Lejlighed

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Lejlighed i Tyskland men hvad så nu?

Indlæg af mh1 » 25.11.2016 19:43:51

EU-borgeren skal blot godtgøre at have tilstrækkelige midler og registrere sig. Næsten lige så nemt som at tilmelde sig folkeregisteret, bortset altså fra at man skal dokumentere at kunne klare sig uden offentlig forsørgelse. Jeg har ikke noget kort, blot en attest på min adressetilmelding.
mh
Rådgiver for ÆUG

cvt2002
Indlæg: 57
Tilmeldt: 28.02.2016 11:12:32

Re: Lejlighed i Tyskland men hvad så nu?

Indlæg af cvt2002 » 08.12.2016 15:42:25

Så har vi fået ansøgt, men kan det virkelig passe at man kan forvente at få svar inde for 3-4 ugers tid. Det har vi nemlig fået at vide. Synes at det er jo meget hurtigere end hvad folk har sagt. Så det er jo bare super.

Når hvis vi så er heldige og få opholdskortet. Vi vores næste step at bo her i de 3-4 mdr. tid og så vende tilbage er det rigtig forstået?

I forhold til at vende tilbage, hvad skal vi gøre som bare ikke må lave fejl i.
Her tænker jeg vil det være det samme som at flytte fra danmark til tyskland i forhold til myndigheder men skal tage kontakt til.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Lejlighed i Tyskland men hvad så nu?

Indlæg af mh1 » 09.12.2016 10:05:46

Ja, det kan passe. Min mand fik sit to uger efter at vi kunne aflevere bevis for optagelse i Krankenkasse.

Hvis du ikke arbejder i Tyskland, skal du lægge planen efter at blive der i et halvt års tid. Særligt, når du er på barselsorlov kan de danske myndigheder vælge at anse et ophold på 3-4 mdr. som en forlænget ferie. Hvis du har overskud til det, vil du kunne vende tilbage til DK om 3-4 mdr., hvis du finder et deltidsjob på 10-12 timer/uge (kan være weekend-job), som du har i 3 mdr.. I den forbindelse tæller ALT 'hvidt arbejde', rengøring, kassedame, weekendtjans hos McDonalds. Det er tilladt at arbejde under barselsorlov, uden at man dermed mister retten til barselsdagpenge:
Barselsloven
"§ 22. Lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende kan genoptage arbejdet helt eller delvis i de perioder, hvor der er ret til barselsdagpenge efter §§ 20 og 21. Dette gælder dog ikke for en moder i de 2 første uger efter fødslen.
Stk. 2. Der udbetales ikke barselsdagpenge for uger, hvor arbejdet er genoptaget på fuld tid.
Stk. 3. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om udbetaling af barselsdagpenge for uger, hvori arbejdet er genoptaget delvis.
§ 23. Ved delvis genoptagelse af arbejdet under fravær efter § 7, § 8, stk. 6, og § 9 kan retten til barselsdagpenge, i det omfang denne ikke udnyttes af den anden forælder, forlænges med den tid, hvori arbejdet har været genoptaget, og udbetales under senere fravær, jf. dog § 21, stk. 5.
Stk. 2. Ved genoptagelse eller påbegyndelse af arbejde under fravær efter § 9 kan retten til barselsdagpenge, i det omfang denne ikke udnyttes af den anden forælder, udskydes med den tid, hvor arbejdet er genoptaget, og udbetales under senere fravær, jf. dog § 21, stk. 5.
Stk. 3. Retten til barselsdagpenge under senere fravær er betinget af, at dagpengemodtageren opfylder beskæftigelseskravet i § 27 eller § 28, når den udskudte orlov skal holdes.
Stk. 4. Retten til barselsdagpenge under senere fravær er endvidere betinget af, at ansøgeren er i beskæftigelse umiddelbart forud for fraværsperioden.
Stk. 5. Retten til barselsdagpenge under senere fravær bortfalder, når barnet fylder 9 år"
mh
Rådgiver for ÆUG

cvt2002
Indlæg: 57
Tilmeldt: 28.02.2016 11:12:32

Re: Lejlighed i Tyskland men hvad så nu?

Indlæg af cvt2002 » 09.12.2016 11:33:43

Det du siger er at hvis jeg ikke arbejder, så skal vi min. være her i 6 mdr. er det 6 mdr. fra den dag vi får opholdskortet eller datoen for vi flyttede her ned.

