folkepension

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
H_Larsen
Indlæg: 233
Tilmeldt: 18.03.2012 19:28:54

folkepension

Indlæg af H_Larsen » 17.03.2017 16:35:44

Kære Alle sammen

Jeg har fået et par spørgsmål af en god ven, som jeg skal hører om nogle kan hjælpe med.

Min er folkepensionist og ingen formue.

Han gifter sig nu med sin thailandske kærsete, de har kendt hinanden i 5-6 år.

Hvis de er gift, men hans kone bliver boede i Thailand, har det så indflydelse på hans folkepension?

Hvis de er gift og de søger familiesammenføring, har det så indflydelse på hans folkepension, mens hans kone er her på processuel ophold?

Hvis der er gift, hans kone har fået ophold, men tjener ingen penge (det vil sige han ikke kan drage nogen økonomisk fordel af samlivet) har det så indflydelse på hans folkepension?

Jeg er ikke selv pensionist kan ikke finde ud af hvornår man få tillæg som enlig, er der nogen der kan hjælpe

mvh

H_Larsen

oz2mia
Indlæg: 75
Tilmeldt: 17.03.2011 17:47:28

Re: folkepension

Indlæg af oz2mia » 17.03.2017 21:46:28

Nedsættelse af pension

§ 31. Grundbeløb til folkepensionister nedsættes med 30 pct. af indtægtsgrundlaget, jf. § 27.

Stk. 2. Pensionstillæg nedsættes med en fast procent af indtægtsgrundlaget, jf. § 29. Nedsættelsen sker med følgende procentsatser:
1) 30,9 pct. for enlige pensionister.
2) 32,0 pct. for pensionister, hvis ægtefælle eller samlever ikke har ret til social pension.
3) 16,0 pct. for pensionister, hvis ægtefælle eller samlever også har ret til social pension.
4) 32,0 pct. for samlevende pensionister, der betragtes som enlige, jf. § 29, stk. 2.

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=183506

H_Larsen
Indlæg: 233
Tilmeldt: 18.03.2012 19:28:54

Re: folkepension

Indlæg af H_Larsen » 21.03.2017 22:45:21

Hejsa

Jeg skal tydelig gøre mit spørgsmål lidt bedre

Grundbeløbet for en folkepension er 6.160 kr om måned
Tillægget for en enlig folkepension er 6.551 kr om måned
Tillægget for gifte/samlevende er 3.223 kr om måned

Såfremt man er gift med ikke samlevende hvilket beløb får man så?
Såfremt man er gift og samlevende, men ægtefælled ingen indkomst har hvilket beløb får man så?

Håber det bedre forklare mit spørgsmål

med venlig hilsen
H_Larsen


H_Larsen
Indlæg: 233
Tilmeldt: 18.03.2012 19:28:54

Re: folkepension

Indlæg af H_Larsen » 22.03.2017 14:26:50

Hejsa

Jeg takker for den hjælp i sender, men det giver ikke svar på mine spørgsmål.

Jeg har læst borger.dk, jeg har de tidligere nævnte tal derfra

Mit spørgsmål er

hvad får manden udbetalt?
Er han enlig, selvom han er gift, men ikke samlevende og de ikke deler økonomi, da hun bor på den anden siden af jorden?

Med venlig hilsen

Henrik

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: folkepension

Indlæg af skaanebo » 22.03.2017 15:14:54

Hvis man er gift, er man ikke enlig, uanset om man bor sammen eller ej, medmindre der, som nævnt i eksemplet, der linkes til, er tale om, at den ene ægtefælle er tvunget til at bo på et plejehjem. At man vælger at bo hver for sig af andre grunde er sagen uvedkommende.

For at blive betragtet som gift, men enlig i denne henseende, skal man først have haft et samliv med sin ægtefælle, som man så bliver nødt til at afbryde, fordi den ene ægtefælles helbred er så dårligt, at vedkommende må på plejehjem. Så det nytter altså heller ikke noget at tro, at man kan bo på plejehjem og så indgå ægteskab og så blive betragtet som enlig. For man har ikke haft noget forudgående samliv, der må afbrydes af helbredsmæssige årsager.

Besvar