Studie & permanent opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 07.04.2017 07:45:28

Det er godt nok en jungle, men du er jo langt mere kompetent på det område end mig, så er det altså liiige en jungle at finde rundt i. Det vigtige for mig er, at jeg bruger rettidigt mine 90 dage fra start august. Så undskyld for, at jeg slet ikke forstår de her 'tælle dage'. :oops:

Kan jeg således, at jeg rejser ind. lad os antage d. 1 juli, og er der hele juli, og så kommer min nye 90 dages periode, som jeg kan bruge, som de 30 dage ikke spænder ben for?

Men hvorfor er det d. 15 juli?

Er min:
1 periode 180 dage; 1. januar - 1. juni
2 periode 180 dage; 1. juli - 1. december?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 07.04.2017 20:30:11

Det var blot et eksempel. En 180-dages periode begynder på din første indrejsedag, uanset om den er den 27.12., 04.02. eller en hvilken som helst anden dato. Den kan strække sig over 2 kalenderår.

Hvis du har talt, og er bombesikker på at du har 30 dage tilbage, men din 180-dages periode begyndte så den slutter den 31.07., kan du IKKE rejse ind den 01.07. og blive længere end til og med den 30.07., for din nye peride begynder først den 01.08. Så må du vente med at rejse ind til den 02.07., så passer perioderne sammen.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 07.04.2017 21:00:42

Vi rejste hjem d. 03/02 og rejste til udlandet d. 28/03, så 54 dage, og så har vi 36 dage tilbage.

Det du skriver, er at når vi rejste hjem i februar så går de 180 dage DERFRA, og frem til d. 31 juli, hvor vi påbegynder vores nye 90 dage. Men da vi har dage til overs kan vi rejse ind d. 02/07? Er du sikker på, at det ikke kommer til at spænde ben senere hen mht. at vi er i Danmark under 'lovligt ophold' mens vores ansøgninger behandles? Der står under deres behandlingsfrister, at de har 2 mdr. mht studiesager og 2 mdr. for medflg. familiemedlemmer.

Hvis alt går efter planen, og jeg forhåbentligt bliver optaget (hvilket jeg inderst inde håber), starter deres internationale kontor ansøgningen op asap ang. opholdstilladelse, dette har de mailet mig. Dette kan jo strække sig hele august og september mdr. - SIRIs behandlingstid, hvor de forhåbenligt udsteder mig et opholdskort på 4 år. Derefter har vi jo 'kun' 1 mdr. tilbage af 'lovligt' ophold, altså oktober mdr. - og der skal ansøgningerne sendes for barn og mand.

Er det korrekt forstået, at mit barn og min mand kan blive i Danmark, mens ansøgningen behandles, da vi HAR lovligt ophold, altså den ene mdr. tilbage? (dermed mit spg. ang de resterende dage, om det kommer til at spænde ben for netop denne del af processen..)

Og milioner tak for din hjælp! Det er guld værd...

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 09.04.2017 11:49:42

De 180 dage begynder det døgn, man ankommer til Schengen, uanset hvilket land. Antallet af brugte dage tælles fra og med første døgn til og med sidste døgn.

Ansøgning SKAL afleveres under lovligt ophold. I teorien kan man aflevere en ansøgning på den sidste dag af sit lovlige ophold, men der er ingen grund til at afprøve grænser.

Normalt gives der processuelt ophold, mens ansøgningen behandles, medmindre det er åbenlyst, at muligheden for at få positivt svar er lig nul (fx at man ikke opfylder et ubetinget krav), og det er så fast en praksis at det næsten ville være et retsbrud, hvis det ikke blev tilkendt.

Jeg er så sikker som man kan være, på at dit barn og din ægtefælle vil kunne søge, så snart du selv har fået svar. Men jeg kan ingen garanti give for at US kan overholde deres behandlingstider. Hvis det ser ud til at komme til at knibe, så deres ansøgning ikke kan blive afleveret under lovligt ophold, bør I sikre jer at mand og barn kan rejse ud (= har et sted, de kan være i en kortere peride) når der mindst et døgn (og hellere flere) tilbage, således at de vil kunne komme tilbage for at aflevere, når du har fået din tilladelse. Livrem og seler.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 09.04.2017 12:11:34

Tusinde tak for 'opbakningen' og alle dine svar!

Nu ved jeg jo godt, at jeg selv skal have opholdstilladelsen i hus, INDEN det er muligt at søge for mit barn og min mand. Men nu er mit spørgsmål så, kan jeg søge så snart, jeg får svar af SIRI? Jeg skal ikke afvente selve plastickortet i postkassen, før vi kan sende ansøgningerne afsted...

