Arbejde og Løn???

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AruParuu
Indlæg: 79
Tilmeldt: 24.03.2017 09:10:10

Arbejde og Løn???

Indlæg af AruParuu » 15.07.2017 11:37:27

Hej allesammen
Jeg har selv kun haft studiejob og ved så derfor intet om hvordan det ''voksne'' arbejdsliv er.

Jeg har dog fundet ud af at når man sidder til en samtale så skal man komme til enighed om hvad lønnen skal være. Men hvordan finder man ud af hvad den gennemsnitlige timeløn er? Jeg sidder og hjælper min mand med noget arbejde og der er et deltidsarbejde vi er interesseret i. Dog ved vi ikke hvad vi skal kræve af løn.

Har i nogle tips til hvordan man skal komme igang med det her arbejdsliv og hvad i selv har gjort efter at have fået OPT?

AllYouNeedIsLove
Indlæg: 91
Tilmeldt: 08.09.2014 17:51:30

Re: Arbejde og Løn???

Indlæg af AllYouNeedIsLove » 15.07.2017 23:44:15

Alle steder jeg selv (og min mand) har arbejdet har der været overenskomst der har bestemt lønnen. Men kan så altid forhandler udover denne, for at få mere i timen (det gør man oftest hvis man har nogle ekstra kvalifikationer, har været der noget tid mm.). Dette sker ofte ved MUS samtaler.
De steder hvor jeg/vi har arbejdet der har de selv oplyst løn, enten i ansøgningen eller ved jobsamtalen. Så at I selv skal finde ud af hvor meget I skal "kræve" kommer I nok ikke til. Dog er der ingen mindsteløn i DK, men overenskomster hvori der er aftalt en grundløn. Grundlønnen er forskelligt fra fag til fag (og om man har uddannelse mm.), men I kan google jer til hvad man får inden for det fag I søger job i.

AlphonsAaberg
Indlæg: 22
Tilmeldt: 30.04.2017 20:26:29

Re: Arbejde og Løn???

Indlæg af AlphonsAaberg » 18.07.2017 14:06:30

Det afhænger lidt af hvor kvalificeret man er til jobbet, hvor mange ansøgere der er "inde i billedet" til jobbet, samt evt. overenskomst.

Problemet med job ads i DK er, at de ikke lister den forventede løn og ofte heller ikke engang salary range (alstå xxx kr. til xxx kr.), hvilket er normalt i de fleste andre lande. Så man er ofte på bar bund hvis man ikke tilfældigvis kender andre i et lignende job man kan spørge.

Der findes nogle beregnere der kan udregne gennemsnitsløn, f.eks. https://www.jobindex.dk/tjek-din-loen?lang=da men jeg ved ikke hvor troværdige de er. Det er dog et fornuftigt sted at starte inden samtalen.

Som regel vil man under samtalen blive spurgt "hvad har du gjort dig af tanker mht. løn?" og de vil have dig til at svare inden de selv giver et tal. Normalt foreslår jeg et tal som ikke er overdrevet højt, men som kan forhandles op senere hen i samtalen.

Hvis de gerne vil ansætte en hurtigt kan der være mulighed for at presse lønnen op, især hvis de ikke har andre kanididater i baghånden.

Efter man har snakket om den faste løn er det også en god idé at spørge om hvad de tilbyder i bonus, pension, mv. Hvis de ikke tilbyder dette, kan du bruge det til at forhandle din faste løn op. F.eks. er det normalt i DK at man får 10% i pension fra arbejdsgiveren (ved fuldtidsjob), så hvis de ikke tilbyder dette så bed dem om at give dig 10% oveni din månedsløn som kompensation.

Det handler om at tænke lidt kreativt og ikke starte ud for offensivt med at kræve en urimelig høj løn, for derefter at bygge på via de arguementer jeg har skrevet om ovenfor.

Held og lykke!

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Arbejde og Løn???

Indlæg af skaanebo » 18.07.2017 14:16:23

Fagforening og tillidsrepræsentant på arbejdspladsen kan naturligvis også sige noget om lønniveau.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Arbejde og Løn???

Indlæg af mh1 » 19.07.2017 21:37:33

Man kan også søge på fx jobpatruljen.dk på lønsatser for div. stillinger, eller søge på sin stilling + løn, og få statistikker over lønniveauet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar