Søge om ophold efter EU regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

hamun8
Indlæg: 32
Tilmeldt: 27.01.2016 13:15:11

Søge om ophold efter EU regler

Indlæg af hamun8 » 04.07.2016 07:53:22

Hej

Vil gerne starte med at sige, at dette forum har hjulpet mig rigtigt meget indtilvidere.

Jeg har dog stadig nogle spørgsmål som jeg ikke helt er med på.

Jeg har nu fået et Svensk personnummer og har også søgt om et svensk ID-kort.
Min kone er på besøg hos mig, dog gennem danmark. Hendes Visum udløber den 25/08-16
Jeg har bolig i sverige og Dansk Pas og arbejder fuldtid i Danmark.

Formålet er, at min kone ender ud med et svensk pas.

Såvidt jeg kan læse mig frem til, så er behandlingstiden mere end 12 måneder hvis jeg søger ophold til min kone efter de svenske regler. Det anbefales, at jeg samtidigt også søger efter EU-reglerne som tager maks 6 måneder.

Spørgsmål

Hvor skal jeg søge om ophold efter EU-reglerne? Jeg kan ikke finde noget om dette på migrationsverkets hjemmeside.

Når jeg så har søgt om ophold via EU-regler skal jeg så efter lidt tid søge efter de Svenske eller samme tid?

Hvis jeg søger efter de svenske regler, så står der på migrationsverket hjemmeside, at man skal søge fra hjemlandet? Kan dette virkelig passe, eller gælder dette kun online ansøgning. Har læst at behandlingstiden er lang hvis man gør det pr papir end online.

Håber i kan hjælpe mig med mine spørgsmål :D

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Søge om ophold efter EU regler

Indlæg af mh1 » 04.07.2016 10:01:51

"Hvor skal jeg søge om ophold efter EU-reglerne?"
Det skal ikke søges. Din ægtefælle skal tilmeldes samme sted som du selv blev det:
http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... rgare.html

"Når jeg så har søgt om ophold via EU-regler skal jeg så efter lidt tid søge efter de Svenske eller samme tid?"
Du kan søge samme dag, eller vente nogle uger, det gør ingen forskel.

"Hvis jeg søger efter de svenske regler, så står der på migrationsverket hjemmeside, at man skal søge fra hjemlandet? Kan dette virkelig passe, eller gælder dette kun online ansøgning."
Det gælder kun on-line ansøgning.
mh
Rådgiver for ÆUG

hamun8
Indlæg: 32
Tilmeldt: 27.01.2016 13:15:11

Re: Søge om ophold efter EU regler

Indlæg af hamun8 » 04.07.2016 10:48:41

Tak for svar mh

Den side du linker til der skal jeg vel vælge den for EU-borger med familie som ikke er EU borger? Min kone er nemlig ikke fra EU :)

Desuden skal jeg vel bruge den der er for nordiske borger?
http://www.migrationsverket.se/English/ ... mbers.html

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Søge om ophold efter EU regler

Indlæg af mh1 » 04.07.2016 19:54:04

Hvis hun skal tilmeldes som ægtefælle til en EU-borger skal du KUN kigge på de regler.

De andre skal du først kigge på, når I vil søge efter svenske regler. Lad være med at prøve at holde styr på begge sæt samtidig, så bliver I bare forvirrede.
mh
Rådgiver for ÆUG

mini89
Indlæg: 122
Tilmeldt: 15.11.2015 19:52:52

Re: Søge om ophold efter EU regler

Indlæg af mini89 » 12.09.2016 15:29:06

Hej.
Min mand er på besøges visum hos mig i sverige og vi vil gerne søge om opholdstilladelse til ham. Jeg er dansk statsborgere og har indkomst som pensionist. Kan min mand blive her i Sverige og søge om opholdstilladelse eller skal han ud af landet? Om vi så har mulighed at søge opholdstilladelse mens han bor her, hvor skal vi starter hen og hvad skal vi have med til skatverket eller er det via migrationsverket? Kan i hjælpe os med at fortælle trinvis eller linke os videre tak. Skal han have det der blå eu sygesikringsbevis eller hvordan forgår det?

