Hvordan falder partneren til i Danmark?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
cmulvad89
Indlæg: 1
Tilmeldt: 21.10.2011 11:45:14

Hvordan falder partneren til i Danmark?

Indlæg af cmulvad89 » 21.10.2011 12:15:53

Hej

Jeg har en kurdisk-tyrkisk kæreste, han har flere gange været i Danmark på et turist visum. Jeg er under uddannelse og håber på, at få et job i Tyrkiet, når jeg er færdig, så vi har ikke planer om at søge om familiesammenføring eller lignende.

Problemet er, at min kæreste keder sig super meget i Danmark, når han er her om vinteren. Det gør mig ked af det, når han keder sig sådan. Jeg bor i Århus, så jeg har foreslået, at vi kunne besøge en tyrkisk forening, men det har han ikke lyst til, selvom jeg går ud fra, at der både er kurdiske og tyrkiske medlemmer i den forening. Frivilligt arbejde er ikke en mulighed uden CPR-nr (går jeg ud fra) og danskkursus er ret dyre i forhold til han ikke er topmotiveret til at lære dansk, selvom jeg synes det ville være en god måde at møde andre i samme situation.

Hvad gjorde I for at få jeres partner godt integreret i Danmark? Har I nogle forslag til, hvordan ens partner skaber sig et netværk?

På forhånd tak

Ps. Beklager den lange smøre og hvis der er andre indlæg om dette, jeg synes ikke jeg kunne finde nogle:-s

VejleFrø
Indlæg: 36
Tilmeldt: 15.03.2011 11:30:08
Geografisk sted: Vejle

Re: Hvordan falder partneren til i Danmark?

Indlæg af VejleFrø » 21.10.2011 16:06:14

Sprog skolen er altid et godt sted at starte et socialt netværk med ligestillede, og det brugte vi da min kone kom til Danmark, også inden hun fik CPR nummer.

Hun startede på et kursus de kaldte kick-start, som egentligt er baseret på at kunne bestå den sproglige del af indvandreprøven. Det var godt nok lidt dyrt, 2850 kr for 30 lektioner, fordelt på 2 uger.

Men derefter blev hun tilmeldt st selvstudie også på sprogskolen hvor hun kan gå hver dag og bruge undervisningsmaterialerne og der er også en hjælpe lærer tilstede hele til assistere med udtale og lignende.

Det har min kone været meget glad for og jeg mener det var en god investering. Hun fik nogle gode venner og mødte også nogen fra det samme område som hun selv (nordlige Filippinerne).

Hvis din mand ønsker at opholde sig i Danmark skal han jo alligevel lære dansk, så det er da bare med at få startet for ham. Det giver også et godt sammenhold der hjemme, når der skal laves lektier, jeg syntes hvert tilfælde at det var sjovt og hyggeligt at hjælpe min kone med dagens lektier.

jerry
Indlæg: 583
Tilmeldt: 01.07.2007 16:58:43
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Re: Hvordan falder partneren til i Danmark?

Indlæg af jerry » 05.12.2011 19:04:05

Hejsa.

Hvis han ikk selv er interesseret i at skabe nogle bekendtskaber, eller opleve noget mens han er i dk på ferie, er det jo svärt for dig at hjälpe ham. Man kan jo ikk hjälpe folk der ikk vil hjälpes, uanset hvem det drejer sig om :roll: :roll:

Durmaz
Indlæg: 454
Tilmeldt: 27.11.2010 21:42:03
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: Hvordan falder partneren til i Danmark?

Indlæg af Durmaz » 06.12.2011 17:16:28

tja Jerry nu er mennesker jo forskellige, og ikke alle finder det let bare at springe ud i det.. Måden man er sammen på med andre, måden man interaggere, måden man finder venner på kan være meget anderledes heroppe. Min mand er slev kurdisk/tyrkisk og han har heller ikke helt let ved det heroppe af mange årsager.