Og hvis vi så siger at vi finder et deltidsjob er det lige meget med hvem af os der arbejder? eller skal det være jeg selv som eu borger der arbejder.

Når vi nu skal tilbage igen, hvad skal vi have med af papir til at søge om dansk opholdstilladelse?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Lejlighed i Tyskland men hvad så nu?

Indlæg af mh1 » 12.12.2016 16:58:51

6 mdr. fra du blev tilmeldt, det er kun dig som hovedperson/EU-borger der skal have så meget ophold, din ægtefælle kunne godt ankomme senere, men skal dog efter de nyere retningslinjer komme for at slå sig ned, dvs. melde sig til, søge opholdskort mv., for at man anser det for at ægtefællen har 'sluttet sig til' EU-borgeren.

Det er dig som hovedperson, der bør have job.

I skal gemme ALT, som viser at I faktisk bor i Tyskland, først og fremmest naturligvis kvitteringer for overførsel af husleje (dags dato kvitteringer DUER IKKE!) det skal være bankoverførsel eller giroindbetaling på posthus. Regninger for telefon, tv, internettilslutning, indkøb via betalingskort (alm. bon'er for kontantbetaling duer ikke til noget). Tag kopi/billede af evt. recepter fra lægen og andet, som viser at I er tilmeldt i Tyskland og ikke bare på ferie.

Hvis du ikke allerede har fået det, så få dig en såkaldt girokonto i en bank, evt. Postbank, så du får et betalingskort (debetkort), som du kan bruge til indkøb og betaling af div. regninger. Så vil du også kunne få et kontoudtog, der viser at du har sådan et forbrug som man normalt har i det land, man bor i.
mh
Rådgiver for ÆUG

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Lejlighed i Tyskland men hvad så nu?

Indlæg af mh1 » 16.12.2016 10:07:31

Der er kommet en ny praksis mht. vurdering af om opholdet er reelt. Positiv ændring for dig.

Læs her: viewtopic.php?p=103798#p103798
mh
Rådgiver for ÆUG

cvt2002
Indlæg: 57
Tilmeldt: 28.02.2016 11:12:32

Re: Lejlighed i Tyskland men hvad så nu?

Indlæg af cvt2002 » 19.02.2017 14:52:40

Har nu boet i tyskland i lidt over 3 mdr. og er stadig på barsel. Har søgt lidt arbejde men har også et barn der skal passes så det har været svært at fået til at passe ind.

Men jeg vil ikke tro at det vil være et problem vel?

Vi går stadig og venter på svar for opholdskortet her i tyskland det er ikke så hurtige som de har lovet.

Kan jeg nu når jeg har boet her i de 3 mdr. nu tage forbi statsforvaltningen og søge og få min kone med tilbage til Danmark som det er nu?

Og hvordan gør man lige det. Nu spørger jeg nok dum men jeg vil helst undgå at lave fejl nu. Hvad søger jeg om og hvad har jeg med til ansøgningen.

Lidt info. jeg flytte bank fra dansk til sydbank og har også fået et tysk EC kort som jeg har brugt til at handel med de sidste 2 mdr. den første mdr. købte vi ting med kontanter fordi ec kortet ikke var klar. Jeg har godt nok gem kvittering for den første mdr. ved ikke om de vil godkende dette.

Men ellers har jeg betalt husleje over netbanken fra dag 1.
har desuden også breve og kvittering fra de forskellige steder som bank, rathaus, læge, tandlæge osv.


cvt2002
Indlæg: 57
Tilmeldt: 28.02.2016 11:12:32

Re: Lejlighed i Tyskland men hvad så nu?

Indlæg af cvt2002 » 19.02.2017 19:06:01

Ja, jeg har læst den rigtig mange gange, men grunden til jeg skriver er fordi jeg ikke helt forstår hvad det er man skal søge hos statsforvaltningen om helt præcist.

Er der nogen der vil være sød at forklare det på en måde der er lige til at forstå?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Lejlighed i Tyskland men hvad så nu?

Indlæg af mh1 » 19.02.2017 19:54:49

Du skal søge det samme som du har søgt i Tyskland: EU-opholdskort til din ægtefælle. Når I søger fra udlandet, og skriver at opholdskort ønskes fra x-dato, er det en ansøgning om forhåndsgodkendelse, og når I får positivt svar på den kan I flytte, og blot gå ned på Statsforvaltningen og meddele at I nu er i DK og gerne vil have kortet.
mh
Rådgiver for ÆUG

cvt2002
Indlæg: 57
Tilmeldt: 28.02.2016 11:12:32

Re: Lejlighed i Tyskland men hvad så nu?