Mvh Mini89



mh skrev:"Hvor skal jeg søge om ophold efter EU-reglerne?"
Det skal ikke søges. Din ægtefælle skal tilmeldes samme sted som du selv blev det:
http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... rgare.html

"Når jeg så har søgt om ophold via EU-regler skal jeg så efter lidt tid søge efter de Svenske eller samme tid?"
Du kan søge samme dag, eller vente nogle uger, det gør ingen forskel.

"Hvis jeg søger efter de svenske regler, så står der på migrationsverket hjemmeside, at man skal søge fra hjemlandet? Kan dette virkelig passe, eller gælder dette kun online ansøgning."
Det gælder kun on-line ansøgning.

mini89
Indlæg: 122
Tilmeldt: 15.11.2015 19:52:52

Re: Søge om ophold efter EU regler

Indlæg af mini89 » 14.09.2016 14:26:35

Hej Mh
Kan du hjælpe os med at vejlede os hvad vi skal have med til skatverket for at kunne registrere min mand på samme adresse som jeg. Han han så opholdsret når han er registreret hos mig og vi er allerede registreret som gift i skatverket. Jeg er pensionist fra dk og har boet i sv i 7 måneder.
Min mand er lige kommet på besøgs visum. Plzz svar på mine spørgsmål tak.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Søge om ophold efter EU regler

Indlæg af mh1 » 14.09.2016 22:17:58

Det er måske anderledes i Sverige, men i Tyskland blev vi først registreret på adressen, og der havde vi vore pas, min pensionsmeddelelse og vielsesattesten med, samt lejekontrakt, og en rejsesygesikring på min mand. Med registreringen kunne jeg bestille sygesikring til os begge, fordi jeg får førtidspension, og da vi kunne vise sygesikringsbeviset, bestilte de opholdskortet. (https://www.borger.dk/Sider/Pensionist- ... kring.aspx)

Sverige forlanger også at man viser 'heldækkende sygesikring', og den kan man så kun få, hvis man kan vriste den ud af Udbetaling Danmark, som kun vil give den, hvis man viser at man selv og ægtefællen er registreret.

Hvis Skatteverket vil registrere din ægtefælle på adressen skulle resten gå glat, omend langsomt. Hvis ikke, må du ringe til Udbetaling Danmark og forklare at de må rykke ud med sygesikringen, så I kan komme videre i processen.
mh
Rådgiver for ÆUG

mini89
Indlæg: 122
Tilmeldt: 15.11.2015 19:52:52

Re: Søge om ophold efter EU regler

Indlæg af mini89 » 15.09.2016 12:46:44

Hej Mh
Jeg ringede til udbetaling dk internationale og bedt dem om at send en det blå eu sygesikringsbevis til min samlever, de blev ved med at sige de ikke kan dække ham fordi han ikke modtage pension fra dk. Men jeg overbevist dem med at der står på detes hjemmeside at man godt kan bestille til sin ægtefælle eller samlever om man selv er pension og bor i udlandet. Men det vil de ikke anerkende og de bedt mig om at sende en email og anmode om det pr email. Jeg ved ikke hvad jeg skal gør nu? Kan i vejlede mig vider i sagen?
Mvh mini

AllYouNeedIsLove
Indlæg: 91
Tilmeldt: 08.09.2014 17:51:30

Re: Søge om ophold efter EU regler

Indlæg af AllYouNeedIsLove » 15.09.2016 19:50:57

mini89, send mailen som de har bedt dig om (medsend link samt citat hvor der står at han har ret til det).

