Personnummer til min kone i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
BasNook
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15.07.2017 08:24:31

Personnummer til min kone i Sverige

Indlæg af BasNook » 15.07.2017 08:36:51

Vi har søgt opholdstilladelse til min kone efter EU reglerne hos migrationsverket og fået en bekræftelse derpå
Hvordan får jeg tilmeldt min kone på adressen i Sverige?.... sidst vi prøvede fik vi afslag med henvisning til at hun selv skulle være sygeforsikret.
Vi har brug for at vide hvordan vi får hende anmeldt på adressen
På forhånd tak.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Personnummer til min kone i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 15.07.2017 09:20:48

Ja med mindre du arbejder i Sverige, skal din kone være dækket af din danske sygesikring, fordi du arbejder i Danmark, eller tegne en såkaldt heldækkende sygesikring. Det krav er ikke forsvundet, siden du spurgte de svenske myndigheder sidst :-)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Personnummer til min kone i Sverige

Indlæg af skaanebo » 15.07.2017 09:49:42

Migrationsverket vil se samme bevis for sygeforsikring som Skatteverket. Det fås hos Udbetaling Danmark, hvis du er grænsegænger, og skal udstedes for både dig selv og for din kone, så længe hun ikke er arbejdstager i Sverige eller noget andet land.

iceman_dk
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17.06.2007 08:07:28

Re: Personnummer til min kone i Sverige

Indlæg af iceman_dk » 15.07.2017 10:14:32

Hej. Vi har været på skatteverket med et nyligt udstedt Eu-opholdskort (20-06-17) med henblik at få folkebogført min kone.

Viste pas, ægteskabskontrakt, (min kones ansættelsekontrakt) blev så spurgt om min ansættelsekontrakt og lønseddler som vi så ikke havde med.

Den 07-07-17 modtager vi et brev fra skatteverket om yderliger oplysninger.

"Da opholdskortet kun er et bevis på opholdsretten ved ansøgnings tidspunktet.
opholsdkortet viser ikke varighed af opholdsretten". så de vil jeg igen skal bevise min opholdsret som da jeg blev folkebogført 01-09-2016 ? Jeg arbejder i danmark og pendler og har gjort det siden 01-10-2016.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Personnummer til min kone i Sverige

Indlæg af skaanebo » 15.07.2017 10:53:08

Ja, det vil de åbenbart ... Bureaukraterne skal da have noget at lave :lol:

iceman_dk
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17.06.2007 08:07:28

Re: Personnummer til min kone i Sverige

Indlæg af iceman_dk » 15.07.2017 11:48:24

Man skulle jo bare mene at når man har fået opholdskortet kan det ikke være rigtigt at man skal hele møllen igennem igen hos skatteverket som åbentbart ikke anerkender vores ret til ophold ifg. direktivet uden yderliger dokumentation.


Artikel 24

Ligebehandling
1. Med forbehold af specifikke bestemmelser, der udtrykkeligt fremgår af traktaten og den afledte ret, anvendes traktatens bestemmelser uden forskelsbehandling på alle unionsborgere, der i henhold til dette direktiv opholder sig i værtsmedlemsstaten, og på værtsmedlemsstatens egne statsborgere.
Denne ligebehandling gælder også familiemedlemmer, der ikke er statsborgere i en medlemsstat, men som har ret til ophold eller ret til tidsubegrænset ophold.

BasNook
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15.07.2017 08:24:31

Re: Personnummer til min kone i Sverige

Indlæg af BasNook » 15.07.2017 13:31:03

Dvs jeg henvender mig til udbetaling Danmark og siger at jeg skal have sygeforsikret min kone fordi jeg er grænsegænger derefter skal jeg på skatteværket i Sverige og få et personnummer til hende det?
Er det tigtigt forstået?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Personnummer til min kone i Sverige

Indlæg af skaanebo » 15.07.2017 13:33:44

Ja. Og Migrationsverket vil også se hendes blå sygesikringskort fra Udbetaling Danmark, hvis I har søgt efter EU-regler.

