Om Sverige-løsningen

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

S.H.M.
Indlæg: 38
Tilmeldt: 14.05.2016 15:36:02

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af S.H.M. » 14.07.2016 10:51:29

skaanebo skrev:Du blander nationale svenske regler sammen med EU-regler.

Det er kun efter nationale svenske regler, at der sker ændringer om fx boligkrav og forsørgelseskrav.
Det har du fuldstændig ret i. Det er faktisk helt fantastisk at man blot skal bo hos nogle for at starte FS efter EU-regler.

Jeg håber du vil bære over med mig om min uvidenhed og besvar et forhåbentligt sidste spørgsmål.

Når jeg efter at have søgt FS efter EU-regler finder egen bolig efter fx 3 måneder, kan vi på det tidspunkt søge om FS via de svenske regler også? Min beskedne viden indenfor området siger at vi godt kan, men vil gerne have det bekræftet:)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af skaanebo » 14.07.2016 11:37:24

Man kan søge efter både EU-regler og nationale svenske regler samtidigt og uafhængigt af hinanden. Men da de svenske regler jo ændres, skal I naturligvis opfylde kravene, hvis I vil gøre jer håb om at få en opholdstilladelse efter svenske regler.

S.H.M.
Indlæg: 38
Tilmeldt: 14.05.2016 15:36:02

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af S.H.M. » 14.07.2016 12:12:14

skaanebo skrev:Man kan søge efter både EU-regler og nationale svenske regler samtidigt og uafhængigt af hinanden. Men da de svenske regler jo ændres, skal I naturligvis opfylde kravene, hvis I vil gøre jer håb om at få en opholdstilladelse efter svenske regler.
Tusind tak for din hjælp! Det er værdsat:)

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af fundiver199 » 14.07.2016 13:19:03

S.H.M. skrev:Jeg forestiller mig at man generelt er meget påpasselig med at giv visum til irakere pga. immigrationsrisiko. Problemet bliver bare, at man ikke kan få opfyldt tilknytninskravet.
Måske. Men så følger ambassaden ikke den vejledning, der er udstedt på visumområdet. Det kan også tænkes, at ambassaden blot ikke vil tage ansvar og foretrækker at skubbe sagerne videre til Udlændingestyrelsen.

Det er også tænkeligt, at de skeler lidt til, om betingelserne for familiesammenføring umiddelbart synes at være opfyldt eller ej. For hvis det ikke er tilfældet, er det jo ikke så fedt at få ham hertil, når han i praksis vil være stort set umulig at sende ud igen, selvom han får afslag. Fordi der er problemer med at udsende folk til Irak.

Hvis man f.eks. ikke opfylder 24-års reglen, eller man er i familie med hinanden, så der er grund til at formode tvangsægteskab (efter loven), kan det måske godt konkret indgå i vurderingen af en visumansøgning. Og det er vel i så fald ikke fuldstændig urimeligt.

Hvis der er andre åbenlyse hindringer for familiesammenføring, er det jo ikke afgørende for ens situation, om tilknytningskravet er opfyldt eller ej. Og i den situation vil et visum alene føre til, at man får mulighed for et langvarigt processuelt ophold i Danmark. Hvilket man selvfølgelig på ingen som helst måde har krav på.

Jeg har konkret set et visumafslag fra Udlændingestyrelsen, der var begrundet med, at ægtefællerne var i familie med hinanden, og at der derfor var formodning om tvangsægteskab.

På den måde synes det, at ægtefællekontoret og visumkontoret er begyndt at arbejde lidt mere sammen. Og at noget af sagsbehandlingen reelt er fremrykket til visumkontoret, når det drejer sig om de hårde asyllande som Irak.

Det kan også være det, der gør sig gældende i jeres sag. Men igen er det umuligt at sige, hvad der egentlig ligger i sagen, før I modtager afgørelsen fra Udlændingestyrelsen.

Det var nok mere forståeligt for folk i gamle dage, hvor ambassaderne ikke gav afslag men i stedet sendte sagen til Udlændingestyrelsen for afgørelse, hvis de var i tvivl.

Hvis I havde fået at vide, at sagen var sendt til Udlændingestyrelsen for afgørelse, ville I ikke være i tvivl om, at I skulle vente på deres afgørelse. Men nu føler I fejlagtigt, at sagen allerede er slut, selvom den egentlige sagsbehandling først nu skal til at begynde.

