Registrering i SE: hvad gør man?

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mkviola
Indlæg: 55
Tilmeldt: 01.03.2017 22:44:27

Registrering i SE: hvad gør man?

Indlæg af mkviola » 03.08.2017 11:14:23

Hej.

Er flyttet til SE og muligvis har krydset forkert ved registreringen. Altså jeg pendler til mit arbejde til DK hver dag, men ved et fejl krydsede jeg at jeg er arbejdstager i Sverige.

Lige nu har de sendt mig et brev hvor de stiller alle mulige spørgsmål

1. hvor mange natter og dage opholder jeg mig på min svenske adresse. (Jeg har sovet hjemme hos mig i SE alle natter, bortset hele juli md hvor jeg var på ferie. Jeg har min BroBizz.)
Men de spørger om hvor meget tid dagligt er jeg i sverige.
Men hvis jeg pendler til DK hver dag, er jeg mange af dagtimerne i Dk. Hvordan forklarer man det?
Er det fordi jeg ved fejl har skrevet "arbejdstager i Sverige"?
Skal jeg tilbage til Skatteværket og udfylde den på ny?
2.tilsende indkøb fra den 1. dag jeg flyttede. De beder om et kontoudtog. Er det ikke fint med kvitteringer? Jeg har handlet i Sverige (også i Ikea). Men jeg har også handlet i DK....
3.skrive hvor min mand opholder sig nu (han er i sit land).
4.besvare om jeg har tegnet en forsikring (hvordan kan man gøre det uden det svenske personnummer?!.
5.forklare forhold på mit bolig. Altså hvor mange personer bor her.
(Jeg har lejet en 2.vær. lejlighed, hvor jeg bor alene.).
6."Hur reser du till dit arbete eller skola?" (Med tig skrift: Vänligen beskriv resvägen. ). Hvad spørger de her om? Skal jeg beskrive Gps-turen?7.Sende et dokument for flyttebilen. (Det kan jeg godt).
Hvordan skal jeg tackle det nu?
Gode råd?

Tak
Hilsen
Mkviola

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Registrering i SE: hvad gør man?

Indlæg af skaanebo » 03.08.2017 11:47:03

Jo, du må forklare, at du har krydset forkert. Og løse kvitteringer er ikke noget værd som bevis, kun kontoudtog gælder som bevis for indkøb. Sidste spørgsmål handler om din rejserute til arbejdet. De vil vide præcis, hvor du kører.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Registrering i SE: hvad gør man?

Indlæg af fundiver199 » 03.08.2017 12:01:04

Det er en bopælskontrol, som efterhånden ret rutinemæssigt udføres i forhold til danske grænsependlere i Skåne. Du skal bare svare på spørgsmålene i overensstemmelse med sandheden og sende den dokumentation, de beder om, herunder kontoudtog.

mkviola
Indlæg: 55
Tilmeldt: 01.03.2017 22:44:27

Re: Registrering i SE: hvad gør man?

Indlæg af mkviola » 06.08.2017 23:02:07

Hej.

Jeg skal fremvise min kontoudtog.
Nu kan jeg se, at der står kontingentbetaling til foreningen her på udskriften (jeg er jo blevet medlem i perioden hvor jeg skal vise kontoudtoget frem).
Hvad med det??!!
Hvordan vejer set?
Altså jeg har beskrevet at jeg gerne vil bo i Sverige, som stemmer jo. Jeg har organiseret flytningen med alle mine ting og betalt for det.
Har ikke noget adresse eller overnatningsteder i DK.

Hvad med denne kontingent ? Hvad skal man tænke?!

Råd???!!
Tak
Mkviola

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Registrering i SE: hvad gør man?

Indlæg af skaanebo » 07.08.2017 06:34:51

Ingenting. Det betyder intet.

Besvar