Flytte til Sverige

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

mkviola
Indlæg: 55
Tilmeldt: 01.03.2017 22:44:27

Re: Flytte til Sverige

Indlæg af mkviola » 22.08.2017 16:13:39

Hej,

Jeg har fået svaret fra ambassaden i min mands land, hvor jeg har forklaret det med st være gift til en EU borger som har brugt retten til fribevæligheden.
De har besvaret :"must tell you that he your husband must pay the fee for the application for Schengen visa. "

Hvordan kan det være?!
Hvem skal man snakke med?
Altså det er en svensk ambassade. Dvs lovene de gælder alle steder!
Det drejer sig ikke så meget om de ca 68 €!
Det er mere et spørgsmål om de følger lovgivningen og samt visum til ægtefællen inden for EU!

HVAD VIL I ANBEFALE NU??!

Tak!
Mkviola

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flytte til Sverige

Indlæg af skaanebo » 22.08.2017 16:16:02

Kontakt utrikesdepartementet, lyder underligt med en ambassade, der ikke kender EU's lovgivning.

mkviola
Indlæg: 55
Tilmeldt: 01.03.2017 22:44:27

Re: Flytte til Sverige

Indlæg af mkviola » 22.08.2017 23:00:04

Hej.

jeg har kigget på Migrationsverteks hjemmeside. De skriver:

"Familj till medborgare i Island, Liechtenstein, Norge, Schweiz och EU-medborgare
Familjemedlemmar till medborgare i Island, Liechtenstein, Norge Schweiz och EU-medborgare behöver inte betala någon ansökningsavgift för visum om de reser tillsammans med dem eller ska träffa dem i samband med resan. De måste kunna visa upp intyg som styrker äktenskapet eller släktbandet."

Hvordan skal man forstår det?
Altså man behøver ikke betale for et visum for familiebesøg hvis man rejser sammen?

Her på siten skriver I, at man behøver ikke betale for det hvis man er i familie med den person som bor i EU.
Det eneste grund til at ikke give et visum er hvis personen er farlig til landet hvilket personen gerne vil besøge.

Jeg kan ikke se alle de ting på Migrationsverkets hjemmeside.
Hvor kan man finde dem?
Hhis de står ikke på deres hjemmeside og måske står de et andet "EU"-sted, gælder det? (Lidt dumt spørgsmål. Men siden den svenske ambassade i mit mands land har besvaret mit spørgsmål om betalingen på denne måde, så tænker jeg om de følger alt, det EU siger?).
Det drejer sig ikke så meget om de ca 60€.
Det er mere retningslinjerne som de skal følge.

EN anden ting:
Jeg har set på Migrationsverkets hjemmeside, at man skal have 450 svenske kroner per dag til et besøg.
Jeg vil betale for alle udgifter for min mans besøg. jeg vil krydse punkt 31 og 33 i ansøgningen.
Men hvordan forholder sig det egentlig?
deres svar om betalingen har forvirret mig vist.

tak!
hilsen
mkviola

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flytte til Sverige

Indlæg af skaanebo » 23.08.2017 07:07:27

Det skal forstås som, at man ikke skal betale for visum, hvis formålet med rejsen er at besøge familiemedlemmer ("träffa dem i samband med resan").

EU's opholdsdirektiv har reglerne for, at der kan gives afslag ved fare for den offentlige sikkerhed, orden eller sundhed.

De 450 kr. er formentlig, hvis man skal være turist og selv betale for sit ophold.

EU's lovgivning står over national lovgivning i EU.

EU's officielle visumhåndbog kan sikkert også hjælpe: https://ec.europa.eu/home-affairs/sites ... 620_en.pdf

mkviola
Indlæg: 55
Tilmeldt: 01.03.2017 22:44:27

Re: Flytte til Sverige

Indlæg af mkviola » 26.08.2017 12:25:38

Mange tak for svaret!

Da jeg skal sende al den nødvendige dokumentation til min min på mandag, senest tirsdag, har jeg lavet et "check liste" for at være sikker på at jeg har husket ALT.
Jeg har sendt den til den svenske ambassade med et ønske om en bekræftelse, men de har bare henvist mig til den beskrivelse de sender generalt.

Derfor kan I bekræfte, at jeg har husket ALT?
Den er på engelsk (kopiret fra mailen til ambassaden).

