Permanent ophold

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Thomas77
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15.03.2009 13:11:21
Geografisk sted: Vestegnen

Permanent ophold

Indlæg af Thomas77 » 27.09.2016 13:30:24

Min kone fik midlertidig ophold i januar 2010.

Hun har ikke haft arbejde af betydning siden da, men bestået dansk 2, tager diverse fvu-kurser i dansk, og bestået voksen HG, og går nu på praktikcenter og er ved at søge elevplads.

Er det korrekt forstået at hun kan få permanent opholdstilladelse hvis hun

1) Består prøven i dansk 3
2) Består medborgerskabsprøven

Fordi hun nu har boet 6 år i Danmark. ??

Og derudover selvfølgelig fortsat opfylder kravene til den midlertidige opholdstilladelse.

Så vidt jeg kan se skal man kun opfylde 2 ud af 4 betingelser, hvoraf de 2 ovenstående er dem hun nemmest kan opfylde.

AllYouNeedIsLove
Indlæg: 91
Tilmeldt: 08.09.2014 17:51:30

Re: Permanent ophold

Indlæg af AllYouNeedIsLove » 27.09.2016 16:18:21

De betingelser du nævner er de supplerende.

Husk at kigge på de grundlæggende, specielt beskæftigelseskravet.

Der står:
"- Man skal have været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst 2 år og 6 måneder inden for de sidste 3 år. Læs mere om beskæftigelse
- Man skal fortsat være i arbejde på det tidspunkt, hvor Udlændingestyrelsen træffer afgørelse i sagen. Læs mere om aktuel beskæftigelse"
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... nt-ophold/

Så desværre kan din kone ikke opnår permanent opholdstilladelse før hun opfylder beskæftigelseskravet.

Thomas77
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15.03.2009 13:11:21
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Permanent ophold

Indlæg af Thomas77 » 28.09.2016 08:55:48

Tak for svar.

Hun har læst voksen HG, og er nu i gang med praktikforløb på 2 år, som består af arbejde.

Jeg kan nu se at ikke engang det tæller som arbejde. Så først om 1½ når praktikperioden er slut påbegyndes de 2 år og 6 måneder, som skal opfyldes. Dvs. hvis vi er heldige kan hun søge om permanent opholdstilladelse om 4 år.

Og lur mig om ikke reglerne er blevet strammet inden da, med de politiske vinde der blæser.

Det er sgu op af bakke at komme ind på det danske arbejdsmarked. Hun har lige fået nej til at blive ansat af et firma på et to-årigt elevforløb, fordi hendes midlertidige opholdstilladelse udløber i januar, og ikke gælder til elevforløbet er slut. Vi kan først søge om forlængelse 3 måneder før, og så skal vi vente på svar før firmaet vil ansætte hende. Det er sgu op af bakke.

Derfor undersøgte vi nu om hun ikke lige så godt kunne søge om permanent ophold nu vi var i gang, så vi blev fri for de evindelige forlængelser hele tiden.

Besvar