koks i registrering i Sverige, så konen kan få visum

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Ozzy88
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18.07.2016 17:03:58

koks i registrering i Sverige, så konen kan få visum

Indlæg af Ozzy88 » 05.10.2016 15:10:01

Okay, jeg har siden 16. august stået registreret hos min fars venner, der bor i Malmö. Ultimo september kom der et brev fra Skatteverket, hvori de kræver dokumentation for mit ophold i Sverige i form af bl.a. togbilletter, indkøbskvitteringer etc.

Dengang jeg udfyldte papirerne på Skatteverket, var der et felt hvor jeg skulle angive om jeg flytter permanent til Sverige eller blot flytter "for en kort periode" (tror jeg der stod). Hende, jeg skulle registreres hos rådede mig til at vælge 'permanent', da jeg såmænd bare kunne flytte tilbage til DK som det passede mig, efter min kone ville få sit visum.

Jeg ventede næsten 7 uger på brevet fra Skatteverket. Så snakkede jeg lidt med min søster, som fortalte mig, at hendes veninde, der bor i Sverige valgte at krydse af i 'for en kort periode', hvormed hun også undgik at skulle diske op med en hel masse dokumentation, og hun fik også sit svenske ID meget hurtigere.

Nå, men jeg ringede så til min sagsbehandler i dag, og fortalte hende, at jeg for det første har opholdt mig meget lidt i Danmark og Sverige, da jeg arbejder som steward, og derfor har mange overnatninger på hotel i udlandet. Så nævnte jeg også for hende, at jeg skal have ændret min opholdsperiode til 'kort periode' - kom desværre også til at sige, at jeg "i hvert fald skal bo der i 6 måneder", hvortil hun så sagde, at hun ville afslå min ansøgning, og at jeg kan søge på ny. Det var måske fint nok, så jeg nu kan gøre det hele ordentligt fra starten af (for dokumentation havde jeg ikke ret meget af).

I brevet står der godt nok også: enligt folkbokföringslagen så ska den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila (bor och sover) i Sverige under minst ett år folkbokföras.

Men altså. Vil det sige, at jeg skal have boet i Sverige i mindst et år før, jeg kan blive tildelt svensk cpr nr? Eller skal jeg bare have ANGIVET det på papiret på en eller anden måde, og så vil jeg efter at have besvaret spørgsmålene i kontrolbrevet på tilfredsstillende vis blive tildelt det?

Det er godt nok forvirrende, synes jeg. Jeg vil gerne gøre det hele forfra nu, og det skal gå lidt hurtigt, så jeg kan få svensk visum til min kone, og derefter flytte tilbage til Danmark igen (hvor jeg har egen lejlighed)

Håber der er nogen her, der kan hjælpe mig med at forstå, hvordan jeg griber det her an. Jeg har selvfølgelig tænkt mig denne gang at bo i Sverige (faktisk og reelt ophold).

Osman

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: koks i registrering i Sverige, så konen kan få visum

Indlæg af skaanebo » 05.10.2016 17:53:42

Du skal have til hensigt at bo i Sverige i mindst et år eller tidsubegrænset. Hvordan du vil sandsynliggøre din hensigt er op til dig selv, fx at du har opsagt din tidligere bolig i DK og kan dokumentere det.

Ozzy88
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18.07.2016 17:03:58

Re: koks i registrering i Sverige, så konen kan få visum

Indlæg af Ozzy88 » 05.10.2016 18:15:01

Det tænkte jeg nemlig også - men ville du så ikke også mene, jeg satte kryds ved det rigtige felt? Jeg synes ikke, at 'for en kort periode' lyder dækkende nok, hvis det skal se ud som om, jeg har til hensigt at bo der mindst 1 år.

Jeg har en lejlighed her i Danmark, som jeg godt nok har fremlejet. Meningen er, at køkkenet skal renoveres, der skal lægges nyt gulv og udskiftes døre på et tidspunkt.