1. Schengen application (filled in No 34 & 35 for the person in EU who has used the right of the free movement).
Not filled in in the fields with *.
2. Invitation filled in by the spouse in Sweden
3. Insurance for the trip
4. The return flight ticket reservation
5. Personummer invitation "inbjudan" from the Swedish Tax Office
6. Documentation for the income of the inviting spouse
7. A copy of passport of the inviting spouse
8. A copy of the marriage certificate

HAR JEG DET HELE MED?!

tusind tak for en feedback!

Mkviola

mkviola
Indlæg: 55
Tilmeldt: 01.03.2017 22:44:27

Re: Flytte til Sverige

Indlæg af mkviola » 27.08.2017 09:11:58

Kan nogen rådgive hvordan det er med forsikringen til visum ansøgning?

Jeg læser nu i "Rådgivning", at ambassaden må ikke kræve en forsikring, når det er en ægtefælle til en EU-medborger.
Er det rigtigt?

Min mand skal søge om et visum i starten af september.
Jeg har købt ham i går online en forsikring som dækker max. på 30.000€.

Kan man bruge "det blå kort" som en forsikring til ham, altså det blå fra min fraflytter kommune?
Jeg er flyttet til SE og folkeregistreret (altså har fået lige nu et personnummer). Men jeg har ikke kontaktet Udbetaling DK for at udstede et forsikringskort til mig.
(Jeg arbejder i DK og pendler hver dag).

Er man bedre stillet ved visum søgning når man:
1. Har "Det blå kort"?
2. Eller en online købte forsikring ?

Hvis ambassaden skal ikke bede om en forsikring, er det en god ide at vise dem online købte een?

Mange tak for et hurtigt svar !
Mkviola

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flytte til Sverige

Indlæg af skaanebo » 27.08.2017 09:40:25

Det klogeste er at tegne en forsikring, der kan forlænges, indtil din mand er blevet folkeregistreret.

mkviola
Indlæg: 55
Tilmeldt: 01.03.2017 22:44:27

Re: Flytte til Sverige

Indlæg af mkviola » 27.08.2017 11:12:32

Tak for det Skaanebo.

Jeg har tegnet en forsikring hos Evasan.
Den siger:
-Evacuation and repatriation 30.000€
-Medical costs 30.000€
-Mortal remains repatriacion 6.500€
-Search and Rescue 5.000€

Det er nok?

"Forlænge den"- du mener tegne en ny?
Altså man køber bare en ny en, ikke?

Skal jeg kontakte Udbetaling dk nu for at bestille kortet?
Hvad bruger man den til egentlig?
Skal jeg have den for at bruge lægen i SE?
Eller kan jeg alligevel gå til lægen her uden det?

Tak
Mkviola

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flytte til Sverige

Indlæg af skaanebo » 27.08.2017 11:42:11

Nej, man kan ikke købe en ny. Man bør forlænge sin eksisterende forsikring, indtil man er omfattet af den offentlige sygesikring, fordi man er blevet folkeregistreret.

Din mand kan også få det blå kort fra Udbetaling Danmark, når han er kommet til Sverige.

mkviola
Indlæg: 55
Tilmeldt: 01.03.2017 22:44:27

Re: Flytte til Sverige

Indlæg af mkviola » 27.08.2017 23:11:02

Har researchet på de forskellige forsikringer. Umiddelbart kan jeg ikke se et direkte svar om den kan fornyes.
Har sendt nogle mails. Men er er ikke blvet besvaret (altså det er søndag i dag).

Kender du lige præcis en forsikring som kan fornyes?
Tak
Mkviola

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flytte til Sverige

Indlæg af skaanebo » 28.08.2017 07:11:59

Hvis du kan komme i kontakt med forsikringsselskabet, kan de fleste rejseforsikringer fornys. Men det kan fx være svært, hvis forsikringen er købt i et lille blikskur i en sidegade i Baghdad.

Hvis den er købt online, kan man som regel også betale online, og så er det også muligt at forlænge en forsikring.

Nogle af de selskaber, folk her på forum benytter, er fx AXA Schengen og HCCMIS.com

mkviola
Indlæg: 55
Tilmeldt: 01.03.2017 22:44:27

Re: Flytte til Sverige

Indlæg af mkviola » 28.08.2017 08:14:22

Tak:)

Besvar