Hvem har ret til barnet?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
cvt2002
Indlæg: 57
Tilmeldt: 28.02.2016 11:12:32

Hvem har ret til barnet?

Indlæg af cvt2002 » 17.06.2017 19:00:35

Hej

Barnet er født i Vietnam og vi blev også godt der.

Vi bor i danmark nu, min kone har ikke fået opholdstilladelse endnu.

Jeg og barnet er dansk statsborger.

Som jeg kan se så har jeg eneforældre myndighed over barnet på papir.

Hvis vi bliver skilt af en eller anden årsag og moren vil forlade landet og flytte tilbage har hun så ret til at tage barnet med? Altså uden min accept?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvem har ret til barnet?

Indlæg af mh1 » 17.06.2017 20:23:41

Nej, du har ikke eneforældremyndighed, blot fordi dit barn har dansk sb og dets mor ikke har opholdstilladelse.

Efter dansk lov er der fælles forældremyndighed, når forældrene er gift, og det er komplet ligegyldigt hvilket sb forældre og børn har. Også selv om den ene ikke (endnu) har opholdstilladelse.

Ingen af jer har i øjeblikket ret til at tage barnet med ud af landet uden den anden forælders accept.

Hvis I indleder en skilsmissesag, og er uenige om hvem af jer der skal have barnet boende og dermed om i hvilket land barnet skal bo, så skal sagen afgøres i domstolen. Hvis I er uenige på de punkter, vil domstolen sandsynligvis finde, at der ikke længere skal være fælles forældremyndighed. Hvis moderen får forældremyndigheden alene, kan hun alene bestemme, hvor barnet skal bo, og kan derfor tage det med ud af landet.
mh
Rådgiver for ÆUG

cvt2002
Indlæg: 57
Tilmeldt: 28.02.2016 11:12:32

Re: Hvem har ret til barnet?

Indlæg af cvt2002 » 18.06.2017 08:31:58

Vi er begge enige om at det er mig der skal tage mig af barnet som det nu.

Men det er bare hvis der er drama så kan hun jeg skifte mening. Konen har flere gange truet mig med at tage barnet fra mig fordi vi har været uenige i nogle ting og mest fordi hun har været ked af det og så bare truer mig med en masse ting som hun måske ikke selv mener.

Men når vi er "gode venner" igen så er vi begge enige om barnet skal være hos mig hvis dee sker noget.

Hvordan kan vi lave en aftale på skift at det er mig der har barnet hvis vi måske skal skilles i fremtiden. Det er jo ikke sikkert at det nogen siden sker.
Men

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hvem har ret til barnet?

Indlæg af skaanebo » 18.06.2017 08:41:38

Det er ikke noget, I kan aftale på skrift på nuværende tidspunkt. Det er noget, der skal afgøres af Statsforvaltningen/en domstol i tilfælde af skilsmisse, eller hvis I bosætter jer i hvert jeres land.

cvt2002
Indlæg: 57
Tilmeldt: 28.02.2016 11:12:32

Re: Hvem har ret til barnet?

Indlæg af cvt2002 » 18.06.2017 09:27:27

Så der er ingen mulighed for at lave en aftale nu hvis vi begge er enige om det?

Vi er jo stadig sammen gift men moren til barnet vil gerne have at jeg skal have fuld forældremyndighed over barnet.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvem har ret til barnet?

Indlæg af mh1 » 18.06.2017 21:17:51

Nej, I kan ikke lave en juridisk bindende aftale om hvem der skal have den fulde forældremyndighed i tilfælde af skilsmisse.

Det kan først afgøres, hvis og når I har en skilsmissesag.

I kan naturligvis godt ned- og underskrive en aftale, men statsforvaltningen, hhv. domstolen er ikke forpligtet til at følge den. For dem er barnets tarv det, som de skal afgøre udfra.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar