Permenet uppehålstillstånd

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Ramcan
Indlæg: 135
Tilmeldt: 30.04.2012 17:45:20

Permenet uppehålstillstånd

Indlæg af Ramcan » 11.08.2017 06:44:49

Hej der ude.

Min mands 5 år udløber her maj 2018. Men vi søgte i sommers permenet. Og igår modtog vi et brev at han har fået Permenet uppehålstillstånd.. :)

Hvad vil det sige , jeg tænker i forhold til upphålsrett? hvad er hvad?

Hvornår kan vi søge om passet? Og er det nemmere nu at få pas, da han nu har fået Permenet uppehålstillstånd??

Er der et sted her inde, hvor man kan se hvilke bilag/dokumenter man skal have for at søge pas? Evt, et link????


håber nogle kan svarer.. :)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Permenet uppehålstillstånd

Indlæg af skaanebo » 11.08.2017 07:33:01

Tillykke. I har søgt efter svenske regler. Hvis I også ønsker at søge efter EU-regler, er det en anden blanket, man søger på. Det er dog ikke nødvendigt nu.

migrationsverket.se vejleder vedr. at søge om svensk statsborgerskab. Ja, permanent ophold er en forudsætning for at kunne søge om svensk statsborgerskab.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Permenet uppehålstillstånd

Indlæg af mh1 » 11.08.2017 10:08:58

mh
Rådgiver for ÆUG

Ramcan
Indlæg: 135
Tilmeldt: 30.04.2012 17:45:20

Re: Permenet uppehålstillstånd

Indlæg af Ramcan » 11.08.2017 18:48:23

Tak for svar. Spørg nok dumt nu. Hvordan ved jeg det er efter svenske regler han har fået Permenet for? Fordi for snart 5 år siden ansøgt Vi jo gennem EU regler ?? Nogle som kan forklare der ?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Permenet uppehålstillstånd

Indlæg af skaanebo » 11.08.2017 20:38:38

Uppehållstillstånd = svensk
Uppehållsrätt = EU

Ramcan
Indlæg: 135
Tilmeldt: 30.04.2012 17:45:20

Re: Permenet uppehålstillstånd

Indlæg af Ramcan » 12.08.2017 10:12:19

Okey 1000 tak for svar. Er det rigtig der er nemmere at søge om svensk pas når man har haft opholdt efter svensk regler ?

Har lige læst linket fra migrationsverket .. men kan ikke finde noget hvor der står hvornår man tidligst kan søge passet? Altså hans tidligere kort udløb 29 maj 2018. Men nu har han jo fået permenet?

Og nu fandt jeg en tekst fra migrationsverket " Om du hade permanent uppehållstillstånd eller uppehållstillstånd för bosättning redan när du reste in i Sverige, får du räkna tiden från den dag du kom hit. Annars räknas tiden från den dag du lämnade in din ansökan om uppehållstillstånd och fick ja. Om du först fick nej och sedan lämnade in en ny ansökan, räknas tiden från den dag du fick ja. "


Betyder det at de 5 år starter om igen ?????? Håber jeg ikke (!!)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Permenet uppehålstillstånd

Indlæg af skaanebo » 12.08.2017 10:14:53

Nej, det er hverken lettere eller sværere.

Man kan normalt søge svensk statsborgerskab, når man har været folkeregistreret i Sverige i mindst fem år.

Fairway
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12.11.2017 00:41:01

Re: Permenet uppehålstillstånd

Indlæg af Fairway » 12.11.2017 21:32:03

Hej Alle

Jeg har boet is Sverige med min kone fra Thailand siden Juli 2016, vi har søgt under begge regel( gamle) sæt, min kone har for ca. 14 dage siden modtaget opholdskortet under EU reglerne, og vi er lige modtaget er par formularer der skal udfyldes vedr. afgørelse under de Svenske regler.
Vi har P.T. boet sammen i udlandet i 8,5 år ( er dokumenteres ) samt i Sverige i 16 mdr.

Jeg læste i en tråd tidligere der stod : Har I været gift, og har I boet sammen i nogle år uden for Sverige, er der endda chance for, at Sverige vil give din ægtefælle permanent opholdstilladelse med det samme.

Jeg er lidt usikker på hvordan reglerne er vedr. permanent ophold / Svensk Pas / Svensk Statsborgerskab

Hvor stor chance er der for få permanent ophold med det samme ?
Giver permanent ophold mulighed/ret til at søge for et svensk pas ?
Giver permanent ophold ret til Svensk statsborgerskab ?
Hvis min kone får Svensk pas men ikke Svensk statsborgerskab , og vi vælger
senere at flytte til DK eller et andet land, vil hun da kunne bibeholde det Svenske pas ?

På forhånd tak

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Permenet uppehålstillstånd

Indlæg af skaanebo » 12.11.2017 21:46:03

Svensk pas gives kun til svenske statsborgere, så allerede der elimineres et af dine spørgsmål (man kan dog få svensk fremmedpas, hvis man ikke er svensk og bor i Sverige som statsløs, men det er ikke det samme som "svensk pas").

Jeg er ikke klar over, om Sverige har ændret praksis med hensyn til at give permanent ophold ved første ansøgning. Der kom nye regler i fjor.