Så burde du/han få det.

hamun8
Indlæg: 32
Tilmeldt: 27.01.2016 13:15:11

Re: Søge om ophold efter EU regler

Indlæg af hamun8 » 19.09.2016 10:22:08

Det burde ikke være et problem at få et EU kort til din mand. Jeg fik det bestilt til min kone, samtidigt med jeg bestilte til mig selv.

Kig på dette link
https://www.borger.dk/Sider/EU-sygesikr ... -kort.aspx

Her står der:

Hvem kan få det blå EU-sygesikringskort?
Du kan få det blå EU-sygesikringskort, hvis du bor i Danmark, er statsborger i et EU-land, Norge, Island, Liechtenstein eller Schweiz, og du er dansk sygesikret.

Du kan i særlige tilfælde have ret til et EU-sygesikringskort, hvis du:

bor i udlandet og arbejder i Danmark eller er udsendt af en dansk arbejdsgiver til at arbejde i udlandet.
Derudover kan du have ret til et kort, hvis du er statsløs, konventionsflygtning eller familiemedlem til en dansk sikret. Et familiemedlem er din ægtefælle eller samlever og dine børn under 18 år. Dog har forældre til børn med statsborgerskab i et EU/EØS-land eller Schweiz ikke ret til et blåt EU-sygesikringskort.

mini89
Indlæg: 122
Tilmeldt: 15.11.2015 19:52:52

Re: Søge om ophold efter EU regler

Indlæg af mini89 » 19.09.2016 22:48:11

Hej Hamun.
Det er præcis det jeg gør,men jeg kan ikke bestille det blå kort til min mand via borger.dk jeg kan kun bestille den til mig. Og jeg har det allerede så jeg skal ikke have en til. Min mand skal have det og derfor kontaktede jeg udbetaling danmark for at bed dem igen, at sende os blanketten og det gjort de så i denne omgang. De bedt os om at udfylde blanketten og send den retur med nogle dokumenter som du kan se det i filen jeg vedhæftede med her. Jeg har kun vores vielsesattest og ikke de andre ting. Hvad skal vi gør. Uden de her ting vil de ikke hjælpe os sagde damen i tlfnen. Hvad gør jeg nu? Vi har engang ikke ansøgt om familiesammenføring så hvad skal vi have fra migrationsverket? Og det andet bevis som de kræver om bopælsattest som beviser at vi bor sammen? Hvordan skal vi skaffe den når han engang ikke kan blive registreret på min adresse da skatverket også kræver at han er sygforsikret i mindst et år inden de vil registrere ham. Og det kan han jo kun blive via udbetaling danmark? Snälla hjälp os! Hvad skal vi gøre?

hamun8
Indlæg: 32
Tilmeldt: 27.01.2016 13:15:11

Re: Søge om ophold efter EU regler

Indlæg af hamun8 » 20.09.2016 08:20:06

Hej Mini89

Sådan skal du gøre.

1. Tag til migrationsverket og søg.

2. Angiv her dig selv og din adresse i sverige som c/o adresse.

3. Få en kvittering af migrationsverket. På denne vil der fremgå din mands navn samt, dit navn og adresse.

4. I ansøgning skriver du din mands navn samt fødselsdag. Under bemærkninger, skriver du at din mand ikke har et cpr-nummer derfor har du kun angivet fødselsdag, samt at han har/ikke har en indtægt i udlandet.

5. Send denne kvittering, vielsesattesten, personbevis som viser dit navn, personnummer samt adresse (Kan fås online hvis du har et svensk personnummer) og ansøgning om det blå EU kort til Udbetaling Danmark

6. Du vil ca en måned efter at have søgt hos migrationsverket få et brev hvor de beder om dokumentation for en heldækkende sygesikring. Hvis du har modtaget det blå EU kort, så sender du en kopi af den, eller ringer du til Udbetaling Danmark og beder om et midlertidige bevis for EU-sygesikring. Den bliver sendt til din eboks og den kan du også angive som bevis for en heldækkende sygesikring.

