Hvilke jobs er omfattet af en arbejdstilladelse?

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Zeawen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26.03.2015 09:22:50

Hvilke jobs er omfattet af en arbejdstilladelse?

Indlæg af Zeawen » 06.06.2016 12:46:13

Hej,

Lige et hurtigt spørgsmål angående arbejdstilladelse. Hvilke job kan min kæreste/kommende kone få på en arbejdstilladelse? Er det næsten kun fantasien der sætter grænser eller er der en liste? Og i så fald der er en liste, er det komplet umuligt at få arbejdstilladelser inden for andre brancher?

Khaine91
Indlæg: 13
Tilmeldt: 11.04.2016 15:10:27

Re: Hvilke jobs er omfattet af en arbejdstilladelse?

Indlæg af Khaine91 » 07.06.2016 07:23:17

Jeg er overbevist om, det er alle former for lovligt arbejde, og der skal samtidig være tale om ordinær fuldtidsbeskæftigelse, dvs. uden offentlige tilskud.

Så med en næsten hvilken som helst jobkontrakt, burde man kunne få arbejdstilladelse.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Hvilke jobs er omfattet af en arbejdstilladelse?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 07.06.2016 18:44:25

Hvis du tænker på en opholdstilladelse givet på grundlag af familiesammenføring, er der ingen begrænsninger i hvilke typer af jo, der kan være tale om. Der kan heller ikke stilles krav om fuldtidsbeskæftigelse.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Zeawen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26.03.2015 09:22:50

Re: Hvilke jobs er omfattet af en arbejdstilladelse?

Indlæg af Zeawen » 07.06.2016 20:21:38

Det ville være fantastisk hvis det var tilfældet. Inde på Nyidanmark kan jeg bare intet finde om almindelig arbejdspladser. Det er meget specifikke jobs de henvender til. Har du eventuelt et link til hvor jeg kan læse om det?

Zeawen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26.03.2015 09:22:50

Re: Hvilke jobs er omfattet af en arbejdstilladelse?

Indlæg af Zeawen » 07.06.2016 20:23:04

Kim P. Nyberg skrev:Hvis du tænker på en opholdstilladelse givet på grundlag af familiesammenføring, er der ingen begrænsninger i hvilke typer af jo, der kan være tale om. Der kan heller ikke stilles krav om fuldtidsbeskæftigelse.
Nej jeg tænker på et decideret opholds/arbejdstilladelse. Jeg er på kontanthjælp lige pt., så familiesammenføring er udelukket. Det har været vores plan indtil videre bare at vente på jeg er ovre det stas og vi så kan gifte os, men hvis hun nu kunne komme her til af andre veje noget tidligere ville det jo være at foretrække.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Hvilke jobs er omfattet af en arbejdstilladelse?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 07.06.2016 20:35:44

Så skal vedkommende finde et job der giver mindst 400.000 kr. før skat (beløbsordning ) eller finde et af de jobs, der står opført på positivlisten.

Du kan læse om kravene på nyidanmark.dk under punktet Arbejde i menuen til venstre.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Zeawen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26.03.2015 09:22:50

Re: Hvilke jobs er omfattet af en arbejdstilladelse?

Indlæg af Zeawen » 09.06.2016 10:18:40

Kim P. Nyberg skrev:Så skal vedkommende finde et job der giver mindst 400.000 kr. før skat (beløbsordning ) eller finde et af de jobs, der står opført på positivlisten.

Du kan læse om kravene på nyidanmark.dk under punktet Arbejde i menuen til venstre.
Tak for dit svar! Det lyder godt at det er en mulighed hvis vi finder noget til hende. Jeg vil prøve igen at kigge på Nyidanmark.dk, men jeg har indtil videre bare ikke kunnet finde noget som helst angående en helt almindelig arbejdstilladelse. Jeg kan kun finde som du selv nævner, positivlisten, greencard, beløbsordning osv osv der ellers er på den liste.

Edit: Jeg læste det lige igen, og kunne se du nævnte beløbsordningen. Jeg vil stadig mene at hun så fx ikke kan gå ned og få et job på tanken, hvis de vil have hende, hvis hun fx "kun" tjener 300.000 om året?

Som jeg kan forstå så skal man altså kunne gå ind under en af de ordninger på den ene eller andet måde hvis man vil have et job? Der er ingen generel arbejdstilladelse til folk der ikke falder ind i de grupper? Jeg aner ikke om 400.000 er højt eller lavt givet jeg er på kontanthjælp og aldrig har haft et arbejde.

Edit 2: Uanset hvad kan jeg se at så tror jeg en indkomst for hende på 375.000+ er helt udelukket. Hun hverken læge eller advokat eller andet fancy.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Hvilke jobs er omfattet af en arbejdstilladelse?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 09.06.2016 13:16:22

Grunden til, at man har lavet det på denne måde er, at vi i forvejen har al den ufaglærte arbejdskraft, vi har brug for. Og så satser man i stedet på højtuddannedes kompetencer.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Zeawen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26.03.2015 09:22:50

Re: Hvilke jobs er omfattet af en arbejdstilladelse?

Indlæg af Zeawen » 09.06.2016 17:54:22

Kim P. Nyberg skrev:Grunden til, at man har lavet det på denne måde er, at vi i forvejen har al den ufaglærte arbejdskraft, vi har brug for. Og så satser man i stedet på højtuddannedes kompetencer.
Ja, jamen det hele giver skam god nok mening. Jeg blev bare lige nødt til at forstå at de her forskellige ordninger var de måder du kunne komme ind den vej, ellers ikke.

Besvar