Svensk statsborgerskab og ophold i udlandet

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
esben80
Indlæg: 6
Tilmeldt: 28.03.2012 13:15:59

Svensk statsborgerskab og ophold i udlandet

Indlæg af esben80 » 25.09.2016 09:21:07

Min kone har snart boet 5 år i Sverige og planlægger derfor at søge om svensk statsborgerskab.

Hun har dog haft et 7-ugers ophold i Indien fra december '14 til januar '15. MIgrationsverket skriver: "Men har du varit i utlandet i mer än sex veckor under ett år ska hela den tiden du varit utanför Sverige räknas av från hemvisttiden."

Nu er mit spørgsmål: Skal "ett år" fortolkes som en hvilken som helst given 12 måneders periode - eller kan man forsvare at fortolke det som et kalenderår?

Hvis det er det sidste, så har hun jo ikke være ude af Sverige i mere end 6 uger hverken i 2014 eller 2015.

Jeg har forsøgt at google det, men er ikke blevet klogere på en definition. Vi vil være taknemmelige for ethvert kvalificeret input.

esben80
Indlæg: 6
Tilmeldt: 28.03.2012 13:15:59

Re: Svensk statsborgerskab og ophold i udlandet

Indlæg af esben80 » 06.10.2016 07:46:59

Jeg har nu selv undersøgt sagen, så hvis andre skulle falde over denne tråd, vil de måske gerne have den update med:

Jeg snakkede i dag med Migrationsverket. Medarbejderen fortalte mig, at der tælles kalendarår, så dvs. en 7 ugers rejse, der strækker sig over to kalendarår regnes ikke fra vistelsestiden :D Den skal dog stadig opgives på ansøgningen.

Besvar