7. Jeg har forsøgt at få min kone registreret på min adresse gennem skatteverket, men de afviser med begrundelse, at hun ikke har en opholdstilladelse. Så det er noget jeg lige skal undersøge nærmer.

Generelt er jeg ikke glad for skatteverket i malmø. De afviste min flytning, efter jeg diskutererede med dem. Medarbejderen mente at fordi jeg sagde jeg er på besøg hos mine forældre i 3 dage, i påskeferien, så bor jeg ikke i Sverige. Så tog til skatteverket i Ystad i stedet for, hvor alt gik som smurt. Det er et lille kontor, med flinke medarbejder.
Men jeg har tænkt mig at prøve i lund her på torsdag og se hvad de siger. (Kontoret i Ystad er kun åbent 3 dage om ugen og jeg har fri torsdag fra arbejde :))

mini89
Indlæg: 122
Tilmeldt: 15.11.2015 19:52:52

Re: Søge om ophold efter EU regler

Indlæg af mini89 » 20.09.2016 09:07:40

Hej Hamun og tuuuuusind tak for at du svare på mine spørgsmål. Jeg har været på skatverket i växjö det er der jeg bor og har lige fundet en lejlighed så jeg har også kontrakten nu på den snart i oktober månede. Vores vielse blev registreret i Sverige med det samme jeg flyttede til Sverige og nu hvor min mand er kommet på besög og vi så gik sammen til skatverket for at registrere ham på min adresse bedte de os om at have en forsikring som däkker min mand. Da min mand havde en 3 månedes forsikring fra sin rejse den fik vi så vedhæftet med de andre dokumenter så som min pensions meddelse og bank oversigt og dem afleveret vi på skatverket så nu venter vi på svar fra dem. Vi ved ikke om de vil accepterer den forsikring og give min mand cpr og registrere ham hos mig eller ej. Men jeg vil gøre det som du siger.
Skal vi bare gå til migrationsverket og får ansøgning til opholdstilladelse og søge om opholdstilladelse efter de svenske regler? Hvordan har i gjort det? Vi har både skatverket og migrationsverket i Växjö så det er virkelig godt og de er også snäll och hjälpa. Men de har til gengæld ikle så meget styre på reglerne da de hele tiden afvist os at min mand ikke kunne blive i Sverige og söge om opholdstilladelse eftersom han er på besøgs visum.

Håber du løser dine problemer og kommer godt igennem det hele.
Manger hilsner mini

hamun8
Indlæg: 32
Tilmeldt: 27.01.2016 13:15:11

Re: Søge om ophold efter EU regler

Indlæg af hamun8 » 20.09.2016 10:11:19

Hej mini89

Hvis du har dansk pas, så vil jeg starte med at søge gennem EU reglerne.

I kan sagtens søge selvom han er på besøgsvisum, det var min kone også da hun ankom.

Denne er til hvis du søger gennem de svenske regler
http://www.migrationsverket.se/English/ ... tions.html

Denne hvis du søger gennem EU reglerne
http://www.migrationsverket.se/English/ ... rules.html

I disse links finder du også selve ansøgningsskemaet som du skal udfylde samt hvad i skal have med af dokumentation :)

mini89
Indlæg: 122
Tilmeldt: 15.11.2015 19:52:52

Re: Søge om ophold efter EU regler

Indlæg af mini89 » 20.09.2016 12:15:20

Hej Hamun
Ja jeg har dansk pas og vi tænkt også på at søge via eu reglerne. Men jeg vidste ikke hvordan det foregår derfor gik vi til skatverket for at registrere min mand der og startede derfra. Kan du sende de her linke på svensk, for nor jeg vil have de side oversat på svensk så forsvinder de der informationer. Og kan du sende den link som beskriver eu reglen på dansk og hvad der skal til for at komme godt igennem det hele.

Mvh Mini

Besvar