S.H.M.
Indlæg: 38
Tilmeldt: 14.05.2016 15:36:02

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af S.H.M. » 16.07.2016 20:04:22

skaanebo skrev:Hvis du bor i Sverige, vil din ægtefælle have ret til at visum udstedes hurtigst inden for normalt 14 dage og ganske gratis efter EU-regler. Efter ankomsten til Sverige, kan der så søges om opholdskort efter EU-regler. Sådan er der mange, der gør. Så et tidligere afslag på visum fra Danmark har ingen betydning, så længe afslaget ikke skyldes, at din ægtefælle udgør en fare for den offentlige sikkerhed, sundhed eller orden.
Hej igen:)

Jeg har været på migrationsverkets hjemmeside og læse om de forskellige ansøgninger. Under EU regler findes to slags ansøgninger, ét der hedder 'Schengen visa' og et andet der hedder 'Residence card'. Har jeg forstået din besked rigtigt når jeg siger, at min mand skal søge om schengen visum som han burde få i løbet af 14 dage. Når han kommer til Sverige søger han med det samme om et opholdskort?

Nu mens jeg har dig her vil jeg spørge om noget andet også. Når vi skal søge om FS via eu regler og blot skal have en adresse i Sverige, skal man have en kontrakt på at man lejer et værelse hos nogen? eller er det nok med at man er registreret på adressen?

På forhånd tusind tak:)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af skaanebo » 16.07.2016 21:52:26

Ja, det er korrekt forstået med visum først.

I bør have en kontrakt på boligen, medmindre I bor hos meget nær familie.

S.H.M.
Indlæg: 38
Tilmeldt: 14.05.2016 15:36:02

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af S.H.M. » 16.07.2016 22:00:57

skaanebo skrev:Ja, det er korrekt forstået med visum først.

I bør have en kontrakt på boligen, medmindre I bor hos meget nær familie.
Tusind tak for svaret:)

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af fundiver199 » 17.07.2016 06:05:50

Det er tvivlsomt, om det overhovedet er muligt for en dansk statsborger at blive registreret på en C/O-adresse i det sydlige Sverige længere. Det kræver i hvert fald massiv dokumentation for personens fysiske tilstedeværelse i Sverige gennem en længere periode, før Skatteværket vil gå med til det.

Skatteværket har de senere år udført en kontrol, der er stort set lige så fintmasket som den, Statsforvaltningen (tidligere Udlændingestyrelsen) udfører ved tilbageflytning til Danmark og ansøgning om EU-opholdskort.

S.H.M.
Indlæg: 38
Tilmeldt: 14.05.2016 15:36:02

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af S.H.M. » 17.07.2016 20:51:45

fundiver199 skrev:Det er tvivlsomt, om det overhovedet er muligt for en dansk statsborger at blive registreret på en C/O-adresse i det sydlige Sverige længere. Det kræver i hvert fald massiv dokumentation for personens fysiske tilstedeværelse i Sverige gennem en længere periode, før Skatteværket vil gå med til det.

Skatteværket har de senere år udført en kontrol, der er stort set lige så fintmasket som den, Statsforvaltningen (tidligere Udlændingestyrelsen) udfører ved tilbageflytning til Danmark og ansøgning om EU-opholdskort.
Tak for at gøre mig opmærksom på det. Jeg er spændt på at kom igang med flytningen og se hvordan det kommer til at forløbe. Mon ikke I kommer til at høre fra mig igen på et tidspunkt. Jeres hjælp er uundværlig!

Sammy
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20.09.2008 15:42:02

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af Sammy » 18.07.2016 02:32:44

Hej....

Jeg er dansk statsborger og har besluttet mig for at flytte permanent til Sverige og søge familiesammenføring med min kone ,fra Pakistan, i Sverige.
planen er at flytte til Sverige med mine 2 børn fra danmark , hvorefter at søge visum til konen og vores tredje barn ,som er sammen med min kone.

Når min kone så kommer til Sverige på et særligt haste Eu visum,
hvad er så den bedste løsning for mig til at søge FS?
Er det at bruge de svenske nationale regler eller eu reglen?
( min kone skal selvfølgelig helst blive hos mig i Sverige mens sagen behandles, men det skulle vel heller ikke være et problem gennem de svenske regler længere)

Har læst lidt omkring folk der søger begge dele?

Er der nogle ulemper i forhold til at vente på permanent opholdstilladelse i 5 år(eu reglen)
i forhold til 2 år ( svenske N regl) hvis man alligevel har til hensigt at bo permanent i Sverige? måske med hensyn til social hjælp eller andet?