Indlæg af cvt2002 » 20.02.2017 12:43:17

hvordan er det så når man skal over grænse, hvor man kan løbe ind i at de vil se pas.

Min kones pas og hendes visum er jo ikke gyldig mere. hvad gør man her?

eller er det sådan at man får et eller andet bevis på at hun kan rejse ud af tyskland når det er godkendt hos statsforvaltningen?

Kan det passe at det er denne her men skal søge om?
http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=8873

Det vil sige at man udfylder OD1 sammen med sin partner og sende det sammen med alt det dok. bevis på at man har boet her i den tid?
Og at det kan gøre over email fordi man stadig bor i et andet EU land.

OG i forhold opholdsgrundlag er vi ikke helt sikker på hvad vi skal gøre.
Arbejdstager (lønnet beskæftigelse), får jo barselsdagepenge fra Udbetaling danmark.

Tilstrækkelige midler (selvforsørgende), men jeg arbejder jo ik så vi er jo selvforsørgende på en måde.

Familiemedlem og er det også et felt der hedder.

Hvad skal vi vælge her eller skal vi vælge noget overhovedet?

Der er også en der hedder OD2.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Lejlighed i Tyskland men hvad så nu?

Indlæg af mh1 » 20.02.2017 17:10:06

Din ægtefælle må sørge for at få et nyt pas, for det skal hun have både for at kunne identificere sig i Tyskland og senere i DK, for at kunne krydse grænsen til DK OG for at kunne søge om opholdskort. Udlændinge skal mig bekendt altid være i besiddelse af gyldigt pas. Hun skulle da også gerne snart få sit EU-opholdskort. For min mand tog det 10 dage fra aflevering af ansøgningen (i Hamborg).

Du er 'person med tilstrækkelige midler', når du ikke arbejder i Tyskland.

Din ægtefælle er ansøger OG familiemedlem, og I skal udfylde appendix B.1 og B.2. Når man søger forhåndsgodkendelse kan man selvsagt ikke skrive under på at man allerede er etableret i DK, så vedlæg et brev om at I søger om forhåndsgodkendelse og angiv evt. en forventet flyttedato.

Hvis du skal tilbage til en arbejdsgiver efter barselsorlov, er det denne, som skal udfylde som arbejdsgiver. Ellers må du oplyse at du er på barsel, og vedlægge kopi af meddelelser fra Udbetaling Danmark.
mh
Rådgiver for ÆUG

cvt2002
Indlæg: 57
Tilmeldt: 28.02.2016 11:12:32

Re: Lejlighed i Tyskland men hvad så nu?

Indlæg af cvt2002 » 20.02.2017 18:13:27

Min kone har et gyldigt pas, men ingen gyldigt visum, hvad gør vi her? eller er der ikke brug for det? eller kan vi komme over grænsen når vi får den tyske opholdskort?

Og nej vi har stadig ikke fået noget opholdskort i tyskland endnu.
Sidst info "the card is still in progress at the federal printers.
Just contact me again as soons as you receive the PIN-letter."

Så jeg vil tro at den er på vej.

Så kan jeg også se at men kan søge via email hvis man bror i udlandet, det vil jeg gøre det hele nemmere. er det korrekt?

Er det en god ide at søge nu når vi har boet her i over 3mdr. eller er det bedre at vente til vi får fat i den tyske opholdskort før vi søger?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Lejlighed i Tyskland men hvad så nu?

Indlæg af mh1 » 20.02.2017 21:47:21

Mon ikke brevet med pin-koden snart kommer, når I får det skal I så hen og hente kortet.

Det er ikke strengt nødvendigt at have det for at kunne søge forhåndsgodkendelse, men hvis det kommer i denne eller næste uge, så kan I ligeså godt medsende en kopi af det. Det skader ikke.

Og ja, det er da nok lettere og billigere at søge on-line.
mh
Rådgiver for ÆUG

cvt2002
Indlæg: 57
Tilmeldt: 28.02.2016 11:12:32

Re: Lejlighed i Tyskland men hvad så nu?

Indlæg af cvt2002 » 20.02.2017 23:07:28

Tak Mh.

Jeg fik ikke helt svar på det med pas uden gyldig visum. Hvad gør vi der?

Status for opholdskort og pin er for 1 mdr. siden har stadig ikke hørt fra dem siden.

Besvar