Hvad skal jeg oplyse ved seperation?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
forv
Indlæg: 2
Tilmeldt: 05.06.2017 01:57:58

Hvad skal jeg oplyse ved seperation?

Indlæg af forv » 05.06.2017 02:33:54

Hej med jer.

Sagen er den at min mand og mit ægteskab desværre er nået til vejs ende, vi har været gift i 5 år, er familiesammenførte efter danske regler på 3. år og har et barn på 1,5 år. Planen er at blive separeret, flytte fra hinanden og derefter, når tiden er til det, blive skilt.
Efter at have læst en masse god info her på siden, på statforvaltningens hjemmeside og på nyidanmark.dk har jeg dog stadig en række ubesvarede spørgsmål jeg håber I vil hjælpe mig med.

Jeg har læst flere svar her på siden der henviser til at US når de bliver oplyst om skilsmisse sender et brev, om at der er grundlag for at inddrage opholdstilladelsen, og her har man mulighed for at svare svare om der skulle være "gode grunde" til ikke at inddrage opholdstilladelsen. Her vil vi I vores tilfælde søge om at min mand kan blive i DK på baggrund af normalt samvær med vores barn. Men dette giver så anledning til mine spørgsmål:

1. Hvis planen er flytning (+adresseændring) og seperation før skilsmisse, bliver US så også informeret herom, eller skal vi selv oplyse dette?

2. Hvis vi selv skal oplyse dette, I givet fald hvornår skal dette så oplyses? og vil dette ikke resultere i at US evt. tager vores sag op meget hurtigt, og vi derved ikke når at være separeret i 6 måneder, før vi skal tage stilling til skilsmisse?

3. Hvis vi oplyser adresseændring og seperation til US, hvordan skal vi så forholde os hvis de sender brevet om inddrivelse af OT før vi reelt er blevet skilt men stadig er separeret? Må min mand så søge om at blive i Danmark på baggrund af vores barn mens vi er separeret?

4. Hvis han gerne må søge om OT på baggrund af vores barn mens vi er separeret og får dette bevilliget, hvad sker der så hvis vi vælger at annullere seperationen senere, hvilken opholdstilladelse har han så?

5. Hvis han ikke må søge om OT mens vi er separeret og vi jf. vores familiesammenføring heller ikke opfylder kravene da vi da vil være flyttet fra hinanden, kan vi så nå at ændre vores "status" fra separeret til skilt efter vi har modtaget brevet fra US om inddragelse og så søge OT på baggrund af samvær med vores barn derefter?

Håber meget at I har mulighed for at besvare mine spørgsmål.

Mvh

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvad skal jeg oplyse ved seperation?

Indlæg af mh1 » 05.06.2017 20:29:30

Den hidtidige praksis er, at US ikke prioriterer sager om inddragelse af OT pga. separation og skilsmisse særlig højt - med andre ord, de skynder sig langsomt.

Dels fordi separationstiden jo er til for at parret evt. kan finde sammen igen, og det formål ville ikke kunne opfyldes hvis den ene bliver sendt til Langbortistan. Dels fordi der er mange, der som din ægtefælle har børn, og vil kunne bevare opholdsretten af hensyn til barn/børn.

At man kan bevare opholdsretten efter skilsmisse er NETOP af hensyn til barnets tarv, og det hensyn er ikke en tøddel mindre, hvis forældrene vælger at være separeret før skilsmissen, så naturligvis kan man også bevare opholdsretten under en separation, når der er børn at tage hensyn til.

Han skal ikke søge, men vente indtil US kontakter ham.

I øvrigt er det jo ikke længere nødvendigt at være separeret, før man kan blive skilt - hvis I er enige, kan I søge direkte om skilsmisse. Men hvis muligheden for at I finder ud af, at det alligevel er bedre at være gift er tilstede, er det naturligvis klogest at vælge separationen. I øvrigt er man selv herre over, om en separation skal vare resten af livet, eller kun 6 mdr.
mh
Rådgiver for ÆUG

forv
Indlæg: 2
Tilmeldt: 05.06.2017 01:57:58

Re: Hvad skal jeg oplyse ved seperation?

Indlæg af forv » 05.06.2017 20:54:18

Mange tak for svar.

For lige at forstå det helt korrekt, så kan vi godt lade os separere og flytte fra hinanden? Som jeg så forstår dit svar, så skal vi ikke oplyse US herom men blot vente på at de henvender sig? Når de så gør det, så kan min mand oplyse at ham ønsker at blive i landet med henblik på samvær og barnets tarv (og hertil kan vi naturligvis også dokumentere normalt samvær) og så blot krydse fingre for at det bliver imødekommet?
Kan en sådan ansøgning også imødekommes inder seperation eller kun ved skilsmisse?
Og hvad vil der i givet fald ske hvis vi om et år eller to annullerer separationen og dermed er gift igen, hvilken opholdstilladelse har han så?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvad skal jeg oplyse ved seperation?

Indlæg af mh1 » 06.06.2017 17:03:55

Du/I har skrevet under på at ville oplyse US om ændringer, som har betydning for opholdsretten, så for at have jeres på det tørre bør I skrive et brev til dem og oplyse om separation og din mands nye adresse. Der er ikke nogen grund til at søge om at opholdsretten ikke skal inddrages, FØR US kontakter ham.

Så vidt jeg har kunne læse herinde fra andre, som er i lignende situation, så går der rigtig lang tid, før man hører noget fra US, men din mand skal være opmærksom, og skal svare hurtigst muligt, NÅR han får brev. I kan evt. forberede svaret, så han blot skal datere det. Der skal vedlægges dokumentation for samvær, og den bør være så frisk som muligt. Dels en evt. afgørelse om samværet eller udskrift af aftalen, dels udtalelse fra institution/skole eller naboer, hvor de bekræfter at han er i jævnlig kontakt med sit barn.

Hvis I fortryder og atter flytter sammen, vil jeg gå ud fra at hans opholdsret så igen bliver tilknyttet dig.
mh
Rådgiver for ÆUG

linemor
Indlæg: 42
Tilmeldt: 26.11.2013 22:50:19

Re: Hvad skal jeg oplyse ved seperation?

Indlæg af linemor » 22.06.2017 20:39:49

Min eksmand og jeg blev skilt i juli og vi hørte ikke noget før marts efter at han selv havde måtte søge om forlængelse af ophold grundet hans opholdstilladelse var ved at løbe ud. Han ansøgte med sg4 og da udlændingestyrelsen skrev at de ønskede yderligere oplysninger var det et identisk skema der blev sendt som han skulle udfylde.
Vi har således snart været skilt i et år uden at vi har nogen afklaring.

US fik automatisk besked fra statsforvaltningen da vi blev skilt.

Besvar