1 ) dansker er faktisk ret svære at komme ind på livet af, vi knytter ikke bare sådan nye venskaber efter vi er belvet voksne.
2) sproget kan være en hindring, derudover kan det væer grænseoverskridene for mange at tale engelsk og måske er sproget fra begge eller den ene ikke godt nok til at det kan lykkes.
Værdien af ordene kan også være en hindring.
3) derudover tænker jeg at manden der her tales om kommer fra samme kår som min mand, det betyder de slet ikke er vant til at have fritid som vi er, de er vant til at arbejde hårdt og meget. De er heller ikke oplært i at være på "ferie" da kun få har råd til dette.

tror man skal passe på med at generalisere, tænker at mange kvinder har lettere ved at flytte til et nyt land og finde nye relationer end mænd har.

jerry
Indlæg: 583
Tilmeldt: 01.07.2007 16:58:43
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Re: Hvordan falder partneren til i Danmark?

Indlæg af jerry » 07.12.2011 19:35:27

Hej Durmaz.

Kan godt se det löd lidt forkert. Tak jeg ved alt om at väre sammen med en tyrkisk/kurdisk mand. Har selv väret sammen med min i 7 år og har boet og arbejdet i Tyrkiet i 3 år, så ved godt hvordan det hele hänger sammen.

Mener bare at hvis man heller ikk har mod på at opsöge en tyrkisk klub/café, så er det jo svärt.
Ved om nogen hvor svärt det kan väre og isär at komme dernede fra og herop.

Og nej man kan ikk generalisere og jeg skal heller ikk dömme nogen på nogen måde, men selvom det er svärt og til tider gränseoverskridene, så kunne det väre en start at f.eks tage ned i den tyrkiske klub.

Kender mange tyrkere og kurdere der har indbyrdes kampe, men dem jeg kender der har det på denne måde, bor i Tyrkiet. Min erfaring er, at i Skandinavien ser de anderledes på det og der er de bare fra Tyrkiet. Dette kunne göre det lettere når man besöger klubber og cafeer.

Kan sagtens forstå at cmulvad synes det er hårdt at se sin mand på denne måde.

Men hvis planerne er at flytte til TR efter hende uddannelse, ser hendes mand måske heller ingen grund til at få skabt netvärker i det danske, hvilket jeg ikk kan fortänke ham i.

Om det er nemmere for kvinder at falde til i et andet land end det er for mänd skal jeg ikk kunne sige. Men én ting er sikkert, at så nemt er det ikk at falde til i Tyrkiet. Og det med at skabe relationer kan väre endnu svärere dernede hvis det er kvinder man vil omgåes med, da en del af dem er hjemmegående, alt efter hvor man befinder sig dernede. Störstedelen af mine kollegaer var mänd og dem omgikkes jeg altså ikk med når jeg havde fri, det gör man ikk på samme måde dernede, i hvert fald ikk hvis man selv er gift med af de "lokale".

Cmulvad: Ligger der ikk noget pizzariavärk, hvor ejerne er tyrkere i närheden af hvor du bor? Måske I kunne gå derned og spise et par gange sammen og så kunne din mand stille og roligt begynde at snakke med dem og på den måde ha´nogle at gå ned og drikke te med og vende verdens historien. Min mand og jeg gjorde det på denne måde da han heller ikk bröd sig om bare at gå ind og sige hej uden noget formål med det. På denne måde fik han skabt nogle netvärker. Da vi senere flyttede til Sverige, gentog vi proceduren og det endte med at det var den måde han fik sit förste job i det svenske.

Håber det lykkedes for jer.

venlig hilsen Jerry

jerry
Indlæg: 583
Tilmeldt: 01.07.2007 16:58:43
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Re: Hvordan falder partneren til i Danmark?

Indlæg af jerry » 07.12.2011 19:38:08

der skulle stå vende verdenssituationen og ikk verdens historien :D

Besvar