Utroskab/skilsmisse/blive i dk?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Bingo
Indlæg: 33
Tilmeldt: 11.04.2014 08:09:39

Utroskab/skilsmisse/blive i dk?

Indlæg af Bingo » 11.05.2017 14:15:33

Jeg er britisk statsborger , han er algerisk. Han er her via familiesammenføring. Jeg har lige opdaget han har været mig utro , stort set hele den tid han har været her.
Han har cpr og har opholdstilladelse.
Jeg har nu søgt skilsmisse. Hvad sker der nu med ham? Han har udnyttet mig for at komme til europa . Hvad kan jeg gøre? Vil helst ikke have han bliver i danmark

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Utroskab/skilsmisse/blive i dk?

Indlæg af skaanebo » 11.05.2017 14:19:13

Det afhænger jo af, hvor længe han har boet i DK, og hvilken type opholdstilladelse han har, og om han søger om en anden form for ophold.

Bingo
Indlæg: 33
Tilmeldt: 11.04.2014 08:09:39

Re: Utroskab/skilsmisse/blive i dk?

Indlæg af Bingo » 11.05.2017 14:22:26

Han har bort her ca 2 et halvt år. Hams opholdstilladelse er på baggrund af mig som bristisk statsborger, han er i lønnet praktik

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Utroskab/skilsmisse/blive i dk?

Indlæg af skaanebo » 11.05.2017 15:13:04

Når han har ophold efter EU-regler, gælder dette:

"Familiemedlemmer med ret til at blive boende efter ophør af ægteskab
§ 15. En EU-statsborger, der har ret til at opholde sig her i landet som familiemedlem efter § 8, stk. 1, eller §§ 9-11, mister ikke retten til ophold ved hovedpersonens og dennes ægtefælles skilsmisse eller ophør af ægteskabet ved omstødelse.
Stk. 2. En tredjelandsstatsborger, der har ret til at opholde sig her i landet som familiemedlem efter § 8, stk. 1, eller §§ 9-11, mister ikke retten til ophold ved hovedpersonens og dennes ægtefælles skilsmisse eller ophør af ægteskabet ved omstødelse, hvis
1) ægteskabet ved begyndelsen af proceduren til skilsmisse eller omstødelse har varet i mindst 3 år, heraf mindst 1 år her i landet,
2) forældremyndigheden til hovedpersonens børn ved aftale eller afgørelse er overdraget til en ægtefælle, der er tredjelandsstatsborger,
3) der foreligger en særlig vanskelig situation, herunder som følge af, at ægtefællen har været udsat for overgreb, misbrug eller anden overlast i hjemmet, mens ægteskabet bestod, eller
4) ægtefællen ved aftale eller afgørelse har ret til samvær med et mindreårigt barn, og dette samvær skal finde sted her i landet.
Stk. 3. Opholdsret, der bevares efter reglen i stk. 2, er efter skilsmissen eller ophøret af ægteskabet ved omstødelse betinget af, at tredjelandsstatsborgeren er arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende, eller at den pågældende råder over sådanne indtægter eller midler til sit underhold, at den pågældende ikke falder det offentlige til byrde, og at den pågældende tegner en sygeforsikring, der dækker perioden, indtil den pågældende opnår ret til ydelser efter sundhedsloven, eller at den pågældende er familiemedlem til en person, der opfylder disse krav."

3 års ægteskab, hvoraf 1 års ophold i Danmark, er jo meget tæt på at være opfyldt. Dog kan du anmode om en straksskilsmisse, hvis du har beviser for hans utroskab.

Besvar