Ny regler ved familiesammenføring i sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

sima
Indlæg: 53
Tilmeldt: 09.04.2015 19:03:01

Ny regler ved familiesammenføring i sverige

Indlæg af sima » 01.06.2016 17:46:23

Hej Skaanebo Jeg har læst her i forum om regler er blevet strammet i Sverige ved familiesammenføring.

Men stadigvæk er ikke blevet klogere over, reglerne om familiesammenføring, om hvordan er de lige nu. I forhold til hvis man skal søge fs efter svenske regler. Er der forsørgelses krav? og hvis er det skal man have arbejde for at få sin ægtefælde i DK? eller handler det bare om at ikke modtage kontanthjælp?

Hvad med sagsbehandlingstid? Hvor lang tid tager det at søge familiesammenføring hvis man søger fra Sverige?

Hvad med fs efter EU regler? Jeg går ud fra at det er det samme fordi: det har jo ikke noget med svenske regler at gør, hvis jeg har forstået det rigtigt.

Er der nogen der kan hjælpe mig med det?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ny regler ved familiesammenføring i sverige

Indlæg af fundiver199 » 12.06.2016 17:40:05

De svenske stramninger er forsinket i forhold til det oprindeligt annoncerede. Det forventes nu, at det kombinerede bolig- og forsørgelseskrav ved familiesammenføring vil gælde for ansøgninger afleveret efter 20. juli 2016. Så der er altså godt en måneds tid endnu til at få søgt efter de gamle svenske regler.

http://www.migrationsverket.se/Om-Migra ... erige.html

Migrationsverket har lavet et vældig kompliceret system, hvor man kan få angivet den forventede sagsbehandlingstid. Den afhænger af en mængde forhold så som ens nationalitet, om man har boet med sin partner før, og om man har søgt elektronisk. Men helt generelt er den desværre lang.

http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... eslut.html

EU-reglerne ændres af EU, og også her kan der komme ændringer efter den britiske folkeafstemning. Men de ligger noget længere ud i fremtiden end 20. juli 2016.

Sohaila
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14.06.2016 23:47:13

Re: Ny regler ved familiesammenføring i sverige

Indlæg af Sohaila » 15.06.2016 00:02:47

Hej.
Jeg har et spørgsmål og jeg håber der er nogle som kan hjælpe mig. Min mand som er libaneser og som jeg har lært at kende her i Sverige imens jeg har boet her de sidste 6 måneder, har søgt som flytninge og han har lige fået udvisning fra Sverige selvom han har vist og dokumenteret at han ikke kan komme tilbage til Libanon efter at Hizbollah er efter ham fordi han var tidligere soldat indenfor den libanesiske militær og han var imod dem. Så han flugtede til Sverige og vi har så mødt hinanden her. Mit spørgsmål er så bare det, vil han stadig blive udvist hvis jeg laver familiesammenføring til ham efter de svenske regler ? (Jeg studere i København til dagligt) .. Han kan nemlig ikke vende tilbage til Libanon fordi hans liv vil være til fare og det vil vi undgå.. Håber at i kan hjælpe og guide os til hvad vibska gøre så han ikke vender hjem til Libanon . :(

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ny regler ved familiesammenføring i sverige

Indlæg af skaanebo » 15.06.2016 02:34:04

Jeg vil foreslå, I søger om opholdskort efter EU-regler. Så er I 100 % sikre på, at han ikke sendes ud af Sverige. Det kræver så, at du kan dokumentere, at du er person med tilstrækkelige midler, og/eller at du skaffer dig et fritidsjob, helst i Sverige.

Sohaila
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14.06.2016 23:47:13

Re: Ny regler ved familiesammenføring i sverige

Indlæg af Sohaila » 15.06.2016 08:20:46

Skal det være et fritidsjob i sverige.. ? Jeg har nemlig overvejet at få et fuldtidsjob i Danmark .. Vil det være et ulempe ?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ny regler ved familiesammenføring i sverige

Indlæg af skaanebo » 15.06.2016 09:21:31

Jeg skrev "helst", fordi det er mindre kompliceret.

Hvis du vil arbejde i DK, vil du stadig blive betragtet som person med tilstrækkelige midler. Og du skal så arbejde i et omfang, så du selv og din ægtefælle kan få udstedt det blå sundhedskort fra Danmark.

Sohaila
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14.06.2016 23:47:13

Re: Ny regler ved familiesammenføring i sverige

Indlæg af Sohaila » 15.06.2016 10:03:27

Er der en hjemmeside hvor man kan læse omkring EU reglerne så jeg ved hvad jeg præcis skal gøre og hvilken dokumentation jeg skal fremvise så vi ikke risikere at komme ud i at vi får en afvisning. Fordi vi kan ikke klare flere afvisninger og vi har kæmpet en del for at min mand sku få opholdstilladelse ..

