Spørgsmål vedr. regler/procedure for ansøgning om statsborgskab

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
dasbnau
Indlæg: 27
Tilmeldt: 27.08.2012 16:57:32

Spørgsmål vedr. regler/procedure for ansøgning om statsborgskab

Indlæg af dasbnau » 12.01.2016 13:33:46

Jf. anden tråd har jeg forgæves forsøgt at få myndighederne til at besvare disse spørgsmål. Måske nogen herinde kan hjælpe i mangel af et officielt svar? Meget gerne med henvisning til konkrete tekster eller tidligere afgørelser hvis muligt. Det vil være yderst værdsat.

Min kone har boet i Danmark siden 1/7-2010 og har været gift med en dansk statsborger (det er mig) størstedelen af tiden. Hun kan derfor få tildelt statsborgerskab efter 6 års lovligt ophold i landet hvis hun opfylder de øvrige betingelser.

Jeg har i den forbindelse følgende spørgsmål:

1. Med tanke på at sagsbehandlingstiden jo let kan overstige både et år og halvandet, er det så muligt at indgive ansøgningen inden de 6 års ophold er nået? Ved permanent opholdstilladelse kan man ansøge 3 måneder inden man opfylder kravet om 5 års ophold - er noget tilsvarende muligt for statsborgerskab?

2. Er det korrekt forstået at alle udlandsophold på over 14 dage modregnes i den krævede opholdstid?
Min kone burde ellers kunne få statsborgerskab fra juli 2016, men hvis hun har holdt fx en måneds ferie i mens hun har opholdt sig her, vil det så først være fra august 2016?

3. Som bekendt er der nu mulighed for dobbelt statsborgerskab, men min kone ønsker rent faktisk at løse sig fra sit vietnamesiske statsborgerskab når det danske opnås. Er dette fortsat muligt, og kræver det noget særligt fra hendes side?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Spørgsmål vedr. regler/procedure for ansøgning om statsborgskab

Indlæg af fundiver199 » 09.06.2016 05:59:54

1) Nej opholdskravet skal være opfyldt på det tidspunkt, man søger.

2) Nej udlandsophold modregnes ikke dag for dag. Men hvis din kone samlet set har været bortrejst i flere år, siden hun flyttede hertil, kan hun få afslag, fordi hun ikke har en tilstrækkelig stor tilknytning til Danmark. Det er en konkret og individuel vurdering, og man kigger nok især efter personer, der har tilbragt meget tid i deres hjemland.

3) Det er op til de vietnamesiske myndigheder, så det må I undersøge hos dem.

dasbnau
Indlæg: 27
Tilmeldt: 27.08.2012 16:57:32

Re: Spørgsmål vedr. regler/procedure for ansøgning om statsborgskab

Indlæg af dasbnau » 09.06.2016 09:11:25

Hej Fundiver

Tak for svaret selv om det er noget tid siden jeg lavede opslaget.

6 måneder efter at vi sendte vores forespørgsel lykkedes det endelig at få svar fra ministeriet. Jeg ville have postet deres svar herinde, men der lod ikke til at være den store interesse for emnet.

Jeg kan oplyse at dit svar til punkt 1 ikke er korrekt. Ifølge ministeriet er det muligt at indgive ansøgning før man opfylder opholdskravet, faktisk skal det blot være opfyldt pr. udgangen af den måned hvor lovforslaget vedtages. Så man kan faktisk søge op til 2 år før man reelt opfylder dette krav.

Det er ydermere muligt at indgive ansøgningen inden man har bestået indfødsretsprøven. Den skal blot være bestået på det tidspunkt hvor ansøgningen behandles, dvs. 12-16 måneder senere. Dokumentation for bestået prøve skal naturligvis eftersendes så snart det haves.

