Arbejde i Danmark bo i Svergie.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Jmorck
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11.03.2017 14:17:48

Arbejde i Danmark bo i Svergie.

Indlæg af Jmorck » 11.03.2017 14:40:44

Hej, håber der er en der kan hjælpe mig, har søgt lidt rundt i forumet men har ikke kunne finde det svar jeg leder efter.

Min kone fra Ecuador kommer til Danmark den 5. Maj på et turist schengen visa. Jeg har så fundet en lejlighed i Malmø fra den 11. Maj og planen er så at vi flytter dertil og bor der i 3 lidt over 3 måneder før vi flytter tilbage til Danmark og søger om et dansk opholdskort til min kone via EU-reglerne.

Jeg har mit arbejde i Danmark og planen er at jeg beholder dette mens vi bor i svergie, har læst mig frem til at jeg i så fald skal betale skat i Danmark. Har desuden læst fra ÆUG´s vejledning, at man for at kunne bevise over for den danske stat, at man rent faktisk har boet i Svergie og at man har haft intentionen om at bosætte sig i Svergie skal have oprettet svensk bank konti, mobil osv.

Nu hvor jeg skal arbejde i Danmark og betale dansk skat, skal min løn så overføres til en svensk bank konti, eller skal jeg beholde min danske? Og hvis jeg skal beholde min danske skal jeg så stadig oprette en svensk bank konti som jeg ikke bruger bare for at kunne vise at jeg har oprettet en?

MVH

Jakob

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Arbejde i Danmark bo i Svergie.

Indlæg af skaanebo » 11.03.2017 15:04:36

Du beholder dansk konto og får overført beløb fra din danske konto til din nye svenske.

Jmorck
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11.03.2017 14:17:48

Re: Arbejde i Danmark bo i Svergie.

Indlæg af Jmorck » 11.03.2017 15:38:37

Tusind tak for det hurtige svar skaanebo!

Vil lige høre om min gameplan lyder fornuftig, hvis du har tid til at tage et kig.

1. Flytter min adresse til Svergie 11. Maj og søger samtidig opholdkort til min kone i Svergie.
2. Opretter bank konti og telefon i Svergie. Sørger for at gøre mine indkøb i Svergie samt betale alt mit pendleri via credit kort så det kan bevises at jeg rent faktisk har boet i svergie.
3. Flytter tilbage til Danmark i min lejlighed den 13. August sammen med min kone og søger samtidig om dansk opholdkort til min kone.
4. Krydser fingre for at hun får et dansk opholdskort.

Hvis der er nogle der kan se jeg mangler noget essentielt må i meget gerne lade mig vide :)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Arbejde i Danmark bo i Svergie.

Indlæg af mh1 » 11.03.2017 17:21:01

Det kunne lade sig gøre, hvis ellers du kunne komme til at hhv. registrere dig og aflevere ansøgning om opholdskort til ægtefællen så hurtigt. I Tyskland er der 2-3 ugers ventetid på at komme til.

Men det er tilstrækkeligt at have kvitteringen for at have tilmeldt sig, hhv. at have anmodet om opholdskort.

Gør indkøb med kredit-eller debitkort.
mh
Rådgiver for ÆUG

Jmorck
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11.03.2017 14:17:48

Re: Arbejde i Danmark bo i Svergie.

Indlæg af Jmorck » 11.03.2017 20:39:24

Okay men nu er det Svergie jeg tager til. Var godt klar over at vi måske ikke ville nå at modtage opholdskortet i Svergie men at jeg i såfald ville kunne bevise at jeg havde ansøgt om det.

Kender du noget til ventetiden på at få sit opholdskort?

Jeg skal ikke registrere mig i Sverige jeg skal bare flytte min adresse dertil korrekt?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Arbejde i Danmark bo i Svergie.

Indlæg af skaanebo » 11.03.2017 22:16:50

Du skal huske, at for at blive folkeregistreret i Sverige, skal man have til hensigt at blive boende i Sverige i mindst et år. Derfor skal du kunne bevise din hensigt over for myndighederne, fx med en lejekontrakt, der løber "indtil videre" på ubestemt tid.

Jmorck
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11.03.2017 14:17:48

Re: Arbejde i Danmark bo i Svergie.

Indlæg af Jmorck » 12.03.2017 18:47:51

Okay var jeg slet ikke klar over. Men er det nødvendigt at jeg bliver folkeregistreret i Svergie? Er der andre måder at sandsynliggøre at man har til hensigt at blive der over et år? Min lejekontrakt løber nemlig kun lidt over 3 måneder.