Da jeg, dengang i august, henvendte mig på Skatteverket og fik stukket ansøgningsblanketten i hånden, skulle jeg også svare på om jeg har en ægtefælle, hvor vi blev gift, om hun skal flytte med mig til Sverige (og i så fald hvornår). Disse oplysninger angav jeg, for jeg gik ud fra, at det ellers ville komme frem senere, når jeg skal søge min kones visum (og de så anmoder om en vielsesattest)

Jeg skulle også svare på, hvad mit formål er med at flytte til Sverige. Hvad svarer man lige? Sidst jeg udfyldte blanketten skrev jeg noget i stil med, at min lejlighed skal igennem en længere renovering. Og at jeg har mange gode venner i Sverige, jeg gerne vil være tættere på. Rækker det mon? Eller er det noget andet, de gerne vil høre?

Jeg havde lønsedler, kontrakt, pas og andre dokumenter med, men undlod at give dem noget, da hende jeg skulle registrere mig hos sagde, jeg skulle vente til de selv anmoder om det. Burde jeg ikke bare have givet dem al den dokumentation, jeg nu havde medbragt?
Jeg havde også min vielsesattest med. Så vidt jeg ved, skal de også have den i oversat form (enten på svensk eller på engelsk) - vi blev gift i Pakistan. Skal der også være et stempel på fra Udenrigsministeriet?

En anden ting: Jeg er kunde i Danske Bank, og vil gerne åbne en konto i Sverige. Kan jeg godt tage op til mit nærmeste filial her i Danmark og anmode om at få åbnet en konto i Sverige, eller skal jeg et smut til Malmø?

Jeg vil gerne gøre alting rigtigt denne gang, derfor de mange spørgsmål, sorry :shock:

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: koks i registrering i Sverige, så konen kan få visum

Indlæg af skaanebo » 05.10.2016 18:22:08

Lad os tage det sidste først: Danske Bank-konto i Sverige kan du oprette online i din danske netbank. Det kaldes en "cross border"-konto, og kan oprettes i Sverige og Norge uden videre.

Dit problem er, at du er flyttet til Sverige uden reelt at være flyttet. Og det kan give dig store problemer også nu efterfølgende, hvor du så er flyttet reelt. For så vil myndighederne til enhver tid betvivle, om du rent faktisk også bor i Sverige og har til hensigt at blive boende i mindst et år.

Hvis du har bevaret dit hidtidige job i Danmark som stewart, er det tilstrækkeligt at skrive, at du gerne vil bo og leve i Sverige.

Hvis dit ægteskab er registreret i Danmark, går de oplysninger automatisk videre til Sverige, så det behøver du ikke at bekymre dig om.

Ozzy88
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18.07.2016 17:03:58

Re: koks i registrering i Sverige, så konen kan få visum

Indlæg af Ozzy88 » 03.11.2016 20:48:13

Med registreret, mener du så bare, at jeg henvender mig hos min bopælskommune og får vielsesattesten legaliseret der? Tænker selv, at det burde række men ja.. :?:

Jeg har endelig fundet mig et værelse tæt på Hyllie, hvor jeg kommer til at bo fra i morgen af. Så jeg skal ned på Skatteverket igen og udfylde registreringsblanketten. Min ejerlejlighed her i Danmark er fortsat udlejet.

1)Er det et krav, at jeg har svensk ID for at min kone kan få visum til Sverige?
For så skal jeg, som du siger, sandsynliggøre over for de svenske myndigheder, at jeg har til hensigt at blive boende i Sverige i mindst et år (for at få svensk ID). Og det leder mig til mit andet spørgsmål:
2) Hvad vælger jeg, når jeg så skal angive, hvor længe, jeg skal bo i Sverige? "for en kort periode" (som jeg mener der stod) eller "permanent" (som jeg valgte sidst, og som jeg påtænker at sætte X ved igen)?

Min advokat er meget svær at få fat på - det var ellers ham, jeg ville spørge om dette.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: koks i registrering i Sverige, så konen kan få visum

Indlæg af skaanebo » 03.11.2016 22:21:04

Hvis du med svensk ID mener personnummer, så er svaret ja. Men du behøver ikke at vente på at få udstedt et svensk ID-kort. Men du skal være folkeregistreret i Sverige og have et svensk personnr.