Vedr. udlandsophold er kravet formelt at man skal have opholdt sig i landet i sammenlagt X år (typisk 9 men ned til 6 i visse tilfælde), når alle udlandsophold er fraregnet. Formelt tæller enhver badeferie fra i dette regnskab, men i de nye digitale ansøgninger er det kun ophold på over en måned (tidligere 14 dage) der skal oplyses på ansøgningsskemaet.
Men jf. det første punkt ovenfor, er det meget usandsynligt at dette vil give problemer så længe man ikke har været bortrejst i en sammenhængende periode på 6 måneder eller mere.

Jeg kan i øvrigt varmt anbefale Facebook-gruppen "Dansk Statsborgerskab - tålmodighed påkrævet" som er et utrolig godt forum for videns- og erfaringsdeling på området. Der er et par meget hjælpsomme medlemmer derinde.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Spørgsmål vedr. regler/procedure for ansøgning om statsborgskab

Indlæg af fundiver199 » 09.06.2016 18:13:03

Det var da godt, at Ministeriet svarede dig. Og selvfølgelig kender Ministeriet deres egen praksis bedre, end jeg gør.

Jeg synes personligt, at det er en underlig praksis, du beskriver. For den gør jo, at sagerne ikke er fuldt oplyste, når de modtager dem. Og hvor længe lader de dem mon så ligge, før de meddeler afslag, hvis de ikke modtager det, de skal bruge for at indstille personen til optagelse på et lovforslag?

Selv ville jeg ikke søge, før jeg opfyldte betingelserne. Det er da langt nemmere både for en selv og myndigheden, at man kan sende hele materialet med det samme i stedet for at sende det af flere omgange.

dasbnau
Indlæg: 27
Tilmeldt: 27.08.2012 16:57:32

Re: Spørgsmål vedr. regler/procedure for ansøgning om statsborgskab

Indlæg af dasbnau » 10.06.2016 09:05:30

Jeg forstår det sådan at de - i modsætning til Udlændingestyrelsen - ikke sender sagerne gennem et indledende filter og tjekker om de er "fuldt oplyst". Så der bliver slet ikke kigget på det før sagen reelt behandles, og så vil man blot få afslag hvis betingelserne ikke er opfyldt på det tidspunkt.
Den nye digitale ansøgningsformular lader dig (hvis den altså virkede) ikke indgive en ansøgning hvor du ikke har svaret på alt det relevante og uploadet al relevant dokumentation. Så det er faktisk lidt i modstrid med deres egne retningslinier. Min kone var nødt til at omgås dette ved at angive at hun søger dispensation for den manglende indfødsretsprøve, men så skrive i bemærkninger at der IKKE søges dispensation men at prøvebeviset eftersendes senere. Så dén del kunne være lavet smartere.

Med en behandlingstid på 12-16 måneder, hvortil der i praksis skal lægges mindst 6 måneder mere før man har sit indfødsretsbevis, så tager jeg med kyshånd imod enhver mulighed for at fremskynde sagsbehandlingen. Det er jo ikke fordi det er en kæmpe operation at skulle eftersende en fil senere, og hvis det kan spare flere måneders ventetid, så skal man da være godt dum for ikke at benytte sig af den mulighed.
Retningslinierne er vel også etableret i erkendelse af at de nuværende sagsbehandlingstider er urimeligt lange, hvilket selv borgerlige politikere har anerkendt.

I min kones tilfælde har hun kunnet indgive ansøgningen to måneder tidligere end ellers, hvilket i praksis kan medføre en reduktion på 6 måneder i ventetiden, fordi hun så kan blive optaget på lovforslaget i oktober 2017 frem for april 2018. Det er altså en ret big deal for os.

lbexpert
Indlæg: 84
Tilmeldt: 21.01.2010 04:43:28

Re: Spørgsmål vedr. regler/procedure for ansøgning om statsborgskab

Indlæg af lbexpert » 10.06.2016 21:30:57

Hej Dasbnau
Med hensyn til punkt 1 i det omtalte svar du har fået fra ministeriet, vedrørende ophold og
ansøgning, det muligt at det svar du har fået fra ministeriet kan lægges ud her på dette forum. Jeg er i samme situation som du.

