hvad må jeg eje

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
fatuma

hvad må jeg eje

Indlæg af fatuma » 28.05.2012 20:24:31

hej, jeg vil høre hvis ægtefællen modtager kontanthjælp, ¨må han imens købe bil men pr afdrag hver måned fra selve bilfirmaet? håber nogen kender til det?

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: hvad må jeg eje

Indlæg af mh » 28.05.2012 21:46:52

Så vidt jeg husker er det Fatuma, der får kontanthjælp?

Men uanset hvem af ægtefællerne, der får kontanthjælp, så er det sådan at de maksimalt må have formue for 20.000 kr. tilsammen.

Hvis manden tager et billån i banken eller hos en forhandler, kan han godt have en bil til mere end 20.000 kr. uden at der sker noget med Fatumas kontanthjælp, da bilen jo så ikke tilhører manden, men hhv. banken eller forhandleren indtil lånet er betalt (ejerpant). Imidlertid er der næppe nogen bank eller forhandler, der vil låne penge ud til en, som ikke selv har en indtægt og hvis ægtefælle er på kontanthjælp.

D.E.R. er et af de lånefirmaer, som kan finde på at lokke kontanthjælpsmodtagere og andre med svag økonomi til at låne, og låner manden hos dem og køber bil, så har han ikke papir på at det er et billån, og er værdien af bilen på mere end 20.000 kr., vil kommunen forlange at den bliver solgt og parret skal 'spise' værdien af den op, før Fatuma kan få kontanthjælp igen. Kommunen vil være bedøvende ligeglade med at pengene er skaffet som lån.
mh
Rådgiver for ÆUG

LoveMatters

Indlæg af LoveMatters » 13.06.2012 12:30:09

Men hvis man overholder kravene hos f.eks Pengeautomaten: http://www.pengeautomaten.dk/bilfinansiering/ (eller nogle af de andre internet banker), så kan man vel godt låne igennem dem? De er jo ligesom en normal bank - bare på internettet og så vil kommunen vel ikke blande sig.

Er det korrekt forstået eller?

soreng

Indlæg af soreng » 13.06.2012 13:01:35

Ja det er korrekt. Men hvis der er en husstandsindkomst på minimum 18750 kroner om måneden, så kan din ægtefælle heller ikke få meget kontanthjælp. Og at man kan ansøge, betyder jo langt fra at banken vil give en lånet.
Og et sted som f.eks pengeautomaten giver jo lån til åger renter, så at kalde dem en almindelig bank, bare på internettet er vist at stramme begrebet "bank" lidt. :lol:

En god tommelfinger regel er at hvis ens almindelige bank ikke vil give en et lån, så er det nok fordi at man ikke har økonomien til at bære et lån. Banker lever rent faktisk af at låne penge ud, så når de ikke vil låne en penge, så skal man nok lade være med at optage et lån et sted hvor de ÅOP ligger i omegnen af 15 - 20%

Besvar