Skilsmisse og opholdstilladelse - ikke EU-regler

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lenemarco
Indlæg: 3
Tilmeldt: 07.12.2016 06:18:45

Skilsmisse og opholdstilladelse - ikke EU-regler

Indlæg af Lenemarco » 09.08.2017 18:01:13

Hej

En nær ven og hans danske kone er gået fra hinanden. De har været gift i 3 år, og vil vente med at søge skilsmisse til de er helt sikre. Min ven skal dog flytte ud af deres fælles lejlighed. Hvordan er han stillet mht. inddragelse af opholdstilladelsen som gælder til 2020? De er ikke familiesammenført efter EU-regler.

Han har haft deltidsarbejde (20 timer/uge) i et år, mens han har færdiggjort danskuddannelse 2 og skulle være begyndt på VUC her i august, hvor han vil modtage SU.

Hvis han starter på VUC, har han så mulighed for at blive i dk med uddannelse som grundlag?

Hvis de venter med at blive skilt til om et år, har han så mulighed for at blive ved reglen om arbejdsfastholdelse, når han kun har 20 timer/uge?

Hans plan var - inden forholdet gik i stykker - at begynde at læse og have fritidsarbejde på sit nuværende arbejde ved siden af. Er det en mulighed for ham?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse og opholdstilladelse - ikke EU-regler

Indlæg af mh1 » 10.08.2017 15:08:16

VUC er en ungdomsuddannelse, og man kan søge om opholdstilladelse når man er optaget, men i og med at det er en ungdomsuddannelse får man IKKE arbejdstilladelse. Han må altså ikke arbejde ved siden af uddannelsen. Dermed bortfalder behovet for at svare på dit spørgsmål vedr. mulighed for at blive på grundlag af arbejde.

Han skal i øvrigt have været i SAMME job, hos samme arbejdsgiver i min. 2 år for at kunne søge. Hvis han fx er gået fra at være opvasker til at være medhjælper ved grillen, er det to forskellige jobs (ved jeg fra konkret sag).

Han SKAL være gift på det tidspunkt hvor han søger om SU.
mh
Rådgiver for ÆUG

Lenemarco
Indlæg: 3
Tilmeldt: 07.12.2016 06:18:45

Re: Skilsmisse og opholdstilladelse - ikke EU-regler

Indlæg af Lenemarco » 11.08.2017 10:37:31

Tusind tak for svar. Ved du om der skal være tale om et 37-timers job og om der er et vist lønkrav?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse og opholdstilladelse - ikke EU-regler

Indlæg af mh1 » 12.08.2017 21:20:30

Jeg kan ikke finde noget om krav til arbejdstid.

"Løn- og ansættelsesforhold skal være sædvanlige efter danske forhold."

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... skraft.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar