Familiesammenføring i Sverige, SU , formue

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Missn
Indlæg: 29
Tilmeldt: 26.12.2016 13:21:13

Familiesammenføring i Sverige, SU , formue

Indlæg af Missn » 26.12.2016 14:14:22

Hej alle.
Jeg har få spørgsmål jeg gerne vil spørge om.
Ps. Jeg er dansk statsborger.

1. Hvis jeg vil søg om familiesammenføring fra Sverige og jeg studere på en uddannelsei Danmark som jeg selv betaler for men som er SU berettiget og har måske et deltidsjob ville det dække over kravene for forsøgelse ?


2. Når jeg skal søge om familiesammenføring og min mand stadig arbejder i udlandet har jeg ret til at søg visium bare for en uges tid så han kan besøg mig da han har små ferier gennem året? Altså kan det lade sig gør at han søger om det mens der allerede er søgt om familiesammenføring?

3. Hvis jeg modtager SU og har en mini online shop som jeg også tjener på det lidt ville de acceptere det som en deltidsjob og dække over kravene for forsøgelse ?

4.hvis nu jeg vil gør det på en hel anden måde kan jeg så gør at vil begge søger sammen til Sverige? Hvad er kravene? Jeg er dansk statsborger.

5. Hvis jeg kun modtager SU og min mand som bor i udlandet sender ekstra penge til mig hver månede ville det dække for kravene for forsøgelse ?

6. Hvis jeg kun er på SU og har en formue kan det dække over forsøgelseskrav ?
Senest rettet af Missn 27.12.2016 14:50:09, rettet i alt 1 gang.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring i Sverige

Indlæg af mh1 » 26.12.2016 20:46:43

1. Ja, formodentlig. Du må finde ud af om du vil søge efter EU-regler eller svenske, nationale regler. Hvis du kan arbejde 10-12 timer/uge vil det formodentlig være en stor fordel at benytte EU-regler.

2. Det vil være smartest at få et besøgsvisum først, og søge fs under besøget. Men igen, afhængigt af hvilke regler I ønsker at bruge. Ventetiden på fs efter svenske regler er over et år. Ventetiden efter EU-regler i princippet nul. Men at få opholdskortet i hånden kan tage sin tid.

3. Det afhænger af din omsætning.

4. Du kan ikke søge om opholdstilladelse til Sverige. Du har både som selvforsørgende EU-borger (selvforsørgende med SU) og som dansk statsborger ret til at slå dig ned i Sverige.

5. Din mand kan ikke både bo i udlandet og hos dig, og i det øjeblik han flytter til Sverige til dig, ophører den indtjening formodentlig?
mh
Rådgiver for ÆUG

Missn
Indlæg: 29
Tilmeldt: 26.12.2016 13:21:13

Re: Familiesammenføring i Sverige, SU , formue

Indlæg af Missn » 26.12.2016 21:31:41

Tak for svar. Men lade os nu sige at jeg modtager SU og jeg bor i Sverige og søger efter svenske regler da vi vil fortsæt med at bo der og jeg har en formue i banken vil det dække over forsøgelseskrav ?

Og skal mit SU f.eks overføres til et bankkonto i Sverige eller er det lige meget ?

Og hvis det kan lade sig gør det med formue skal det stå på en bankkonto i Sverige ?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring i Sverige, SU , formue

Indlæg af mh1 » 27.12.2016 15:50:50

Det er ikke et ubetinget krav, men alle omstændigheder er det lettest at få dokumentation for sit 'reelle ophold', hvis man har en bankkonto i Sverige.

Formuen kan i givet fald sættes ind på den, mens SU'en godt kan indsættes i en dansk bank, og ja, formuen kan bruges som bevis på tilstrækkelige midler, som du jo skal kunne godtgøre for at de vil registrere dig som selvforsørgende EU-borger og give din ægtefælle opholdskort.

Husk at betaling af husleje og andre faste udgifter bør ske via banken, så du har dokumentation for det. Dags dato-kvitteringer duer ikke.

Hvis formuen står på en konto, du kan få et debitkort til, så brug kortet til indkøb, og husk at indkøb overvejende bør gøres i Sverige. Der er nogle som har fået afslag på at flytte tilbage til DK, bl.a. fordi de har lagt stort set alle dagligvareindkøb i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

Missn
Indlæg: 29
Tilmeldt: 26.12.2016 13:21:13

Re: Familiesammenføring i Sverige, SU , formue

Indlæg af Missn » 27.12.2016 16:08:01

OK tak for svar.

Lige sidste spørgsmål.
Efter svenske regler:

Lade os nu sig at jeg er flyttet til Sverige jeg har allerede søgt om familiesammenføring til min mand. Kan f.eks min mor fra dk søg bare en visit visa f.eks til jul så han kan være med os til jul selvom jeg allerede har søgt om FS til ham fra Sverige ? Altså vi snakker bare om en uges ophold i dk bare for feriens skyld. Hvis det kan lade sig gør må jeg f.eks gerne tag ham en tur til Malmø hvor han kan se hans fremtids lejlighed og vise ham rundt i malmø?

Ville det være et problem eller er det bedst at jeg bare venter til han får svar og ik behøver at besøg mig?

Altså igen vi vil hellere gør det at han er i sit Hjemmeland hvor han arbejder indtil han får svar.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring i Sverige, SU , formue

Indlæg af mh1 » 27.12.2016 16:17:25

Du må jo så tale om næste jul, da 2016 allerede er overstået - men det vil nok ikke være verdens bedste idé, da det nemt vil vække mistanke om at I ikke har rent mel i posen. Det mest naturlige er jo da at ægtefællen inviterer. Og når det er Schengenvisum, er der jo et fælles screening-system for Schengenlandene, hvor det muligvis kan ses at der er en fs-sag under behandling.
mh
Rådgiver for ÆUG

Missn
Indlæg: 29
Tilmeldt: 26.12.2016 13:21:13

Re: Familiesammenføring i Sverige, SU , formue

Indlæg af Missn » 27.12.2016 16:20:05

Aha okay.

Igen ang. Den formue er der en speciel beløb man skal eje for at kunne bevise at man rent faktisk kan forsøge sig selv og sin mand?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring i Sverige, SU , formue

Indlæg af mh1 » 28.12.2016 07:52:30

Under Rådgivning om EU-reglerne står: "Du kan også råde over tilstrækkelige midler ved at have formue, eller ved at 3. part påtager sig at understøtte dig og din familie økonomisk. Der findes ingen retningslinier for, hvor stor din formue skal være, men forvent at den nok skal være tilstrækkelig til, at I kan klare jer selv i mindst 12 måneder."

Der er forskellige beløb for de forskellige lande, fordi leveomkostningerne ikke er de samme i Sverige som i Polen, fx. Men for alle gælder formodentlig at man skal have mindst 12 x beløbet for den laveste ydelse af socialhjælp i landet (det der svarer til den danske integrationsydelse). Det skyldes, at hvis man i Sverige mener at 2 pers. kan leve for ca. 6.000 SKK + huslejeudgiften (som er 'Riksnormen'), så kan man ikke forlange et højere beløb af selvforsørgende.

Så når du ved hvad jeres husleje (inkl. el, varme og vand) vil være, skal du gange den med 12, og dertil lægge 12 x 6.000 SKK, og trække 12 x SU fra. Så har du, hvad der bør stå som opsparing.
mh
Rådgiver for ÆUG

Missn
Indlæg: 29
Tilmeldt: 26.12.2016 13:21:13

Re: Familiesammenføring i Sverige, SU , formue

Indlæg af Missn » 28.12.2016 10:31:01

Aha okay. Tusind tak for alle dine svare det hjalp rigtig meget. :D

Missn
Indlæg: 29
Tilmeldt: 26.12.2016 13:21:13

Re: Familiesammenføring i Sverige, SU , formue

Indlæg af Missn » 28.12.2016 11:55:43

Hej igen mh.

Jeg vil gerne lige spørger om noget helt andet igen.

Hvis jeg vil gør alt det på en hel anden måde. Lade os nu sige at jeg er flyttet til Sverige er i gang med en uddannelse og det hele. Og jeg så vælger at søg besøg visuim til min mand. Og når han så er i Sverige og vil bor sammen så ville jeg søge om familiesammenføring. Først og fremmest vi kan godt dokumenter at vil har været gift i nogle år og at vi har boet sammen i nogle år udenfor EU. For det andet. Så ville jeg have en formue stående på min konto k Sverige der kan bevise at jeg kan forsøge ham og mig.

Nu kommer spørgsmålene.

1. Kan jeg godt gør det på denne måde? At han kommer på en normal visa og så søg om FS sammen i Sverige efter svenske regler?

2. Skal der gå nogle måneder før vi kan søg eller kan jeg gør det en uge efter han har været i Sverige?

3. Når vi har søgt om FS har han overhovedet ret til at finde arbejde? Eller må han slet ik noget før han har fået svar?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familiesammenføring i Sverige, SU , formue

Indlæg af skaanebo » 28.12.2016 12:31:53

Du finder svar på dine spørgsmål om brug af EU-regler i Sverige under menupunktet "Rådgivning" øverst her på siden.

Besvar