Mht udfaldet af min ansøgning, er det noget, som jeg kan holde mig opdateret (status og svar osv.) på deres hjemmeside Nyidanmark, hvor jeg betaler gebyr/har sagsID osv? Kan læse, at der er mange, der modtager via e-boks, men den mulighed har jeg jo netop ikke, førend jeg har opholdstilladelse (ret til CPR, bank, nem-ID osv)...

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 09.04.2017 21:47:49

Du kan sende, så snart du har brevet der meddeler din egen opholdstilladelse. Resten kan jeg ikke svare på.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 10.04.2017 07:14:22

Super. Det var også det, som jeg selv mente, var rigtigt...
Er det så ligeledes muligt, at trille ned på kommunen med det brev, som jeg får, der meddeler min egen opholdstilladelse, og få mig registreret i CPR, derefter oprette bankkonto, få nem ID o.lign 'nyttigt'?
Jeg er jo lidt i en 'rush', da pengene for mit barn og mand skal ligge på min egen konto, så der skal lidt tjep på.. Er ret 'bange' for om jeg kan nå alt til tiden, inden lovligt ophold ophører...

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 10.04.2017 16:15:47

"Hvis du flytter fra et ikke-nordisk land
Du skal tage pas eller anden legitimation med til Borgerservice.
Du skal medbringe din opholdstilladelse.
Du skal oplyse din adresse i Danmark.
Du skal medbringe eventuel dokumentation for ægteskab og børn."

Jeg vil mene, brevet vil være bevis for opholdstilladelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 10.04.2017 20:49:09

Super - mange tak Mh.
Mit andet spg. vedr. den Apostille, der skal stemples på selve dokumenterne hernede fra. Er nu lidt usikker igen. Jeg kan dvs. IKKE bruge international dåbsattest til mit barn samt vielsesattest på min mand og jeg. (det er oversat direkte til engelsk)

Men jeg skal istedet, originalen skal stemples med Apostille og derefter oversættes fuldt ud. Kopi af dette skal indsættes i mine ansøgning(er) om OT og samme kopi kan medbringes i kommunen? Skal originalen med, altså på 'vores' sprog?

Mht. bank, så skal jeg allerførst have et CPR-nummer, for at kunne oprette bankkonto?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 11.04.2017 08:00:08

Få apostille, få oversat, lav kopier - send ALDRIG originaler til US, mange har oplevet at dokumenter forsvinder!

Jeg tror man skal have cpr.nr. for at oprette bankkonto, men du må jo have et når du har boet i DK før? Det følger en livet ud, uanset.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 11.04.2017 10:00:06

Det er jo rigtigt, nu husker jeg, det har du skrevet en gang førhen.
Ej, det vidste jeg slet ikke, hvor er det rart med det 'gamle' igen.. Jo, jeg har haft dansk CPR-nr. Husker det stadig udenad.. Så jeg kan faktisk oprette bankkonto før? Det er ret mange penge, så det er rart, at de kommer ind og man har i det mindste det på plads. Men, jeg får det sammle CPR nummer igen? Og hvor lang tid tager den procedure, med at få CPR-registreret, få det gule kort, få opholdstilladelen (selve kortet)?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af skaanebo » 11.04.2017 10:24:11

Et cpr.nr. følger en hele livet. Det laves ikke om.

Måske har du også allerede en bankkonto i Danmark fra tidligere?

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 11.04.2017 12:04:07

Vidste slet ikke det med CPR-nummeret - skønt at det er, det samme!
Jo, jeg har netop haft bankkonto førhen. Men har selfølgelig ikke mit Dankort mere, da det jo udløb.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 11.04.2017 17:15:19

Din konto kan være blevet lukket, for bankerne lukker en konto hvis der ingen bevægelse er på den i længere tid, medmindre det er en konto der giver dig eller banken renteindtægt (som jo giver en bevægelse). Men kontakt din gamle bank, så kan du sikkert åbne igen. De vil formodentlig have en kopi af dit pas, din nuværende bopælsattest og dit nuværende udenlandske skattenummer (det vil de have af mig, som udlandsdansker).
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 11.04.2017 20:17:00

Tak for svar Mh!
Er det egentlig 'lovligt' at åbne en konto igen uden nogen form for opholdstilladelse? Men alligevel, hvis de skal have bopælsattest, så bsliver det alligevel senest når jeg er CPR registreret OG fået OT.

Besvar