Uanset så gælder det stadig, at man skal have boet 3 år i Sverige sammen med en svensk statsborger eller fem år i Sverige, hvor man har haft ophold med henblik på varigt ophold (altså ikke på studievisum), førend man kan få svensk statsborgerskab. Det er desuden en forudsætning, at man har permanent ophold, inden at man kan søge om statsborgerskab.

Fairway
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12.11.2017 00:41:01

Re: Permenet uppehålstillstånd

Indlæg af Fairway » 12.11.2017 22:32:47

Hej

Mange tak for svaret

mini89
Indlæg: 122
Tilmeldt: 15.11.2015 19:52:52

Re: Permenet uppehålstillstånd

Indlæg af mini89 » 13.11.2017 13:34:34

Hej.
Jeg er også i tvivl om svensk statsborgerskab. Jeg har en veninde som mener at man får svensk statsborgerskab efter 5 år kun hvis man har fået opholdstilladelse efter svenske regler og ikke eu regler. Og derfor søgt jeg til min mand om opholdstilladelse via de svenske regler gennem en firma der hedder go2sweden og de mener også at man kun kan få svensk pas efter 5 år hvis man har søgt under de svensk regler. Men min mand fik afslag fordi dem fra go2sweden de havde sendt alt muligt forkerte oplysninger om vores sag til migrationsverket. Men efter afslag på vores sag så tog vi selv vores sag i hånden og valgte at søge efter eu regler og min mand fik hans opholdskort efter 2 uger :) :)
Jeg vil ikke råder nogen som helst til at vælger og køre deres sag gennem go2sweden. Det er total spild af penge og tid og ressourcer. Vi gave 30000 kr eller mere tror jeg til dem fra go2sweden og til sidst fik vi afslag og det var klart deres fejl. Og de giver forkert oplysninger til sinde kunder og vildlede en i stedet for vejlede..
Nu mener de at min ikke kan får svensk pas fordi han har fået opholdskortet for 5 år og må vente til han har boet i sverige i 8 år.. :/ kan det passe?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Permenet uppehålstillstånd

Indlæg af skaanebo » 13.11.2017 14:08:35

Der et masser af advarsler mod go2sweden.

Man man sagtens søge statsborgerskab efter fem år, uanset om man har ophold efter EU-regler eller svenske regler.

mini89
Indlæg: 122
Tilmeldt: 15.11.2015 19:52:52

Re: Permenet uppehålstillstånd

Indlæg af mini89 » 13.11.2017 18:29:21

Det vil vi også gerne gøre, advarer mod go2sweden. De sagde at vi ikke kunne søge efter eu regler for de ment at eu regler har flere krave end de svenske regler.. og det sagde de ikke inden 2016 20 juni el juli hvor forsørgelseskraven trådt i kraft efter Svensk regler de mente de her i august 2017 hvorefter vi alligevel prøvede at søge efter eu regler selvom de ment at vi ville får afslag via de eu regler som havde flere krave end svensk. Men ikke kun det de er røver bare penge fra en og ikke hjælpe en skid med noget. De gøre din sag mere indviklet og sender ikke dokumenter til migrationsverket og glemmer endda at sende det overhovedet. Jeg fik afslag fordi de ikke havde sendt min lejligheds kontrakten og de havde også skrevet forkerte ting i vores sag flere gange ikke kun engang. Plus de svar aldrig på din Email og når man så ringer til dem svar de heller ikke for de kan se dit nr det eneste mulighed at komme i kontakt med dem er at ringe fra private... de tror at der dukker op en ny kunde som de kan fuske og snyde , men når de høre det er dig der ringer fordi du gerne vil have en opdatering på din sag, bliver de oveni købet sur fordi du ringer fra private og de ikke fik en ny kunde i fælde! !!! I skal ikke tro på deres løgner som de siger de spiller professionelle men tro mig de ved ikke en skid om de svensk el eu regler. Jeg fortryder så meget at spilde så mage penge på ingenting. Jeg vil gerne lave et forum om go2sweden for at advare og dele mine erfaringer med andre.. men hvordan opretter man sådan et forum?.

mini89
Indlæg: 122
Tilmeldt: 15.11.2015 19:52:52

Re: Permenet uppehålstillstånd

Indlæg af mini89 » 13.11.2017 19:21:08

Jeg er så taknemmelig fra alle de dejlige mennesker som har hjulpet os herfra. Her har jeg fået gratis hjælp og svar på alle mine spørgsmåle med der samme. Så Tusind tak igen :)

mini89
Indlæg: 122
Tilmeldt: 15.11.2015 19:52:52

Re: Permenet uppehålstillstånd

Indlæg af mini89 » 17.11.2017 08:26:22

Vi har søgt om folkbokforing til min mand som fik opholdskort for 5 år i august måned. Igår har vi fået et brev fra skatteverket at de ikke ville folkbokföra ham da han ikke opfylder rätten til det. Vi har ringet og snakket med dem de mener at han skal have opholdstilladelse for at kunne blive folkeregistreret I Sverige da opholdskort bare viser at han er familie medlem til en eu medborgar. Jeg ved ikke hvad vi skal gør.

Besvar