Boligkravet

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
S.H.M.
Indlæg: 38
Tilmeldt: 14.05.2016 15:36:02

Boligkravet

Indlæg af S.H.M. » 16.02.2017 14:06:06

Kære alle

Jeg har købt en lejlighed i Malmö som mig og min mand skal flytte ind i om et par uger. Det er en lejlighed på 80 kvm og 3 værelser. Pga den lidt høje udgift pr. måned, overvejer vi at udleje et værelse ud. Jeg vil bare sikre mig, at det ikke har nogen negativ effekt på min mands ansøgning om opholdskort/opholdstilstand efter EU men især de svenske regler i forhold til boligkravet?
Jeg tænker umiddelbart at der ikke burde være et problem når vi opfylder kravet om 20 kvm pr. person og 2 værelser til os to, men det kan være at jeg har overset noget?

På forhånd mange tak!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Boligkravet

Indlæg af mh1 » 16.02.2017 21:55:03

Hvis I søger efter EU-reglerne er der ikke højere krav til boligen end at I skal kunne folkeregistreres der.

Hvis I søger efter svenske regler, er der boligkrav: soveværelse, stue og køkken (må godt være pantrykøkken). Det kan altså formodentlig godt gå hvis I lejer et værelse ud, og stadig har to til jeres egen rådighed.
mh
Rådgiver for ÆUG

S.H.M.
Indlæg: 38
Tilmeldt: 14.05.2016 15:36:02

Re: Boligkravet

Indlæg af S.H.M. » 17.02.2017 11:17:37

mh skrev:Hvis I søger efter EU-reglerne er der ikke højere krav til boligen end at I skal kunne folkeregistreres der.

Hvis I søger efter svenske regler, er der boligkrav: soveværelse, stue og køkken (må godt være pantrykøkken). Det kan altså formodentlig godt gå hvis I lejer et værelse ud, og stadig har to til jeres egen rådighed.
Ja det er også min tanke, det vil undre mig meget hvis dette var et problem. Jeg tror jeg tager chancen og gør det, for vi har brug for den ekstra indkomst der kommer hver måned hvis vi også skal leve op til rådighedsbeløbet når vi bliver vurderet i forhold til økonomien.

Besvar