Synes jeg læste at man kunne sige at man søgte efter en anden bolig.

Jmorck
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11.03.2017 14:17:48

Re: Arbejde i Danmark bo i Svergie.

Indlæg af Jmorck » 12.03.2017 18:59:07

Og kunne jeg evt. bare spørge dem jeg skal leje den af at skrive en kontrakt der løber 1 år? Ved du om den Svenske stat checker op på om de har fået lov at leje den ud af deres forening?

For jeg ved at de nu har fået lov at leje den ud i de 3 måneder, så vil helst ikke besvære dem med at skulle ansøge til deres andelsforening engang til, hvis du forstår.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Arbejde i Danmark bo i Svergie.

Indlæg af skaanebo » 12.03.2017 20:28:43

Ja, folkeregistret kan tjekke med andelsforeningen. Husk også at andelsforeningen skal have givet en specifik tilladelse til, at netop du fremlejer boligen. Det er ikke tilstrækkelig med en generel tilladelse, nej, den skal stå i dit navn fra andelsforeningen.

Og hvis du kun har en tre måneders kontrakt risikerer du, at folkeregistret forhaler din folkeregistrering, indtil du fremviser en ny.

Jmorck
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11.03.2017 14:17:48

Re: Arbejde i Danmark bo i Svergie.

Indlæg af Jmorck » 13.03.2017 14:19:58

Okay der skulle være styr på, at den bliver lejet specifikt til mig.

Bare lige for at være helt sikker, når du skriver folkeregistreret så betyder det, at jeg flytter min adresse til Sverige, og der kan man komme ud for at man skal fremvise at man har en kontrakt på en bolig i et år, men man kan måske slippe afsted med at sige, at man allerede er igang med at lede efter en anden bolig?'

Mange tak for hjælpen forresten!

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Arbejde i Danmark bo i Svergie.

Indlæg af skaanebo » 13.03.2017 15:28:16

Ja, og netop fordi mange misbruger systemet og ikke bliver boende i Sverige i længere tid, så har myndighederne skærpet deres praksis.

Du risikerer med andre ord, at du slet ikke kan blive folkeregistreret i Sverige = spild af tid, da I så ikke kan flytte retur til Danmark og gøre brug af EU-regler.

Nogle er så forhippede på, at de bare skal hurtigst muligt over gærdet, hvor det er lavest, men glemmer at der stilles nogle krav i konkurrencen, som skal være opfyldt.

Jmorck
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11.03.2017 14:17:48

Re: Arbejde i Danmark bo i Svergie.

Indlæg af Jmorck » 13.03.2017 15:54:17

Okay nu er jeg med, men vil det så sige, at hvis jeg ikke kan blive registeret i starten men bliver det f.eks. en måned efter vi er flyttet(Hvis jeg finder en anden bolig med længere kontrakt) at de vejledende 3 måneder så først begynder når jeg er blevet registeret?

Synes nu gærdet er ret højt de fleste steder så ser ikke rigtig nogen grund til ikke at springe over hvor det er lavest, men det er klart man skal passe på ikke at rive sig på vej over :)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Arbejde i Danmark bo i Svergie.

Indlæg af skaanebo » 13.03.2017 17:14:40

Ja, du har først officielt boet i Sverige fra det tidspunkt, hvor du er blevet folkeregistreret i Sverige.

Jmorck
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11.03.2017 14:17:48

Re: Arbejde i Danmark bo i Svergie.

Indlæg af Jmorck » 13.03.2017 20:38:51

Okay mange tak for hjælpen!

Jmorck
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11.03.2017 14:17:48

Re: Arbejde i Danmark bo i Svergie.

Indlæg af Jmorck » 13.03.2017 20:59:30

Okay kom lige til at tænke, så kan det godt være jeg prøver at hoppe over hvor der er for lavt, da der selvfølgelig er ventetid på at blive folkeregistret og jeg derfor ikke vil have mulighed for at have boet der 3 måneder på papiret.

Har du nogen ide om hvor lang tid det tager at blive folkeregisteret i Svergie? Og hvor lang tid ville du mene at jeg som minimum skal have en lejlighed for at det kan lade sig gøre at flytte tilbage til Danmark med min kone? Hvis vi ser bort fra problemet om, at blive folkeregisteret uden en kontrakt der løber 1 år.

Besvar