Skilsmisse - hvordan?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mok
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16.01.2017 07:35:56

Skilsmisse - hvordan?

Indlæg af mok » 16.01.2017 23:43:59

Jeg står i den situation at jeg ønsker at blive skilt fra min mand, som kommer fra et tredjeland. Vi blev familiesammenført 08 og har ingen børn. Vi blev gift i hans land og efterfølgende blev ægteskabet godkendt i Dk.

Vi har hele tiden boet i en lejelejlighed, som jeg indflyttede i 1996 og mit navn står på lejekontrakten. Kan jeg bede min mand uden videre om at flytte, da det er mig som står på lejekontrakten eller har han ret til denne nu.

Jeg har læst herinde at man kan opnå straks skilsmisse, men dette er vel kun hvis man er enige. Ved evt uenighed skal vi vel separeres først.

Min bankgaranti er blev fritstillet, skal jeg så stadigvæk forsørge ham, evt betale ægtefællebidrag.

Jeg håber at nogle kan vejlede mig lidt.
Mange tak!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse - hvordan?

Indlæg af mh1 » 17.01.2017 22:14:04

Du kan læse om skilsmisseproceduren her (ALLE skilsmisser skal starte i statsforvaltningen):

http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=6012

Hvis I ikke er enige om lejligheden, afgør domstolen hvem af jer der skal have lov til at bo i den. Og ja, du kan evt. blive dømt til at betale ægtefællebidrag. Det har intet at gøre med bankgarantien.

Hvis du vil være på den helt sikre side mht. om du er skilt, bør du gentage skilsmissen i din mands hjemland, eftersom du ellers der vil stå registreret som gift. Skilsmisser er ikke uden videre gyldige i andre lande, og myndighederne i vielseslandet får ikke automatisk besked om skilsmisser.
mh
Rådgiver for ÆUG

mok
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16.01.2017 07:35:56

Re: Skilsmisse - hvordan?

Indlæg af mok » 17.01.2017 22:43:38

Mange tak for svar mh.

Puha, nu bliver jeg nervøs. Jeg troede at jeg havde retten til at blive boende i lejligheden, da det kun er mit navn som står på kontrakten fra 1996. Min mand flyttede først ind i 2008.

Vi har familiesammenføring efter de danske regler. Har det nogen betydning?

Ydermere har jeg et etmandsfirma, hvor jeg lejer lokale og arbejder 2 dage om ugen. Vil jeg skulle dele noget af dette til min mand i form af de værdier, som er i lokalet.

På andre skilsmisse spørgsmål herinde har jeg læst at hvis man har været gift i 3 år og bosat i Dk i 1 år, vil ægtefællen kunne blive i Dk. Gælder dette også familiesammenføring efter de danske regler. Min mand har ikke opnået permanent ophold, så hvad vil der ske når hans midlertidige ophører i 2020.

Mange tak for svar.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse - hvordan?

Indlæg af mh1 » 17.01.2017 22:59:43

Det har ingen betydning for skilsmissen, hvilken regel I blev familiesammenført efter.

Hvem der får tilkendt boligen afgøres efter hvem der har størst behov hhv. størst mulighed for at finde noget andet at bo i.

Hvis I flyttede til DK umiddelbart efter vielsen, så har I almindelig dansk formueordning, så ja, du kan risikere at skulle aflevere halvdelen af værdien af din formue til din mand ved skilsmisse.

Når I er familiesammenført efter danske regler, og I ikke har fælles børn, vil din mands opholdsret bortfalde ved skilsmissen. Han vil kort tid efter endelig skilsmisse modtage et brev, hvori det varsles at den inddrages, medmindre han kan angive en grund til at den ikke skal. Kan han ikke det, skal han rejse ud af DK.

Hvis han er i arbejde og har været i det samme job i mindst 2 år vil han evt. kunne få opholdstilladelse på grundlag af sit job:
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/ophold/ ... skraft.htm

I givet fald vil han næppe få tilkendt noget bidrag fra dig, da han jo så kan forsørge sig selv.
mh
Rådgiver for ÆUG

mok
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16.01.2017 07:35:56

Re: Skilsmisse - hvordan?

Indlæg af mok » 18.01.2017 19:19:11

Mange tak for svar mh.

Jeg har et sidste spørgsmål, som jeg håber en kan svare på.

Hvis jeg beder min mand om at fraflytte lejligheden senest en bestemt dato, hvad vil der ske hvis vi er uenige omkring hvem som skal have lejligheden. Vil jeg dermed have gjort noget ulovligt og min mand vil få tildelt lejligheden fra Statsforvaltningen.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse - hvordan?

Indlæg af mh1 » 20.01.2017 16:07:31

Nej, det er ikke ulovligt at bede den anden om at flytte ud. For overhovedet at få separation og skilsmisse SKAL man jo flytte fra hinanden. Og det bevirker heller ikke, at han får en bedre chance for at få lejligheden.
mh
Rådgiver for ÆUG

mok
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16.01.2017 07:35:56

Re: Skilsmisse - hvordan?