BasNook
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15.07.2017 08:24:31

Re: Personnummer til min kone i Sverige

Indlæg af BasNook » 15.07.2017 15:01:03

Hvilke dokumenter skal udbetaling Danmark have?
Kvitering fra migrationsverket
Vielses attest
Kopi af hendes og mit pas
Papirer på at vi har en hus/lejlighed i Sverige
Er der andet?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Personnummer til min kone i Sverige

Indlæg af skaanebo » 15.07.2017 15:55:01

Det må Udbetaling Danmark vel være bedst til selv at fortælle? Husk, du skal jo også selv have det blå kort plus det gule grænsegængersundhedskort, hvis du ikke allerede har dem.

iceman_dk
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17.06.2007 08:07:28

Re: Personnummer til min kone i Sverige

Indlæg af iceman_dk » 15.07.2017 22:56:13

Man behøver ikke det særlige sundhedskort (Gult) det er kun hvis man vil bruge en dansk læge og Behandling i Danmark,

BasNook
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15.07.2017 08:24:31

Re: Personnummer til min kone i Sverige

Indlæg af BasNook » 16.07.2017 16:22:41

Hvad sker der med min kones 3 måneders Shengenvisa når det udløber, og vi gerne feks vil en tur til Danmark?
Sverige har 15 måneders behandlingstid på opholdstilladelse, laver de et ny eller?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Personnummer til min kone i Sverige

Indlæg af mh1 » 16.07.2017 17:26:33

Hun kan ikke lovligt rejse udenfor Sverige når visum er udløbet, før hun har opholdskortet. Det er ikke nok at kunne vise at man har søgt om opholdskort. Men søger I ikke efter EU-regler? Det må højst tage 6 mdr. at udstede opholdskort, og Sverige har så vidt jeg ved oppet sig lidt og følger den regel.
mh
Rådgiver for ÆUG

karstena
Indlæg: 10
Tilmeldt: 03.02.2017 09:08:26

Re: Personnummer til min kone i Sverige

Indlæg af karstena » 02.08.2017 10:00:18

Skatteverket har ikke krav på at få andet end en kopi av din vigelsesatest og en kopi av migrationsverkets beslut.




Kære borger,

hvis dine familiemedlemmer har modtaget opholdskort for familiemedlemmer til EU borgere under EU reglerne, har de ret til at bo og arbejde i Sverige som alle andrer der har lovlig bopæl og modtage personlig nummer.

#####Unionsborgernes og familiemedlemmernes grundlæggende og personlige ret til at tage ophold i en anden medlemsstat følger direkte af EU traktaten og kræver ikke opfyldelse af administrative procedurer. ######
De dokumenter, som de kompetente myndigheder kræver for at udstede et bevis for et opholdskort, bør være klart defineret fra starten for at undgå forskellig administrativ praksis
eller forskellige fortolkninger, der kan udgøre en urimelig hindring for unionsborgeres og deres familiemedlemmers udøvelse af opholdsretten.

Forbuddet mod forskelsbehandling på grundlag af nationalitet indebærer, at unionsborgere og
deres familiemedlemmer, der er bosat i en medlemsstat på grundlag af EU reglerne, i værtsmedlemsstaten (Sverige)
behandles på samme måde som medlemsstatens egne statsborgere på de områder,
der er omfattet af traktaten, dog med forbehold for særlige bestemmelser, der udtrykkeligt
er fastsat i traktaten og den afledte ret.

Dine familiemedlemmer, som har ret til ophold i Sverige, har uanset nationalitet ret til dér at tage arbejde eller nedsætte sig som selvstændige
erhvervsdrivende.

Med forbehold af specifikke bestemmelser, der udtrykkeligt fremgår af traktaten og den afledte
ret, anvendes traktatens bestemmelser uden forskelsbehandling på alle unionsborgere, som dig, der i
henhold til dette direktiv opholder sig i værtsmedlemsstaten, og på værtsmedlemsstatens egne statsborgere.

Denne ligebehandling gælder også familiemedlemmer, der ikke er statsborgere i en medlemsstat,
men som har ret til ophold eller ret til tidsubegrænset ophold.

Sverige er ikke forpligtet til at tillægge ret til sociale ydelser i de
første tre måneder af et ophold eller til, forud for erhvervelse af ret til tidsubegrænset ophold, at yde studiestøtte,
herunder støtte til erhvervsuddannelse, i form af stipendier eller lån, til andre personer end arbejdstagere,
selvstændige erhvervsdrivende og personer, der har bevaret denne status, samt deres familiemedlemmer.

Besiddelse af et bevis for indgivelse af ansøgning om opholdskort for familiemedlemmer, et opholdskort eller et
tidsubegrænset opholdskort kan under ingen omstændigheder stilles som betingelse for udøvelse af
en rettighed eller gennemførelse af en administrativ handling, idet den pågældende med en hvilken
som helst anden type dokumentation kan godtgøre at være omfattet af de pågældende rettigheder.

For at håndhæve dine rettigheder kan du gennem denne procedure klage ved EU Kommissionen:

https://ec.europa.eu/assets/sg/report-a ... index.html

Direktiv 2004/38

Med venlig hilsen,

Dit Europa Råd og Vink

Besvar