Er der nogle nye regler vi skal være opmærksomme på udover feks at der pr 20 july 16 stilles krav til bolig og forsørgelse ifølge svenske N regler?

På forhånd tak

mvh Faizan

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af fundiver199 » 18.07.2016 06:49:02

Det ene udelukker ikke det andet. Fordelen ved at dokumentere din EU-opholdsret er, at din kone så i teorien har ret til at arbejde i Sverige med det samme. Ellers skal hun først vente i 1½ år på sin opholdstilladelse.

Fordelen ved at søge efter svenske regler og leve op til boligkravet er den hurtigere adgang til permanent ophold samt hurtigere adgang til svensk SU, hvis du ikke arbejder i Sverige.

mini89
Indlæg: 122
Tilmeldt: 15.11.2015 19:52:52

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af mini89 » 18.07.2017 14:35:55

Hej fundiver199
Kan du hjælpe os med at vejlede lidt efter vi har fået afslag på min mands opholdstilladelse efter sve regler, da de mener jeg ikke opfylder forsørgelseskraven :(
Vi har fået svaret hurtigt fra migrationsverket men desværre er det et afslag! Jeg opfylder boligkraven og troede det nok vil går med forsørgelseskraven da jeg modtager pension fra dk(førtidspension) , men desværre mener de at det ikke nok. Mit spørgsmål er om vi kan søge efter EU regler nu hvor han har fået afslag efter svensk national regler?
Eller er der nogle muligheder om at klage på min helbreds vegne. Altså er der ikke nogen undtagelse for personer med nedsat funktionsevne osv?
Håber du kan svar mig snart.
Mvh Mini

fundiver199 skrev:Det ene udelukker ikke det andet. Fordelen ved at dokumentere din EU-opholdsret er, at din kone så i teorien har ret til at arbejde i Sverige med det samme. Ellers skal hun først vente i 1½ år på sin opholdstilladelse.

Fordelen ved at søge efter svenske regler og leve op til boligkravet er den hurtigere adgang til permanent ophold samt hurtigere adgang til svensk SU, hvis du ikke arbejder i Sverige.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af skaanebo » 18.07.2017 14:38:23

Hvis det handler om noget økonomisk er det vel fordi, de mener, at I bor for dyrt? Og i så fald er den bedste løsning at finde noget billigere, så du kommer op over det rådighedsbeløb, de mener, man skal have.

mini89
Indlæg: 122
Tilmeldt: 15.11.2015 19:52:52

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af mini89 » 18.07.2017 15:40:27

Jeg modtager 8500 dkr i pension og har desværre ikke kunne tage min pensionstillæg med til Sverige da jeg ikke har været arbejdsaktiv ti dk. Så min pension er blevet mindre. Jeg betaler 5400 svenske kroner i husleje og det er det eneste stort regning vi har pr måned ellers er det bare el og forsikring som kostar Max 600 kronor om måneden. Ellers har vi en opsparings konto på omkring 80000 svensk kronor. Hvad skal vi gør? Jeg er helt forvirret og kan heller ikke komme i arbejde Pga min funktionsnedsättning. :( som sagt er der ikke nogle undtagelse for personer med nedsat funktionsevne? Eller om det kan läs sig gør at søge via EU regler med den pension jeg har og den opsparing?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af fundiver199 » 18.07.2017 16:25:24

Det bedste er nok at flytte tilbage til Danmark, så du får dit pensionstillæg igen. Det vil øge din indtægt, og desuden er den laveste sociale ydelse i Danmark lavere end i Sverige, især hvis man ikke bor super billigt.

Så det vil være lettere for dig at leve op til kravene for "person med tilstrækkelige midler" i Danmark end i Sverige. Og så har jeg endda ikke engang nævnt det svenske krav om heldækkende sygesikring, som du kun ville kunne opfylde ved at tegne en privat sygesikring til din mand.

Statsforvaltningen vil undersøge, om du har haft EU-opholdsret i Sverige. Men det bliver de formentlig nødt til at konkludere, at du har pga. din opsparing. Den manglende sygesikring er dog måske et problem, men jeg ved ikke, om Statforvaltningen reelt går ind og checker det.

Hvis I ikke vil bo i Danmark, må I flytte til et land, hvor leveomkostninger og sociale ydelser er så lave, at din pension faktisk kan række til 2 personer. Det kunne være i Østeuropa eller måske et faldefærdigt hus på landet i det sydlige Italien eller i Grækenland.

Besvar