Indlæg af mok » 25.01.2017 23:03:42

Mange tak for svar, som er til stor hjælp.

Jeg ønsker en straks skilsmisse og ved ikke om min mand ikke er enig, så måske vi ender med separation først. Hvordan skal jeg kunne bevise at han er mig utro, for at Statsforvaltningen vil give en straks skilsmisse til mig?

I forhold til bodeling. Hvordan udregnes værdien for eks en genstand jeg har købt i 2002, før jeg mødte min mand og blev gift. Eks kostede genstanden 60.000kr i 2002, hvad vil være værdien i dag. Er der regler for dette og hvor kan jeg finde disse?

Mange tak!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse - hvordan?

Indlæg af mh1 » 26.01.2017 13:59:25

Hvis din mand ikke vil skrive under på at have været utro, kan du fx bruge fotos, eller bevis for at han har været på samme hotelværelse en nat med en person af andet køn. Muligvis vil du så være nødt til at bruge penge på en privatdetektiv, medmindre du selv kan skaffe sådanne beviser.

Hvis det fx er en bil, som blev købt i 2002, har den tabt i værdi, og der er enten skalaer for dette, eller man bruger en udtalelse fra en forhandler.

Nogle ting stiger, andre falder i værdi over tid. Biler, maskiner, elektronik, alm. møbler taber i værdi, mens ægte tæpper, boliger, kunst o.l. kan stige meget. Kan man ikke enes om en værdi, skal der en uvildig skønsmand m/k til.
mh
Rådgiver for ÆUG

mok
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16.01.2017 07:35:56

Re: Skilsmisse - hvordan?

Indlæg af mok » 11.02.2017 09:41:43

Inde på Statsforvaltningens blanketter, uanset om jeg søger om skilsmisse eller separation, ønsker de oplysninger om hvad min mand tjener før skat på et år. Jeg tvivler på at han vil oplyse mig om dette, i vores ægteskab har vi aldrig haft fælles kontoer. Hvad gør jeg her? På den anden side tænker jeg Statsforvaltningen må da have oplevet dette før.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse - hvordan?

Indlæg af mh1 » 11.02.2017 16:14:00

Du beder SKAT om at få hans årsopgørelse for 2015 (2016 er ikke klar endnu). Ægtefæller har ret til at få oplysninger om hinandens indkomst, idet der er sambeskatning i dansk skatteret.
mh
Rådgiver for ÆUG

mok
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16.01.2017 07:35:56

Re: Skilsmisse - hvordan?

Indlæg af mok » 16.02.2017 12:59:26

Desværre kan SKAT ikke oplyse om min mands indkomst, siger de pga tavshedspligt. Så nu kontakter jeg Statsforvaltningen.

I dag har jeg desuden haft talt med banken. Vi har to fællesejede kontoer, som jeg ønsker at ændre. Bankens svar er at vi skal være enige om dette, enten ved at sende samme mail eller gå i banken.
Hvad hvis min mand ikke ønsker denne ændring. Det er jo meget rart at have to kontoer, hvor der kan bruges penge på. Vi skændes hele tiden og taler generelt ikke pænt til hinanden, så jeg tvivler på at vi kan snakke ordentligt omkring dette.
Hvordan løser jeg dette?

HunLøven

Re: Skilsmisse - hvordan?

Indlæg af HunLøven » 16.02.2017 17:00:09

Det behøver du ikke oplyse om, altså hvad han tjener du kan bare sætte et spørgsmålstegn, det gjorde min veninde.

Og ang. at tage billeder selv af din mand skal du IKKE gøre da det er ulovligt, hvis det ikke lige er fordi han sidder i en park eller et andet offentligt sted og kysser hende/ham.

Og det er kun hvis du tjener over 280.000 før skat og efter ATP du skal betale bidrag.

mok
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16.01.2017 07:35:56

Re: Skilsmisse - hvordan?

Indlæg af mok » 18.02.2017 12:00:04

Mange tak for svar Hunløven.

Er der nogen som kan svare på mit spørgsmål ang vores fælleskontier.

I dag har jeg desuden haft talt med banken. Vi har to fællesejede kontoer, som jeg ønsker at ændre. Bankens svar er at vi skal være enige om dette, enten ved at sende samme mail eller gå i banken.
Hvad hvis min mand ikke ønsker denne ændring. Det er jo meget rart at have to kontoer, hvor der kan bruges penge på. Vi skændes hele tiden og taler generelt ikke pænt til hinanden, så jeg tvivler på at vi kan snakke ordentligt omkring dette.
Hvordan løser jeg dette?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse - hvordan?

Indlæg af mh1 » 18.02.2017 20:59:00

Du laver en ny konto eller to nye, hvor du overfører så meget som du mener at have ret til - du kan formodentlig godt hæve og overføre fra de to 'gamle'?

Hvis I ikke er enige om at få lukket de to eksisterende, er det skifteretten som opgør hvem der skal have hvor meget fra dem, og naturligvis tvinger bankerne ikke skilte personer til fortsat at have fælles konti. Når de er tømt, kan de lukkes.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar