CPR Nummer

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Jeanne
Indlæg: 23
Tilmeldt: 09.06.2007 16:01:33
Geografisk sted: Danmark

CPR Nummer

Indlæg af Jeanne » 29.06.2007 18:18:38

Hej alle

Hvor længe går der normalt fra man er på kommunen for at få personnummer til man modtager det, så man kan få lavet skattekort og kan komme i arbejde?

MVH Jeanne

Delfinus
AUG Board
Indlæg: 51
Tilmeldt: 09.06.2007 00:11:02
Geografisk sted: København

Re: CPR Nummer

Indlæg af Delfinus » 29.06.2007 22:02:45

Jeanne skrev:Hej alle

Hvor længe går der normalt fra man er på kommunen for at få personnummer til man modtager det, så man kan få lavet skattekort og kan komme i arbejde?

MVH Jeanne
Hej Jeanne,

I skal gå op på kommunen til folkeregistret og indmelde din mand. Her skulle I meget gerne få hans cpr.nr. med det samme (sygesikringskortet kommer ca. 2 uger efter). Når han har sit cpr.nr. skal I taget det og hans opholdstilladelse (med indrejsedato i) med til der skattecentere der hører til jeres kommune (det kan nemlig ikke længere laves på kommunen med det samme). Husk at holde fast i at det skal være med tilbagevirkende kraft fra indrejsedatoen, som står i passet! I vil også blive spurgt hvor I regner med at han vil tjene i år.

KH Delfinus

Jeanne
Indlæg: 23
Tilmeldt: 09.06.2007 16:01:33
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jeanne » 30.06.2007 12:22:34

Ja, det undrede mig faktisk os lidt at vi ikke fik cpr.nummeret med det samme, hun sagde at man først får det når sysikringskortet kommer. Jeg må vist endnu en tur på kommunen på mandag - skønt :roll: .
Men tak for svar.

MVH Jeanne

mvntr
Indlæg: 14
Tilmeldt: 09.06.2007 08:58:14
Geografisk sted: Storkøbenhavn - Danmark

Indlæg af mvntr » 30.06.2007 12:23:18

Hej Jeanne!

Vi tog på rådhuset samme dag, som vi landede sammen i Kastrup. Cpr.-nummeret fik vi med det samme, men det er vist forskelligt fra kommune til kommune, hvor hurtigt de laver det. Det officielle cpr.nr. bevis fra Indenrigsministeriet kom ca. 10 dage efter vores besøg på rådhuset.

Dagen efter tog vi til det nærmeste skattecenter med min mands pas. Men her blev vi sendt hjem igen med to forskellige skemaer, der skulle udfyldes. Damen vi talte med var ikke helt "oppe i gear", da hun 5 minutter inde i samtalen spurgte, om jeg var gift med min mand :lol: Så jeg valgte at afslutte samtalen og tage skemaerne med hjem.

Hun oplyste desuden, at de absolut ikke ville lave noget som helst, før han havde en ansættelseskontrakt.

Da min mand har fået job, har vi nu sendt alle skemaerne og diverse dokumenter sammen med ansættelseskontrakten, så nu venter vi spændt på, hvornår skattekortet dukker op...

Den kvikke dame i skattecentret sagde desuden, at det er forskelligt fra skattecenter til skattecenter, hvordan de gør tingene.

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 30.06.2007 13:24:58

Hej Jeanne.
Her i Århus fik min mand også en lille grøn blanket med hans nye CPR-nummer, da vi var på folkeregisteret. Det kunne han så bruge indtil han fik sit sygesikringsbevis.
Du, jeg håber I får en masse penge tilbage fra skattefar, når nu I har haft sådan en lang sagsbehandling. Det er trods alt et - lille - plaster på såret :lol:

Jeanne
Indlæg: 23
Tilmeldt: 09.06.2007 16:01:33
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jeanne » 30.06.2007 16:08:12

Hej Anne.

Ja :) det er os det der hjælper mig lidt på vej, min mand har været her i et år i næste uge, så det må gi en god slat tilbage.
Nu vil jeg ta på komunen på mandag og høre dem for under alle omstændigheder er det snart 2 uger siden vi var dernede og bestille det.
Min bror havde os sagt till mig at vi burde få det med det samme, det gjorde de ihvertfald da de var dernede og indskrive deres nyfødte datter sidste år, så jeg undrede mig os en smule da vi gik derfra men var lidt tung i hovedet den dag efter alt det ræs fra hillerød politi til US for at vente der flere timer.

Fortsat god weekend

MVH Jeanne

mvntr
Indlæg: 14
Tilmeldt: 09.06.2007 08:58:14
Geografisk sted: Storkøbenhavn - Danmark

Indlæg af mvntr » 01.07.2007 08:09:59

Hej Jeanne

Når det er to uger siden I har været på kommunen, så skulle din mand meget gerne være oprettet i cpr.registret. Så det skulle i virkeligheden være nok, at I ringer og får oplyst de sidste fire cifre i hans cpr.nr. og så afsted til nærmeste skattecenter :wink:

Jeanne
Indlæg: 23
Tilmeldt: 09.06.2007 16:01:33
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jeanne » 01.07.2007 16:33:59

mvntr skrev:Hej Jeanne

Når det er to uger siden I har været på kommunen, så skulle din mand meget gerne være oprettet i cpr.registret. Så det skulle i virkeligheden være nok, at I ringer og får oplyst de sidste fire cifre i hans cpr.nr. og så afsted til nærmeste skattecenter :wink:
Okay, så vil jeg prøve at ringe imorgen, så slipper jeg os for at skulle gå tidligere fra arb for at skulle kunne nå på kommunen. Tak for indskydelsen :)

jep
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14.06.2007 07:07:48

Re: CPR Nummer

Indlæg af jep » 01.07.2007 18:06:19

Delfinus skrev:Husk at holde fast i at det skal være med tilbagevirkende kraft fra indrejsedatoen, som står i passet! I vil også blive spurgt hvor I regner med at han vil tjene i år.
Kan det ikke være ligemeget med hvormeget man regner med at tjene i år det er sku da svært at svare på man kan jo ikke regne med at finde arb. lige med det samme, anyways måske tager jeg fejl. Men i så fald kan vi (os som bor i DK) ikke få vores ægtefælle's fradrag? jeg mener at have set det et sted her FØR der kom nyt forum?
mvntr skrev: Hun oplyste desuden, at de absolut ikke ville lave noget som helst, før han havde en ansættelseskontrakt.
Hvad mente hun entlig med den udtagelse? et skattekort har han da krav på... :?:

Delfinus
AUG Board
Indlæg: 51
Tilmeldt: 09.06.2007 00:11:02
Geografisk sted: København

Indlæg af Delfinus » 01.07.2007 20:36:52

mvntr skrev: Dagen efter tog vi til det nærmeste skattecenter med min mands pas. Men her blev vi sendt hjem igen med to forskellige skemaer, der skulle udfyldes. Damen vi talte med var ikke helt "oppe i gear", da hun 5 minutter inde i samtalen spurgte, om jeg var gift med min mand :lol: Så jeg valgte at afslutte samtalen og tage skemaerne med hjem.

Hun oplyste desuden, at de absolut ikke ville lave noget som helst, før han havde en ansættelseskontrakt.

Da min mand har fået job, har vi nu sendt alle skemaerne og diverse dokumenter sammen med ansættelseskontrakten, så nu venter vi spændt på, hvornår skattekortet dukker op...

Den kvikke dame i skattecentret sagde desuden, at det er forskelligt fra skattecenter til skattecenter, hvordan de gør tingene.
De er da ikke helt skarpe i det skattecenter hva' .. En hver med dansk opholds/arbejdstilladelse i Danmark har da ret til et skattekort uanset om de har arbejde eller ej! Der skal der ikke være forskel på, hvordan man gør på de forskellige skattecentre! Man må komme med et kvalificeret bud på hvad man ca. kommer til at tjene og hvis man senere hen kan se at det er helt hen i vejret, så kan man via tast-selv-service ændre sit skattekort!
Vi diskuterede også lidt med hende der ordnede min mands skattekort, men heldigvis havde hun en lidt mere kløgtig kollega der sad overfor hende og kunne fortælle at vi havde ret og hun var helt gal på den!

Delfinus
AUG Board
Indlæg: 51
Tilmeldt: 09.06.2007 00:11:02
Geografisk sted: København

Re: CPR Nummer

Indlæg af Delfinus » 01.07.2007 20:42:31

jep skrev: Kan det ikke være ligemeget med hvormeget man regner med at tjene i år det er sku da svært at svare på man kan jo ikke regne med at finde arb. lige med det samme, anyways måske tager jeg fejl. Men i så fald kan vi (os som bor i DK) ikke få vores ægtefælle's fradrag? jeg mener at have set det et sted her FØR der kom nyt forum?
Jo du kan bruge din ægtefælles fradrag, men tager du først det, så kan det ikke ændres tilbage, hvis ægtefællen får job det samme år. Så er det først fra året efter. Derfor at det væsentligt at man ikke bare tager det hele, hvis man har planer om at ægtefællen skal i arb. - Men..
Hvis ægtefællen får en skattekort og man fx siger at man regner med at denne vil tjene ca. 17.000 pr måned før skat, så vil det overskydende fradrag ryge over på dit skattekort (hvis der altså er et overskydende fradrag). Sådan gjorde de med min mand og jeg, og det var jeg ganske tilfreds med. Vi satsede rimelig højt på hans indtjening og resten fik jeg så på mit skattekort, da vi jo (efter lang tids diskussion) fik skattekortet med tilbagevirkende kraft fra indrejsedatoen.

Jeanne
Indlæg: 23
Tilmeldt: 09.06.2007 16:01:33
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jeanne » 10.07.2007 21:32:47

Efter en længere snak med folkeregistret som fortalte mig at de ikke havde modtaget skemaet om cpr nummer til min mand måtte jeg et ekstra visit på kommunen :roll: så de kunne kopiere pas og OT igen. Senere samme dag ringede damen fra folkeregistret til mig og gav mig min mands cpr-nummer. Pudsigt nok fortalte hun mig at den læge vi havde ønsket ikke tog imod flere patienter så vi skulle nok vælge en ny,men de papirer vi havde skrevet lægevalg på havde hun jo aldrig modtaget??!!! Hvor er jeg bare TRÆT af folk der lyver!!!!!
Nå men vi tog på skattecenteret i Ballerup, og jeg var rigtig forberedt på hvad jeg nu skulle fremlægge af Ronni´s guldkorn, men det var til ingen verdens nytte, hun kiggede på det og sagde det er fint jeg giver det videre. Jeg sagde naturligvis at vi skulle have det helt tilbage fra indrejsedatoen, og hun svarede bare ja ja det skal jeg nok sige videre. Det var ikke rigtig godt nok for mig for jeg ville være sikker, men det blev jeg ikke for hun blev bare ved med at sige at det ikke var hende der skulle lave det og at det jo kom an på om han var under §7 eller §9, dertil svarede jeg at han var under §9 hvilket betød at han skulle have det fra indrejsedatoen, men hun svarede bare at hun ikke kunne huske hvilken af dem der var for indrejsen af, men jeg jo selvfølgelig havde mulighed for at klage hvis jeg var utilfreds med afgørelsen. Nu har vi ventet en uge og har stadig ikke modtaget nogen, så jeg håber virkelig snart der sker noget, min mand er ved at være rigtig meget utålmodig.

Er jeg den eneste herinde der bare er super uheldig med alt i øjeblikket???

mvntr
Indlæg: 14
Tilmeldt: 09.06.2007 08:58:14
Geografisk sted: Storkøbenhavn - Danmark

Indlæg af mvntr » 10.07.2007 21:49:42

Jeg måtte også rykke SKAT for at få min mands skattekort, som alligevel ikke nåede frem i tide, så den første løn er med et skattetræk på 60 % - øv, når han nu knokler r.... ud af bukserne...

Jeg fik at vide, at de har rigtig rigtig travlt i SKAT - udland i øjeblikket, så det er nok grunden til, at I endnu ikke har hørt noget fra SKAT endnu.

Man må sige, at ens tålmodighed bliver sat på nogle prøver igennem "systemet" :)

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 11.07.2007 09:28:52

Hej Jeanne.
Ja, det er noget af en føljeton du er ude i - man kan bare ikke lade være med at følge med :D Du er snart ved at være så uheldigt, at det er til at le ad... om et års tid.
Jeg har selv skrevet hele vores sagsforløb ned som en lille slags dagbog, med så mange detaljer som muligt. Alle de der små historier hvor man bare tænker "NU HOLDER I OP", så vi om mange år kan huske tilbage og ryste på hovedet og grine lidt, når vi fortæller historien til vores børn. Det er også en meget god måde at komme af med frustrationerne :wink:
Da vi søgte om læge til min mand fik vi at vide, at han var berettiget til at få min læge, selvom de havde lukket for tilgang, netop fordi vi er gift...
Mht. SKAT - er det mon muligt at ringe derind og tale med vedkommende, som sidder med jeres "sag"? Så kunne man også indsende kopi af papirerne for US hvor der står, at FS er bevilliget efter §9... Det ville bare være for meget, hvis I også skal til at anke SKATs afgørelse. Men mon ikke I kommer ud på den rigtige side denne gang - vi håber.
Ja, din mand er fantastisk tålmodig (det er du iøvrigt også), men der er jo heller ikke så meget at gøre (men grå hår i hovedet undervejs kan næsten ikke undgås). Jeg tror måske det kommer som en overraskelse for mange udlændinge, at DK faktisk er temmelig bureaukratisk, når det kommer til stykket :!:

Jeanne
Indlæg: 23
Tilmeldt: 09.06.2007 16:01:33
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jeanne » 11.07.2007 13:43:54

Hej Anne

Ja jeg kan faktisk allerede grine af det nu synes det bliver mere og mere vanvittigt :) God ide med at skrive det hele ned, det kunne være meget sjovt at læse det om nogle år... Jo jeg tror jeg vil prøve at ringe til SKAT og håbe på jeg kan snakke med hende der sidder med det. De tog en kopi af brevet fra US og der står jo i at FS er bevilliget efter §9 så der burde ikke være så meget at rafle om, men tør ikke tro på at der ikke kan blive lavet en fejl alligevel før jeg ser det...

Damen på folkeregistret sagde også at min mand måske kunne få den samme læge når vi var gift, men hun kunne ikke love noget, så vi må bare vente og se.

Men som du siger ved vi at det nok skal lykkedes en dag at få styr på det hele - det går da ihvertfald i den rigtige retning, det er os det der holder humøret oppe hos os begge :D

MVH ´Jeanne :)

Besvar