Og du skal skrive tidsubegrænset/permanent for varighed.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: koks i registrering i Sverige, så konen kan få visum

Indlæg af mh1 » 04.11.2016 09:59:11

Med hensyn til vielsesattesten, så skal den legaliseres i vielseslandet = Pakistan i tre trin, 1) hos det pakistanske udenrigsministerium, 2) derpå får du den oversat til engelsk, og 3) atter legaliseret hos den svenske ambassade (fordi du nu bor i Sverige) i Islamabad.

Derefter kan du præsentere den hos Skatteverket og få dig registreret som gift. Få lavet en verificeret (stempel for at den svarer til originalen) kopi, så du eller din kone har originalen, og den anden af jer den certificerede kopi.
mh
Rådgiver for ÆUG

Ozzy88
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18.07.2016 17:03:58

Re: koks i registrering i Sverige, så konen kan få visum

Indlæg af Ozzy88 » 07.01.2017 16:09:30

Hej igen, jeg takker for jeres besyv! Er blevet meget klogere på alt det her efter at have fulgt med på denne side.
Håber på nu at kunne få svar på følgende :)

1) Da det endelig blev min tur (på Skatteverket) spurgte jeg ind til, om vielsesattesten skal oversættes, legaliseres eller andet, hvortil kvinden der ekspederede mig sagde, at det er fint nok, at den er blevet legaliseret hos udenrigsministeriet i Pakistan samt ved et district council i Rawalpindi, Islamabad. Samtidig sagde hun, at de selv sørger for at få den oversat - noget med at de har medarbejdere der er kyndige på flere sprog.
Så det er måske først, når min kone skal til at søge sit visum til Sverige, at hun skal sørge for at få vielsesattesten legaliseret på den svenske ambassade i Pakistan, tænker jeg? For så vil jeg bede min kone, om at få det gjort hurtigt.

2) Jeg har fået at vide, at det er ok at betale min svenske udlejer (hvor jeg er registreret) kontant, så længe jeg sørger for at få en kvittering fra hende i form af en check. Da hun ikke havde et checkhæfte liggende, var jeg oppe i en boghandler i Emporia, hvor jeg forklarede medarbejderen hvorfor jeg skulle bruge et checkhæfte. Til det sagde hun, at det er fint blot at skrive beløbet ned på et stykke papir, underskrive, samt have et vidne til også at underskrive. Går det an?

3) Jeg har som sagt lejet et værelse på en adresse, hvor jeg tidligere havde været registreret (men som jeg afmeldte mig, da jeg den gang ikke havde nogen dokumentation for ophold i Sverige). Det gamle brev har jeg stadig.

Her er nogle af spørgsmålene (med mine kommentarer/spørgsmål nedenunder):

Har du nogen aftale med en el-leverandør hvad angår lejeboligen i Sverige? I så fald, vedlæg dokumentation for dette.
I lejen indgår el, vand og internet, hvilket også står i kontrakten – burde det så ikke være fint?

Har du tegnet indboforsikring for din bolig i Sverige? I så fald, vedlæg dokumentation for dette.
Er dette noget, der lægges stor vægt på? Vel ikke når jeg blot lejer et værelse?

Har du andet, der viser at du bor i Sverige? I så fald vedlæg dokumentation. Fx TV-licens, bredbåndsleverandør, køb af møbler.
Jeg påtænker at oprette et fitnessmedlemskab samt købe et mobilabonnement. Jeg overvejer også at købe møbler på kortet, for derefter at returnere dem – hvis man altså kan få pengene tilbage kontant?

Har du adgang til en bolig i Danmark? I så fald, hvilken adresse ligger den på og hvor mange nætter sover du der?
Har du en bolig i Danmark, som du har opsagt eller lejet ud fordi du flytter til Sverige, så kom venligst med dokumentation for dette.

