Gælder dansk skilsmisse i Canada?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
dharma
Indlæg: 5
Tilmeldt: 08.06.2016 15:25:45

Gælder dansk skilsmisse i Canada?

Indlæg af dharma » 05.01.2017 12:08:07

Hej og tak for jeres tid! :)

Min situation: jeg er gift med en fra Canada, men vi blev gift i USA, Nevada. Det er for vanskeligt for os at blive skilt i Nevada, selvom vi er enige og taler godt sammen. Hun har talt med advokater i Canada, og proceduren der er forholdsvist nem, men koster 8-9000 dkr. Jeg er studerende og hun ligeledes, så vi prøver at finde ud af om det kan gøres for lidt mindre?
Så vil spørge om:
1, gælder dk skilsmisse papire i Canada, hvordan og pris?
2, gælder canadiske skilsmissepapirer i dk? (Hvis vi ender med den dyre canadiske løsning først)
3. Er både Dk og eller canadisk skilsmisse gældende i USA, Nevada ( hindes advokat siger canadiske papire nok er gældende i USA, og endna ingen grund til at registrere dem i Nevada!?)

Håber jeg kan finde lidt hjælp her :)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gælder dansk skilsmisse i Canada?

Indlæg af mh1 » 05.01.2017 15:00:39

Du får lige et link til din tidligere tråd:

viewtopic.php?f=21&t=17242&p=101132&hil ... da#p101132
mh
Rådgiver for ÆUG

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gælder dansk skilsmisse i Canada?

Indlæg af mh1 » 05.01.2017 15:19:09

1) Ingen skilsmisse gælder uden videre i andre lande. Den skal som minimum registreres, og det kan den kun blive, hvis den ikke strider mod registreringslandets love.

En dansk skilsmissebevilling anerkendes ikke uden for de nordiske lande.

2) En canadisk skilsmisse kan du formodentlig få registreret i DK uden problemer. Den skal dog tydeligt angive, at skilsmissen er endelig. Her er en step-by-step anvisning, så I ikke overser noget trin i processen:
http://divorce-canada.ca/divorce-process-in-canada

Desuden skal den legaliseres (authentication), og da Canada ikke er et apostilleland betyder det at den skal til det canadiske Department of Foreign Affairs, og dernæst til den danske ambassade for at blive stemplet.

3) Indsæt USA/Nevada i stedet for DK. Det er dog sandsynligt, at Nevada vil stille sig tilfreds med 'authentication' fra det canadiske Department of Foreign Affairs, men vil I være sikre får I den legaliseret på den amerikanske ambassade.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar