FS kone + barn og tilknytning

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jacjac
Indlæg: 83
Tilmeldt: 16.01.2017 22:36:23

FS kone + barn og tilknytning

Indlæg af Jacjac » 16.01.2017 23:38:43

Hej ÆUG,

Min kone og jeg blev for nyligt gift her i Danmark. Hun er her pt. på turist visum med sin søn.
Han er 6 år og taler udelukkende engelsk (De har rejst meget). De er fra et asiatisk land hvor engelsk er et andet sprog. Hun har desuden en 5 årig som bor i hjemlandet.

Vi har snakket sammen i en årrække, for 2 år siden ville vi mere end bare venner, desværre ville orlov fra studier og arbejde ikke forenes før 8-9 måneder siden, hvor vi valgt at møde hinanden i Japan hvor hun var på forretningsrejse. Jeg var der et par uger og vi var solgt.

Efter fik vi så et turist visum til DK og alt flaskede sig.

Vi har efterhånden styr på alle områder og dokumentation som er krævet til at udføre en ansøgning for hende og en for hendes søn.

I denne sammenhæng har vi nogle spørgsmål som vi håber nogen her kan hjælpe med at afklare.

Hvis vi søger om familiesammenføring hvordan vurderes tilknytningen således når hun har en 5 årig i hjemlandet? Den yngste skal ikke med i første omgang, og evt. hvordan står vi senere med henblik på den yngste?

Tager tilknytningen hensyn til forhold som min familie, min uddannelse og mit job?
(Jeg er dansk og opfylder de aldersgrænser der nu fremgår i diverse vejledninger)

Hvordan ser US på at vi faktisk ikke har kendt hinanden "fysisk" så længe? 3+ måneder i alt.

Er der nogen som har erfaring med hvilket dokument som er krævet af faren i hjemlandet? Mere specifikt hvad denne samtykkeerklæring skal indeholde?

For lige at afslutte en alledere kompleks situation, har vi en tanke om at min kone måske er gravid. Jeg kan forstå så længe vi er gift, vil barnet også selvom det er født i udlandet være Dansk.

Vi er indforstået med alle økonomiske aspekter også udgift til sundhedsvæsen, fødsel?, skole osv.

Beklager de mange spørgsmål, det hele hænger bare sammen. Eventuelt er der nogle som har lignende erfaringer? Er vi dårligt stillet?

Bedste hilsner
Jacjac

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: FS kone + barn og tilknytning

Indlæg af mh1 » 17.01.2017 22:41:31

Hvis vi søger om familiesammenføring hvordan vurderes tilknytningen således når hun har en 5 årig i hjemlandet? Den yngste skal ikke med i første omgang, og evt. hvordan står vi senere med henblik på den yngste?

- Tilknytningskravet er opfyldt, så snart din ægtefælle har været 24 timer i DK.
Hvis den yngste ikke kommer med 'i første omgang' kan det blive umuligt at få ham sammenført. Der skal søges inden han fylder 8, da der ellers er stor sandsynlighed for at han vil blive anset for at være 'ikke integrationsegnet'. I betragtning af at betingelserne strammes og strammes vil det ikke undre, hvis grænsen sænkes til 7 eller endog 6 år for denne vurdering.

Tager tilknytningen hensyn til forhold som min familie, min uddannelse og mit job?
(Jeg er dansk og opfylder de aldersgrænser der nu fremgår i diverse vejledninger)

- Hvis du har et job på 'positivlisten', så ja. Ellers ses der blot på om du har modtaget kontanthjælp/andre socialydelser indenfor de seneste 3 år. https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... ersigt.htm

Hvordan ser US på at vi faktisk ikke har kendt hinanden "fysisk" så længe? 3+ måneder i alt.

- Det kan evt. fremkalde mistanke om at ægteskabet er pro forma, dvs. indgået primært for at skaffe hende en opholdstilladelse. Fremskaf bevis for hvor længe I har haft kontakt, udskrift af mails o.l.

Er der nogen som har erfaring med hvilket dokument som er krævet af faren i hjemlandet? Mere specifikt hvad denne samtykkeerklæring skal indeholde?

- Dokumentation for at den anden forælder giver tilladelse til at barnet får bopæl i DK bør bestå i en erklæring overfor en notar, således at notaren med sit stempel bekræfter at tilladelsen er afgivet frivilligt.

For lige at afslutte en alledere kompleks situation, har vi en tanke om at min kone måske er gravid. Jeg kan forstå så længe vi er gift, vil barnet også selvom det er født i udlandet være Dansk.

- Et barn med en dansk far eller mor bliver dansk ved fødslen. I den gældende version af indfødsretslovens § 1, 2. pkt. står der godt nok stadig, at det ikke gælder for børn født i udlandet når forældrene ikke er gift, men denne bestemmelse er ophævet ved LOV nr 729 af 25/06/2014.

Vi er indforstået med alle økonomiske aspekter også udgift til sundhedsvæsen, fødsel?, skole osv.

- Så længe din ægtefælle og hendes søn ikke har opholdsret, har de heller ikke sygesikring. I skal tegne en privat sygesikring/forlænge deres rejsesygesikring. Denne vil ikke dække udgifter i forbindelse med graviditet. Drengen kan komme i skole, selv om han ikke har fået opholdstilladelse, og der skal ikke betales for det.
mh
Rådgiver for ÆUG

Jacjac
Indlæg: 83
Tilmeldt: 16.01.2017 22:36:23

Re: FS kone + barn og tilknytning

Indlæg af Jacjac » 19.01.2017 09:53:53

Tusind tak for det uddybende svar. Vi sætter virkelig pris på at du har taget dig tiden til at afklare vores spørgsmål.

Vi er ved at få vores dokumentation på plads. Vi forsøger at få det struktureret bedst muligt.
Det følelses som en stor omgang, men når alt kommer til alt, så er det nok ikke så slemt :)

Kan godt forstå folk bliver frustreret over den jungle som er med fortolkninger af krav.

Igen tusind tak for svarene.

Bedste hilsner
Jacjac

Besvar