dasbnau
Indlæg: 27
Tilmeldt: 27.08.2012 16:57:32

Re: Spørgsmål vedr. regler/procedure for ansøgning om statsborgskab

Indlæg af dasbnau » 10.06.2016 21:44:03

Her er uddrag af deres svar til mig:

"Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet kan i forhold til Deres første
spørgsmål oplyse, at kravene om opholdsperiode, jf. kapitel 3, skal være opfyldt
ved udgangen af den måned, hvor det pågældende lovforslag om
indfødsretsmeddelse forventes vedtaget, jf. § 3, stk. 2 , i cirkulæreskrivelse nr.
10873 af den 13. oktober 2015 om naturalisation. I den forbindelse kan
ministeriet kan oplyse, at de to årlige lovforslag om indfødsrets meddelelse
fremsættes i Folketinget i april og oktober, og at det tager Folketinget 2-3
måneder at behandle lovforslaget, som skal igennem tre behandlinger, inden det
kan vedtages til lov."

...

"Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet kan i forhold til Deres andet
spørgsmål oplyse, at såfremt ansøgerens ophold i Danmark har været afbrudt af
ophold i udlandet, kan optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse kun
ske, hvis ansøgerens samlede ophold her i landet mindst udgør den periode, der
er nævnt i § 7 eller § 8, og det må lægges til grund, at ansøgeren har til hensigt at
blive her i landet. Yderligere er det en betingelse, 1) at opholdsafbrydelserne
sammenlagt højst har udgjort ét år eller 2) at opholdsafbrydelserne højst har
udgjort 2 år og udelukkende skyldes udannelse, aftjening af værnepligt, eller
besøg hos nærtstående familie på grund af alvorlig sygdom hos det pågældende
familiemedlem, jf. cirkulæreskrivelsens § 9, stk. 1..Der vil således blive foretaget
en konkret helhedsvurdering af ansøgerens opholdsafbrydelser."

lbexpert
Indlæg: 84
Tilmeldt: 21.01.2010 04:43:28

Re: Spørgsmål vedr. regler/procedure for ansøgning om statsborgskab

Indlæg af lbexpert » 11.06.2016 00:22:44

Hej igen.
Tak for det hurtige svar.
Lige et spørgsmål mere.
Vil det sige at for min kones vedkommende kan hun sende ansøgningen om statsborgerskab
ind her i slutningen af juni måned, selvom hun først har fået den første opholdstilladelse
den 10 november 2010 og være sikker på at hun opfylder opholds kravet, når sagen bliver behandlet. Vi har været gift over 10 år, og har opholdt os i Danmark hele tiden
Alle andre krav er allerede opfyldt for at få statsborgerskab.
Lige en lille tilføjelse. Min kone er også fra Vietnam.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Spørgsmål vedr. regler/procedure for ansøgning om statsborgskab

Indlæg af fundiver199 » 11.06.2016 06:50:45

dasbnau skrev:Med en behandlingstid på 12-16 måneder, hvortil der i praksis skal lægges mindst 6 måneder mere før man har sit indfødsretsbevis, så tager jeg med kyshånd imod enhver mulighed for at fremskynde sagsbehandlingen.
Du fremskynder ikke nogen sagsbehandling. Du forsøger at springe køen over. Lidt på samme måde som, hvis du og konen er ude og købe ind sammen, og der er kø ved kassen. Så stiller en af jer sig op i køen med en tom kurv, medens den anden går rundt i butikken og samler alle varerne sammen. For herefter at slutte sig til den, der har "holdt" en plads i køen med den tomme kurv.

Men spørgsmålet er, om du overhovedet får "lov" at springe nogen over? Det kommer jo an på, hvordan de udvælger de sager fra bunken, som de går i gang med at kigge på.

Udlændingestyrelsen beregner deres servicemål fra det tidspunkt, hvor sagen er fuldt oplyst. Så for at blive i analogen med kassekøen, så ville det svare til, at kassedamen vinkede ham frem, som stod bag jer i køen, men som havde været der med alle sine varer længe før, I var det.

Ministeriet har mig bekendt ikke officielt udmeldte servicemål. Men det er ganske tænkeligt, at de prioriterer sagerne på omtrent samme måde, som Udlændingestyrelsen gør det. Det ville jeg da selv gøre, hvis jeg var embedsmand. For hvorfor skulle jeg dog belønne nogen, der gør mit arbejde mere besværligt ved at aflevere ansøgningen i flere omgange?

Det mest rimelige ville jo være, at alle fik deres ansøgninger behandlet inden for en rimelig tid på lad os sige 6 måneder. Men det er der åbenbart ikke personalemæssige ressourcer til. Og ej heller politisk vilje til at skaffe dem.

lbexpert
Indlæg: 84
Tilmeldt: 21.01.2010 04:43:28

Re: Spørgsmål vedr. regler/procedure for ansøgning om statsborgskab

Indlæg af lbexpert » 11.06.2016 09:01:00

Det er ikke et spørgsmål om at springe køen over, men om at opholds kravet, er
overholdt på de 6 år.

lbexpert
Indlæg: 84
Tilmeldt: 21.01.2010 04:43:28

Re: Spørgsmål vedr. regler/procedure for ansøgning om statsborgskab

Indlæg af lbexpert » 11.06.2016 11:36:31

Hej igen.

I forlængelse af mit indlæg, kan nogen herinde komme med et bud på hvornår
ens ansøgning kommer på lovforslaget hvis man søger om statsborgerskab her i slutningen juni 2016. Alle krav er opfyldt.

dasbnau
Indlæg: 27
Tilmeldt: 27.08.2012 16:57:32

Re: Spørgsmål vedr. regler/procedure for ansøgning om statsborgskab

Indlæg af dasbnau » 13.06.2016 06:40:09

Fundiver, vi er ikke enige og jeg synes det er mærkeligt at du gør et stort nummer ud af det. Jeg følger den procedure som Ministeriet selv har udstukket, og er naturligvis interesseret i at min egen sag behandles så hurtigt som muligt. Jeg kan virkelig ikke se problemet.

Ministeriet skriver eksplicit i deres svar til mig at sager behandles i den rækkefølge de kommer ind - hvilket vel også er hvad man bør kunne forvente. Dine spekulationer om anden prioritering giver jeg heller ikke meget for.

Ib, hvis du søger i juni 2016 (hvilket du sagtens kan ud fra din beskrivelse) skal du være heldig hvis du kommer med på lovforslaget oktober 2017. Mere sandsynligt er april 2018. Dertil skal du lægge yderligere 2-4 måneder før du har dit indfødsretsbevis.

lbexpert
Indlæg: 84
Tilmeldt: 21.01.2010 04:43:28

Re: Spørgsmål vedr. regler/procedure for ansøgning om statsborgskab

Indlæg af lbexpert » 13.06.2016 09:15:26

Hej Dasbnau.

Du har fuldstændig ret.

Hvorfor ikke få en sag afgjort så hurtig som mulig.
Tak igen for dit svar.

dasbnau
Indlæg: 27
Tilmeldt: 27.08.2012 16:57:32

Re: Spørgsmål vedr. regler/procedure for ansøgning om statsborgskab

Indlæg af dasbnau » 13.06.2016 09:24:20

lb -> Selv tak. Jeg har sendt dig hele ministeriets svar på mail som du bad om. Jeg får ikke lov at svare din PB, men sig til hvis du ikke har modtaget det.

lbexpert
Indlæg: 84
Tilmeldt: 21.01.2010 04:43:28

Re: Spørgsmål vedr. regler/procedure for ansøgning om statsborgskab

Indlæg af lbexpert » 13.06.2016 09:44:38

Hej Dasbnau.
Tak for din mail..
Jeg har modtaget dit svar fra ministeriet,
og sendt en bekræftelse til dig.

Besvar