Jeg har en lejlighed i Danmark, som er udlejet i øjeblikket. Der er også en lejekontrakt. Jeg skal blot have ændret udlejeperioden, da der pt står, at min lejligheden ”I første omgang udlejes frem til 1. februar 2017. Det vil jeg gerne ændre til ”1. december 2019”. Eller bør jeg skrive ”på ubegrænset tid”?

hvor meget tid du har til hensigt at bruge i Danmark beregnet som dage om året eller dage om ugen / måneden?
Er det her et ”trick-spørgsmål” sort of? Skal man ikke bare under alle omstændigheder skrive 0? Og med TID, er her så tale om overnatninger eller bare dage, hvor man.. ja bruger tid her (så som at besøge venner)?

Har du adgang til nogle andre boliger, hvor du overnatter? I så fald, hvilken adresse ligger de/den på, og hvor mange nætter om ugen sover du der?
Ja, jeg har adgang til mine forældres hus, men behøver jeg nævne det? Jeg har jo tænkt mig at skrive, jeg ikke sover der

Mine forældre er ret afslappede i forhold til alt det her. De sagde, jeg sagtens kunne sige, jeg var hjemme i DK mellem jul og nytår, for da er det kun naturligt, man tager over og er sammen med familien. Men jeg har bestræbt mig på at handle ind mindst to gange om ugen, siden jeg blev registreret i Sverige.
Senest rettet af Ozzy88 07.01.2017 17:29:45, rettet i alt 1 gang.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: koks i registrering i Sverige, så konen kan få visum

Indlæg af skaanebo » 07.01.2017 17:00:29

Der er rigtig mange som har brændt sig på at betale husleje kontant mod kvittering.

Vi skriver 2017, og det er altså langt nemmere at betale via bankoverførsel. Samtidig er risikoen for snyd af diverse art også mindre.

Ozzy88
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18.07.2016 17:03:58

Re: koks i registrering i Sverige, så konen kan få visum

Indlæg af Ozzy88 » 07.01.2017 18:29:00

Okay, det var netop, hvad jeg tænkte. Så bliver det med bankoverførsel næste gang. Betalte kontant første gang nemlig.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: koks i registrering i Sverige, så konen kan få visum

Indlæg af mh1 » 07.01.2017 20:55:42

PAS PÅ! Hvis du forlænger en tidsbegrænset leje, kan den gå hen og blive tidsubegrænset, hvilket betyder at du ikke, eller kun med meget stort besvær kan få din lejer ud, hvis du gerne vil flytte tilbage. Og hvis du laver en kontrakt på 'ubestemt tid', så er det en kontrakt som du kun vil kunne opsige, hvis lejer ikke betaler lejen, eller i øvrigt krænker lejekontraktens bestemmelser groft.

Det du fortæller lyder altså ærligt talt som om du ikke har til hensigt at bo i Sverige. Lad være med at forsøge dig med noget proforma. Kontrollen kan være særdeles skrap.
mh
Rådgiver for ÆUG

Ozzy88
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18.07.2016 17:03:58

Re: koks i registrering i Sverige, så konen kan få visum

Indlæg af Ozzy88 » 02.02.2017 19:12:17

Hej igen! :)

Jeg takker for svarene, fedt at der sidder folk derude, som kan hjælpe. Jeg kan nu oplyse, at jeg endelig har fået svensk personnummer og nu skal til at lave en invitation til visumansøgning.
I den forbindelse har jeg tre spørgsmål.

1) Noget af det, jeg skal sende er et Civic registration/family certificate (personbevis), som jeg får af Skatteverket. Jeg bliver lidt i tvivl, når de i parentes skriver 'personbevis'. Jeg snakkede med en medarbejder på skatteverket i dag, men blev kun endnu mere forvirret af det (bl.a. pga. hendes utrolig ringe sprogkundskaber). Er der nogen her, som ved, hvad der er tale om?

2) På swedenabroad.com, står der You can submit your application at the earliest three months before your planned visit. Apply as far in advance as possible, especially during the peak season. Usually, you get a decision within two weeks.
Skal det forstås sådan, at ansøgningen tidligst kan indgives 3 måneder før den planlagte afrejse? For så er det da ret ligemeget, at man får svar så tidligt? For jeg kender da mange, der har fået deres partner til Sverige kort efter, de indgav deres ansøgning.

