Vedr. fs efter svenske regler og statsborgerskab i Sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
cn86
Indlæg: 12
Tilmeldt: 03.05.2016 09:11:06

Vedr. fs efter svenske regler og statsborgerskab i Sverige

Indlæg af cn86 » 05.05.2016 08:03:02

Hej alle,

Min kæreste og jeg er ved at diskutere, hvorvidt vi skal benytte de svenske regler eller EU-reglerne, for på sigt at få ham til DK. Min kæreste (som jeg er klar over jeg skal giftes med før vi kan gøre noget), vil helst blive i Sverige indtil han kan få svensk statsborgerskab, fordi han så er sikret aldrig at kunne blive smidt ud af DK. Jeg er dog meget bekymret for hvor længe dette tager? Min kæreste har snakket med migrationsverket i Malmø, hvor han bor pt., og de siger, at hvis jeg flytter til Sverige og vi gifter os, kan han få permanent ophold efter to år, og derefter få statsborgerskab efter 1-2 år. Dvs. 3-4 år i alt. Men alle steder jeg læser om det står der, at man skal have haft lovligt ophold i Sverige i mindst 5 år før man kan søge om statsborgerskab. Og oveni dette skal man vel også lægge al den tid det tager at behandle ansøgningen? Så jeg ville egentlig bare høre, om der er nogen der ved noget om/har erfaring med tidshorisonten for at få statsborgerskab i Sverige (når man ikke er EU-borger), så jeg ved hvor længe jeg i så fald skulle flytte til Sverige, hvis vi vælger denne model?

På forhånd tak.
Mvh. Clara

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Vedr. fs efter svenske regler og statsborgerskab i Sverige

Indlæg af skaanebo » 05.05.2016 09:47:03

Tidshorisonten er fem år. De 3 år gælder, hvis han var gift med en svensk statsborger.

cn86
Indlæg: 12
Tilmeldt: 03.05.2016 09:11:06

Re: Vedr. fs efter svenske regler og statsborgerskab i Sverige

Indlæg af cn86 » 05.05.2016 22:25:12

Tak Skaanebo :D
Kan du tilfældigvis også svare mig på, om min kæreste, hvis vi blev gift og boede i Sverige, måtte tage på besøg i Danmark (f.eks. til fødselsdage og lignende) inden han fik statsborgerskab? Og hvis ja, må han det så hele den tid vi bor der, eller først efter to år når han får permanent opholdstilladelse?

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Vedr. fs efter svenske regler og statsborgerskab i Sverige

Indlæg af mfewk » 05.05.2016 22:50:33

cn86 skrev:Tak Skaanebo :D
Kan du tilfældigvis også svare mig på, om min kæreste, hvis vi blev gift og boede i Sverige, måtte tage på besøg i Danmark (f.eks. til fødselsdage og lignende) inden han fik statsborgerskab? Og hvis ja, må han det så hele den tid vi bor der, eller først efter to år når han får permanent opholdstilladelse?
Han kan besøge Danmark når han har lovligt ophold i Sverige - altså opholdstilladelse, både den midlertidige og permanente.

blobfort
Indlæg: 73
Tilmeldt: 14.02.2014 20:11:38

Re: Vedr. fs efter svenske regler og statsborgerskab i Sverige

Indlæg af blobfort » 06.05.2016 17:56:27

Fem år bliver det sagt her i forumet. Men hvis du spørger Migrationsverket, ser i reglerne eller bruger regneapparatett på Migrationsverkets hjemmeside kan du se at hvis I begge flytter til Sverige, så kan du (som allerede er dansker) blive svensker efter to år, og din mand kan blive svensker efter endnu to år. Altså fire år ialt. Jeg ved ikke helt hvorfor medlemmerne her i formuet siger noget andet. De har måske erfaringer med at loven ikke bliver fulgt i Sverige, e.l. ?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Vedr. fs efter svenske regler og statsborgerskab i Sverige

Indlæg af skaanebo » 07.05.2016 01:36:41

Såre simpelt. Der blev ikke spurgt om danskerens mulighed for at blive svensk, men alene om den anden parts mulighed. Hvis danskeren ikke ønsker svensk statsborgerskab, tager det fem år for ægtefællen at blive svensk. Dertil kommer sagsbehandlingstid, og i dit eksempel er der fx også sagsbehandlingstid for først at danskeren bliver svensk

Besvar