Opfylder vi reglerne?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
TiFe
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11.08.2017 19:56:26

Opfylder vi reglerne?

Indlæg af TiFe » 11.08.2017 20:32:18

Hej ÆUG

Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe mig med i forbindelse med tilknytningskravet.

Mig og min argentinske kæreste ønsker at søge om ægtefællesammenføring, når vi bliver 23,5 år. Der er dog stadivæk et par år til det sker. Derfor ville vi gerne sikre os, at vi gør alt rigtigt nu, så vi opfylder alle kravene, når tiden kommer til at indsende ansøgningen.

Jeg har lige afsluttet STX og rejser derfor til Argentina for at være sammen med min kæreste, indtil han afslutter sin uddannelse som journalist om 2,5 år. Når han har ferie et par gange om året, vil vi dog rejse til Danmark. Det vil komme til at betyde, at jeg sammenlagt ville have været (på turistvisum) i Argentina i 1,5 år.
Når min kæreste afslutter sin uddannelse, vil han tage på Working holiday i Danmark i et år - gerne to hvis han får lov, hvilket i bedste tilfælde vil betyde, at han sammenlagt har været i Danmark i ca. 1,3 år eller 2,3 år, hvis han altså får lov til at arbejde her i to år.

I alt den tid hvor jeg besøger ham, vil jeg ikke være under arbejde. Det vil jeg heller ikke, når vi sender ansøgningen, da jeg regner med at starte på mediegrafikerudannelsen. Vil det være et problem, at jeg ikke har været på det danske arbejdsmarked, men kun har taget en STX? Læste nemlig i Udlændingelovens § 9, stk. 7, at:

"Det vil som udgangspunkt i alle tilfælde være et krav, at den herboende i alle de beskrevne situationer er i beskæftigelse på tidspunktet for meddelelse af opholdstilladelse til ansøgeren."
- Hvilket forvirrer mig lidt. Skal jeg måske i stedet for at starte på min uddannelse finde et arbejde?

Angående sproglige færdigheder, vil jeg også høre, om det er muligt at tage danskprøve A1, før man sender ansøgningen? Så min kæreste derved kan styrke sin tilknytning til Danmark ydereligere, inden vi sender ansøgningen.

Det skal også siges, at vi planlægger at blive gift, mens han er på Working holiday og derved blive ægtefæller, så vi kan sende ansøgningen om ægtefællesammenføring.

Men altså: hvor gode er vores chancer? Ville det være muligt at få ægtefællesammenføring, selvom jeg måske kommer til at have været i Argentina et par måneder mere, end hvad han har været i Danmark? Eller vil det, at han var været på Working holiday her, give ham en større tilknytning? Og hvordan angående min manglende tilknytning til det danske arbejdsmarked?

Tusind tak for jeres svar!

Vh

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Opfylder vi reglerne?

Indlæg af closed1 » 12.08.2017 07:21:57

Når det er noget der ligger 2,5 år ude i fremtiden, kan reglerne være lavet om mange gange .På netop dette område .bliver reglerne lavet om med express fart .

TiFe
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11.08.2017 19:56:26

Re: Opfylder vi reglerne?

Indlæg af TiFe » 12.08.2017 11:15:16

Men som reglerne er nu, opfylder vi dem så?

Jacjac
Indlæg: 83
Tilmeldt: 16.01.2017 22:36:23

Re: Opfylder vi reglerne?

Indlæg af Jacjac » 12.08.2017 16:11:23

Som det er nu, hvis reglerne ikke ændres lyder jeres chance positiv. Men det er meget individuelt hvad der taler for og imod.

Som nævnt ændres reglerne ofte og hurtigt for udlændigeloven, derfor er § 9, stk. 7 i den version du nævner også forældet så vidt jeg kan se, det eneste jeg lige kunne finde på den var fra 2005. Jeg anbefaler du finder alt relevant lov materiale på https://www.retsinformation.dk husk at tjekke dato så du altid har det nyeste. Det kan godt være en jungle.

Dog er der nogle ting i kan gøre for at undgå at i kommer i klemme. Sørg for du ikke modtager ydelser efter lov om aktiv socialpolitik, såsom kontanthjælp.
OBS: Dagpenge, SU, Boligsikring er ikke herunder.
Sørg for ikke at have forfalden offentlig gæld, f.eks. en forfalden regning til kommunen eller skat.

Så vidt jeg har forstået er tilknytningskravet mere en helhedsvurdering og ikke nødvendigvis så sort på hvidt som tidligere. Eventuelt læs om kravet her på forummet.

Danskprøve kan i godt tage inden, eventuelt når han er på working holiday. I skal bare finde et sted som udbyder den. Bare vær meget opmærksom på at i har den rigtige version til den tid.

Hvis i ikke bliver gift, så er det en god idé at i kan bevise at i har boet sammen i lang tid. Solide beviser herpå er f.eks. at dit navn står på en fælles lejekontrakt i Argentina. En masse fælles billeder, visum og flybilleter. Men hvis i bliver gift er det ikke noget problem. Hvis i bliver gift i DK, er det en fordel at han nemt kan få fat i single status certificate på dansk eller engelsk. Så i ikke pludselig står og skal vente på den. Obs: Den må vidst ikke være ældre end 6 måneder.

Til sidst kan jeg anbefale at spare nogle penge sammen, for hvis gebyr og sikkerhedsstillelse stadig er et krav når det bliver jeres tur. Så slipper i nok ikke med mindre end 60.000 DKK. I får selvfølgelig sikkerhedsstillelse tilbage en skønne dag :D
Senest rettet af Jacjac 13.08.2017 13:38:22, rettet i alt 1 gang.

Calle2
Indlæg: 141
Tilmeldt: 11.01.2016 11:48:42

Re: Opfylder vi reglerne?

Indlæg af Calle2 » 12.08.2017 21:34:27

At have offentlig gæld er ikke det samme som at have en forfalden regning til kommunen eller skat. Så længe man betaler sine afdrag til tiden bliver gælden netop ikke "forfalden". Jeg har en temmelig stor SU-gæld, som ikke var et problem i forhold til FS.

Jacjac
Indlæg: 83
Tilmeldt: 16.01.2017 22:36:23

Re: Opfylder vi reglerne?

Indlæg af Jacjac » 13.08.2017 13:39:36

Ah ja Calle2 det var også min tanke, godt set og tak for rettelsen :D

TiFe
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11.08.2017 19:56:26

Re: Opfylder vi reglerne?

Indlæg af TiFe » 26.08.2017 20:04:20

Tusind tak for svarene!

Besvar