3) Hvilket visum, skal min kone søge? Tourist visa eller Visit visa (family/friends)? Når jeg læser om begge typer, ser det ud som om, det er visit visa, hun skal bruge. Men har aaaaltid hørt, at man skal søge om turistvisum.

Hilsen
Ozzy

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: koks i registrering i Sverige, så konen kan få visum

Indlæg af mh1 » 02.02.2017 20:33:26

Man kan få et personnummerbevis 'ändamål inbjudan', altså et beregnet til brug for invitation når der skal søges visum.

I og med at formålet med besøget er at din kone skal besøge dig, og ikke Kebnekaise eller på skiferie i Åre, så skal hun naturligvis skrive at formålet er at besøge dig. Der står i øvrigt ikke på visummet, om det er det ene eller det andet.

Man KAN ikke få lov at søge visum før tidligst 3 mdr. før den planlagte afrejse. Så enkelt er det. Og visum udstedes - hvis det kan nås - med den startdato, man søger om. Man fpr ikke visum til 1. Maj, hvis man har bedt om at få til 1. Juni.
mh
Rådgiver for ÆUG

Ozzy88
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18.07.2016 17:03:58

Re: koks i registrering i Sverige, så konen kan få visum

Indlæg af Ozzy88 » 04.02.2017 18:48:03

Super, så er det på plads. :) Personnummerbeviset skulle også være på vej med posten.

Jeg sidder og er ved at udfylde en kopi af ansøgningsskemaet til Schengenvisum, så min kone er klar over, hvordan det skal udfyldes. Hun kommer til at skulle rejse gennem Danmark, når hun skal til Sverige (som er det land, hun skal søge visum til). Hvordan udfyldes følgende punkter i skemaet?

22. Bestemmelsesmedlemsstat(er)

23. Medlemsstat, hvor den første indrejse sker

24. Ønsket antal indrejser:
En indrejse To indrejser

25. Varighed af det planlagte ophold eller transit
Angiv antal dage


Selv ville jeg udfylde dem således:
22: Sverige
23: Danmark
24: En indrejse (er ret meget i tvivl om denne)
25: 90 dage

--------------------------------------
Jeg har også printet invitationsblanketten ud.
På Migrationsverkets hjemmeside står der, at jeg skal udfylde den og sende sammen med relevante bilag til min kone, men på selve blanketten er der oppe i højre hjørne to felter, som skal udfyldes af Migrationsverket ('Dossiernummer' og 'Signatur'). Så skal de ikke lige have blanketten først?

Et af spørgsmålene på blanketten er "Are you related to the applicant? If yes, state in what way". Den gang min kone skulle søge visum til Danmark, sagde min advokat, at hun under ingen omstændigheder måtte svare ja (vi skulle først svare ja til spørgsmålet, når vi skulle søge familiesammenføring), da flere af hans klienter havde fået afslag netop p.g.a dette. Men hvordan forholder det sig nu, hvor hun skal søge til Sverige?

Og kan det passe, at min kone ikke behøver en medical travel insurance eftersom jeg går under betegnelsen 'EU-borger'? Det er i hver fald sådan, jeg forstår dette: http://www.swedenabroad.com/en-GB/Embas ... insurance/

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: koks i registrering i Sverige, så konen kan få visum

Indlæg af mh1 » 05.02.2017 08:13:49

Udfyld som du selv beskriver, og søg til én indrejse. Når man søger første gang gives der IKKE visum til flere indrejser.

Din kone SKAL angive at hun er ægtefælle til dig, ellers kan hun jo ikke få visum efter EU-reglerne (gratis, hurtigst muligt og kun afslag hvis man anses for en fare for samfundet). Du skal Udfylde rubrikkerne 33 (udgifter afholdes af sponsor = dig), 34 (dit navn, adresse) og krydse af u rubrik 35 for ægtefælle.

Det som migrationsverket skal udfylde, holder I snitterne fra. Det udfylder de, når de modtager ansøgningen.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar