Afslag i permanen opholdsilledelse, Klage, skilsmisse

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
YHA
Indlæg: 5
Tilmeldt: 24.01.2017 12:03:36

Afslag i permanen opholdsilledelse, Klage, skilsmisse

Indlæg af YHA » 21.02.2017 14:08:21

Hej

Jeg ror a jeg har lidt kompliceret situation og ville være glad for at får afklaret hvad jeg skal nu forvente.

1. Jeg bor i DK i 10 år og i dec'16 fik afslag i permanent opholdstilladelse, på grund at, efter vurdering a min sag, opfylder ikke de nødvendige supplerende krav.

2. Jeg har argumenteret fejlagelse i vurderingen af min medborgerskab og har klaget il Udlændingenævnet i jan'17, fik a vide a sagsbehandlingsid er op til 7 måneder.

Problemet er at min dansk mand og jeg vil skilles. Vi vil ikke være sammen og vente på afgørelsen, som er hellere ikke sikkert bliver til min fordel.
Vi har 1 datter på 6 år, jeg har fastjob i de sidste 4 år.

Mine spørgsmål er følgende:

1. Skal jeg selv oplyse US om a jeg blev skilt. (Mit nuværende tidsbegrænset opholdstilladelse fik jeg grundet familiesammenføring)? Hvordan?

2. Hvor lang tid kan der går fra US bliver informeret til de forespørger om andre grund til mit ophold i DK?

3. Når jeg har fremsendt begrundelser af mit nødvendigt ophold i DK ( fælles forældremyndigheder over min datter), hvor lang tid igen kan det tage før jeg hører fra dem?

4. Hvad med Udlændingenævnet, som fik min klage. Skal jeg også informere dem? Ville skilsmisse betyder også a klagesag bliver stoppet? Jeg var jo gif i denne periode, hvor jeg fik afslaget og har klaget over det...

5. Få jeg hel ny opholdstilladelse( hvis jeg får lov til at blive i landet) for 2 år, ligesom det var fra starten af, ellers får man normal lov til a bævere sin nuværende opholdskort indtil det udløber ( i min sag i 2020)?

6. Hvornår må jeg ansøge om permanent igen, skal jeg regner de 5 år fra jeg får ny opholdskort/ eller lov til blive med det gammel?

1000 tak på forhånd

VH, YAH

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Afslag i permanen opholdsilledelse, Klage, skilsmisse

Indlæg af mh1 » 21.02.2017 15:25:13

1. Det oplyser statsforvaltningen automatisk, så det behøver du ikke.

2. Herinde har en oplyst, at tidl. ægtefælle har ventet et års tid uden at have fået brev fra US.

3. Formodentlig lige så lang tid, som det tager indtil du får brev, hvor de beder om oplysningerne. Din ansøgning lander muligvis i 'kompliceret'-bunken, hvor der kan forventes et års sagsbehandlingstid.

4. Det skulle ikke være nødvendigt. Din klage er jo over en afgørelse på grundlag af de fakta, som gjaldt DA, og uanset om klagen virker eller ej, så er de fakta jo ikke ændret.

5. + 6. Det ved jeg ikke.
mh
Rådgiver for ÆUG

YHA
Indlæg: 5
Tilmeldt: 24.01.2017 12:03:36

Re: Afslag i permanen opholdsilledelse, Klage, skilsmisse

Indlæg af YHA » 01.03.2017 11:01:57

:)
Senest rettet af YHA 01.03.2017 11:03:42, rettet i alt 1 gang.

YHA
Indlæg: 5
Tilmeldt: 24.01.2017 12:03:36

Re: Afslag i permanen opholdsilledelse, Klage, skilsmisse

Indlæg af YHA » 01.03.2017 11:02:48

Mh, mange tak for svaret.

Ser ud som man kan nemt regne med 2 år før man har afgørelse...

I forhold til behandlingsid er det ret forvirrende, for der er intet man kan regne med eller planlægge efter.. Der er også et andet sted her i forum, hvor var nævnt om 2 eller flere uge ventetid mellem US får besked om skilsmisse og indtil de sender en forespørgsel om andre grund til a bævere opholdstilladelse, og så 2 uge fristen til a give svar...
Man kan kun være sikker i at man ved intet med sikkerhed om hvordan sagen vil udvikle sig og hvad kommer il at ske))) Jeg må indrømmer at det er hård at leve i sådan situation..

Således at i løbet af de 2 "forventede" år man skal leve i frygt om at miste eller skifte job, bliver gift igen, blive syg, for mister man så de "andre grund" for at blive i lande med sit barn, som man spiller nu med? Og så om 2 år får man besked om nu de informationer man fremsendt er ikke længere relevante?? Og så bliver man udvis ellers starter det hele forfra med nu allerede andre grundt? Sådan forstår jeg mit situation nu...

Det er bare så håbløs..det hele

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Afslag i permanen opholdsilledelse, Klage, skilsmisse

Indlæg af mh1 » 02.03.2017 20:47:10

Jo længere der går, når det er ophold på grundlag af bevarelse af barnets tilknytning til begge forældre, jo bedre. Når barnet er 6 år, så er det endda sådan at selv hvis den anden forælder ikke længere vil have samvær, så har barnet opnået en så stærk selvstændig tilknytning til DK, at DET alene gør at dets omsorgsforælder (den der har barnet boende) bør gives opholdstilladelse. Der er altså egentlig ikke grund til at være nervøs for at det bliver afslag, men jeg forstår godt følelsen af usikkerhed, så længe man ikke har en positiv afgørelse på sort og hvidt.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar