der gik faktisk kun en uge så havde han fået papirerne om opholdskortet. En tidlig julegave 😉
I januar er han blevet tilmeldt i danskundervisning og det går fremad. Lige nu nøjes han med at omdele aviser. Han er lidt trist over det ikke går så hurtigt med at finde arbejde, da de fleste vil have at man kan snakke (lidt)dansk. Han har det absolut ikke godt med at det lige nu er mig der tjener, han gøre til gengæld rigtig meget i husholdning for at aflaste mig, det er kun vaske tøj jeg ikke vil give slip på 🤣 og økonomisk har vi fået lavet en særejekontrakt efter ægteskabet blev godkendt i Danmark.
Hvert ægteskab kan gå itu efter x år ligemeget hvilken herkomst . Så en garanti findes aldrig, men jeg håber da at det ikke vil ske i vores tilfælde.

Jeg vil i hvert sige tusind tak til rådgiveren her hos ÆUG.

Sansuna
Indlæg: 163
Tilmeldt: 02.12.2017 08:33:04

Re: Giftes med asylansøger

Indlæg af Sansuna » 17.02.2018 23:29:22

Hej . Først vil jeg sige mange gange tillykke med det. Hvor er det dejligt at det er gået så godt !!
Jeg har dog et spørgsmål fordi jeg står i samme situation. Hvordan tog i til Sverige og blev gift og så til Dk igen lovligt ? Havde myndighederne i Dk ikke din mands pas ? Og måtte han gerne rejse til Sverige for at blive gift ? Håber du kan hjælpe os. Myndighederne i Dk har min kærestes pas , så han kan ikke tage til Sverige og heller ikke blive gift da de nok kræver pas.

Lysi83
Indlæg: 10
Tilmeldt: 12.01.2016 20:32:44

Re: Giftes med asylansøger

Indlæg af Lysi83 » 18.02.2018 08:41:46

Hej,
Myndigheden havde ikke hans pas, han har aldrig været i besiddelse af en pas før, den fik han lavet via hans embassade.
For at blive gift skal i begge personlig komme til skatteværket for at indgive papirerne og der skal i fremvise pas. Og i skal også vise passet frem den dag i bliver gift.
Ud fra citatet fra Udlændingestyrelsen lyder det jo sådan at der skulle være mulighed for at rejse såfremt man kommer tilbage. Vi rejste hver for sig, da det var mest sikret.
Jeg vil forhøre mig om muligheden om at blive gift i Sverige, da I i den tilfælde jo skal have hans pas udleveret og måske en erklæring st han kommer tilbage samme dag.
Håber i finder en vej for At i kan blive sammen 😊

Sansuna
Indlæg: 163
Tilmeldt: 02.12.2017 08:33:04

Re: Giftes med asylansøger

Indlæg af Sansuna » 18.02.2018 08:47:28

Så man skal bare spørge udlændingestyrrelsen og sige at vi gerne vil giftes i Sverige og om vi kunne få hans pas? Tror du at de giver lov ? Det kunne være fedt!!

Er det en ansøgning på skatteverket man indleverer og herefter bestiller tid til vielse?

Min kæreste har fået en dato hos flygtningenævnet og det er næste måned. Vi er så bange for at skilles. :cry: Tusind tak for lykkeønskningerne.


Lysi83 skrev:
18.02.2018 08:41:46
Hej,
Myndigheden havde ikke hans pas, han har aldrig været i besiddelse af en pas før, den fik han lavet via hans embassade.
For at blive gift skal i begge personlig komme til skatteværket for at indgive papirerne og der skal i fremvise pas. Og i skal også vise passet frem den dag i bliver gift.
Ud fra citatet fra Udlændingestyrelsen lyder det jo sådan at der skulle være mulighed for at rejse såfremt man kommer tilbage. Vi rejste hver for sig, da det var mest sikret.
Jeg vil forhøre mig om muligheden om at blive gift i Sverige, da I i den tilfælde jo skal have hans pas udleveret og måske en erklæring st han kommer tilbage samme dag.
Håber i finder en vej for At i kan blive sammen 😊

Sansuna
Indlæg: 163
Tilmeldt: 02.12.2017 08:33:04

Re: Giftes med asylansøger

Indlæg af Sansuna » 18.02.2018 09:08:15

Jeg ved slet ikke om vi kan nå alt det her. Han har gået en dato hos flygtningenævnet i næste måned :cry: :cry: :cry:
Bare hvis vi kunne nå at blive gift i det mindste. :cry:

Besvar