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ny regler ved familiesammenføring i sverige

Indlæg af fundiver199 » 15.06.2016 10:34:28

Du kan læse ÆUGs vejledning om EU-reglerne under menupunktet "rådgivning". Herudover kan du i forum "ophold efter EU-regler" finde mange indlæg, hvor folk har fortalt om, hvad de har afleveret af dokumentation osv.

Ingen "procedure" kan garantere jer mod at få afslag. Hvis I f.eks. ikke formår at overbevise de svenske myndigheder om, at I bor i Sverige, vil I få afslag. Ditto hvis jeres ægteskab ikke kan anerkendes. Og sådan er der en række forhold, der kan føre til afslag.

ÆUGs vejledning skal dække alle lande i EU og alle situationer, der kan forekomme. Derfor kan den selvfølgelig ikke være så detaljeret, at den fortæller netop dig, hvilke dokumenter du skal aflevere for at få din ansøgning godkendt. Vejledningen fokuserer i stedet på at beskrive reglerne. Men hvis man ved og forstå, hvad reglerne er, så er man godt på vej til at få sin ansøgning godkendt.

Sohaila
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14.06.2016 23:47:13

Re: Ny regler ved familiesammenføring i sverige

Indlæg af Sohaila » 15.06.2016 12:41:03

Okay.. Vi er blevet viet her i Sverige i rådhuset. Så den skulle være iorden og vi har en lejlighed som vi bor i og hvor begge vores adresser er på.
Jeg må bare krydse finger så ..

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ny regler ved familiesammenføring i sverige

Indlæg af skaanebo » 15.06.2016 12:58:29

Du skal huske, at du skal samle udførlig dokumentation for din pendling mellem Sverige og Danmark samt dagligvareindkøb og lignende i Sverige.

Fordelen ved at søge efter EU-regler er også, at din ægtefælle så kan blive folkeregistreret i Sverige med det samme og har lov til at søge job, få sprogundervisning, osv.

Lina441
Indlæg: 60
Tilmeldt: 28.10.2015 11:48:21

Re: Ny regler ved familiesammenføring i sverige

Indlæg af Lina441 » 15.06.2016 16:37:39

jeg har et spørgsmål.. Jeg skal flytte til min søster i Sverige, for at søge familiesammenføring til min mand, er det nødvendig at have lejekontrakt eller det kan nøjes med at have adresse hos hende

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ny regler ved familiesammenføring i sverige

Indlæg af skaanebo » 15.06.2016 17:05:04

Det er bedst at have papirerne i orden, have en lejekontrakt og betale husleje ved bankoverførsel.

Ahmed24
Indlæg: 31
Tilmeldt: 24.12.2015 13:44:35

Re: Ny regler ved familiesammenføring i sverige

Indlæg af Ahmed24 » 19.06.2016 19:10:14

Hej

Jeg modtager her i morgen eller overmorgen flg forågaformulär fra migrationsverket:
https://www.migrationsverket.se/downloa ... T85_sv.pdf

Jeg er næsten sikker på det er ovenstående jeg vil modtage da det ikke kan være en anden frågaformulär.

I en af felterne står der f.eks angivet at jeg (referenten) skal fortælle om mig selv, f.eks uddannelse, arbejde/forsørgelse. Tidligere havde jeg et deltidsjob, men det har jeg ikke længere da jeg blev opsagt pr. 30 april. Har det nogen betydning da jeg har søgt via de svenske regler og der ikke er noget forsørgelseskrav?

Kan de give afslag da jeg ikke længere har deltidsarbejde selvom der ikke er noget forsørgelseskrav?

Jeg ved der indføres forsørgelseskrav pr. 20 juli 2016, men det har jo så ikke betydning for os, da vi allerede har søgt .

Kunne det være en god ide at jeg skriver at jeg søger fuldtidsarbejde?

farida
Indlæg: 11
Tilmeldt: 05.02.2013 00:32:44

Re: Ny regler ved familiesammenføring i sverige

Indlæg af farida » 25.07.2016 21:53:08

Hej
skaanebo

Jeg bor i Malmø og har søgt familiesammenføring i Sverige til min mand
Jeg bruge får hjælp kan jeg skrive til dig eller ringe ?

plz hjælp mig

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ny regler ved familiesammenføring i sverige

Indlæg af skaanebo » 27.07.2016 09:53:35

Hej farida, du er velkommen til at skrive i forum, hvis du har brug for råd. Du kan også benytte ÆUG's telefonrådgivning. Se menupunktet "Rådgivning" og "kontakt".

Besvar