Hvordan har jeres ægtefæller det med at lære dansk?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Suza
Indlæg: 66
Tilmeldt: 08.08.2007 14:59:42

Hvordan har jeres ægtefæller det med at lære dansk?

Indlæg af Suza » 05.09.2011 12:01:08

Hej allesammen,

Jeg har svært ved at lære min mand dansk, han har snart været i DK i et år og han kan storset ingen dansk. Han går i skole 3 gange om ugen men han fortæller aldrig hvad han laver. Han har bestået modul 1 og startet på modul 2 i maj måned. Han kan ikke engelsk så det er svært for ham at forstå hvad han skal eller hvad der bliver sagt. Han er generet. Han har været i virksomhedspraktik i 3 måneder men de kunne ikke bruge ham fordi de ikke kan kommunicere med ham.

Er der nogen der har erfaring med lignende? Jeg er lidt bange for han ikke finder et job inden de 4 år han skal have i 2 ½ år for at får permanent opholdstilladelse.

På forhånd tak!
You are in thoughts again today as you so often are, & I can not help but wish, sometimes, you were not quit so far.. But life has spots for both of us, & even though we are far apart, you are never any further then right here in my heart <3

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvordan har jeres ægtefæller det med at lære dansk?

Indlæg af mh1 » 05.09.2011 12:10:11

En af mine veninder blev gift med en englænder, der havde været i DK i flere år, men ikke talte dansk, fordi alle hellere end gerne ville øve deres engelsk på ham. Min veninde taler også udmærket engelsk, men da de blev gift satte hun ham stolen for døren og sagde at hjemme blev der altså talt dansk, for de boede i DK, BASTA. Så fik han det lært.
Senest rettet af mh1 05.09.2011 13:59:35, rettet i alt 1 gang.
mh
Rådgiver for ÆUG

SKH
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31.08.2011 10:51:10
Geografisk sted: Uganda/København

Re: Hvordan har jeres ægtefæller det med at lære dansk?

Indlæg af SKH » 05.09.2011 13:15:15

Min mand er opvokset som tosproget (engelsk og luganda), og selv mine forældre taler engelsk med ham, indtil jeg siger, at de skal tale dansk :) Han gik i gang med at lære dansk 3 måneder, før vi blev gift, så det er ikke viljen, der mangler, selvom det nogle gange går lidt langsomt, fordi han ikke får øvet sig så meget, som han burde. Vi er ikke i Danmark endnu, så han er selvstuderende med US's sprogprøve-forberedelses DVD'er og nogle lær-dansk materialer, jeg har haft med fra Danmark. Og så hjælper jeg ham selvfølgeligt, så meget, jeg kan, og læser med ham og sådan.

Jeg har snakket med ham om, at han selv skal sørge for at sige til folk, at de skal tale dansk, fordi alle hellere end gerne taler engelsk af misforstået venlighed, men han er også lidt genert. Han kan ikke lide at forsinke/forhindre en samtale, fordi han skal have forklaret alle mulige ord (sådan har jeg også selv haft det de gange, jeg har boet i ikke-engelsktalende lande og har skullet lære et sprog mere eller mindre forfra, må jeg indrømme), men han er meget ivrig efter at lære sproget, så han kan få et arbejde og deltage i folks samtaler.

Men hvis din mand ikke taler engelsk, burde han ikke have alle de her problemer med, at alle taler engelsk med ham. Der er nok ikke så meget andet at gøre end at kaste sig ud i det og tvinge sig til at sige noget til andre dansktalende, selvom man laver en masse grammatiske fejl i begyndelsen.

kasm
Indlæg: 25
Tilmeldt: 09.11.2010 16:24:57

Re: Hvordan har jeres ægtefæller det med at lære dansk?

Indlæg af kasm » 05.09.2011 16:49:38

Min mand og jeg blev familiesammenført i april månede og i juni startede han på sprogskole, han har nu bestået første mondul med fine karakter. Han siger det også er et svært sprog at lære, men samtidig har han meget gå på mod og vil bare lære det hurtigest muligt. Vi kan sagtens fører samtaler på dansk herhjemme
og han bliver bedre og bedre for hver dag ( han går også i skole hver dag ) for os er det jo lettest at snakke engelsk, men det lærer vores ægtefæller jo ikke dansk af, så begynd at snakke dansk og måske du kunne låne nogle cd-rom på biblioteket til ham..

Suza
Indlæg: 66
Tilmeldt: 08.08.2007 14:59:42

Re: Hvordan har jeres ægtefæller det med at lære dansk?

Indlæg af Suza » 06.09.2011 15:08:47

Tak for jeres svar. Jeg er begyndt at tale dansk til ham, men han svar kun med ja eller nej. Jeg føler han giver for hurtig op, han siger at han ikke kan og bliver irreteret og så bliver jeg irreteret og så er det det indtil han kommer og undskylder og så er det hvad det er. Det er skide træls. Det går bare ikke for ham af et eller andet grund. Han sidder tit ved computeren og når jeg kigger så skifter han fra facebook til det han er i gang med, han er ligesom et barn. Jeg har sagt til ham at han simplethen bliver smidt ud af landet hvis han ikke gør sig mere umag. Og det væreste er at han forstå meget han kan bare ikke selv tale, han går fuldstændig i selvsving hvis man presser ham.

Sorry, har bare behov at dele med nogen som går igennem det samme!!
You are in thoughts again today as you so often are, & I can not help but wish, sometimes, you were not quit so far.. But life has spots for both of us, & even though we are far apart, you are never any further then right here in my heart <3

Durmaz
Indlæg: 454
Tilmeldt: 27.11.2010 21:42:03
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: Hvordan har jeres ægtefæller det med at lære dansk?

Indlæg af Durmaz » 06.09.2011 15:47:37

Min man kom til dk i jan vi fik fs i marts og maj startee han på KISS sproskole, her går han på dansk 3 mondul 3 det vil sige han mangler 2 monduler og forventes færdig starten af næste år og efter hvad jeg kan forstå på lære samt andre kursister ligger han lagt over klassegennemsnittet..Når han er færdig på KISS forsætter han indtil han kan klare danskprøve 3 så han kun skal arbejde i 2 1/2 år og ikke 4 år Dette dog først når han har taget en uddannelse som maler sååååå der er nok små 7 år inden han kan få permenent oph

Min mand har ingen skole forudsætninger for at være hurtig til at lære, gået i grundskole i sit hjemland tyrkiet 8-9 år taler middel/undermiddel engelsk... Jeg måtte virkelig kæmpe og bruge meget overtalelses evner for at få ham ind på skolen, der mente han ikke ville kunne klare det pga sin skolebaggrund. meeeeen mor her fik sin vilje, så det er

MEEEEEN jeg har en dansk søn så der bliver talt dansk i hjemmet hele tiden og hver dag, jeg arbejder i sundhedsvæsenet og har skiftende arbejdstider så ret hurtigt efter han kom hertil har han skulle tage sig af min søn på 11 når jeg var på aftenvagt, min søn snakker meget dårlig engelsk .... SÅÅÅÅÅ han har været tvunget til det..Det var med is i maven jeg tog hjemmefra men de fandt sgu ud af det.
Derudover er han meget dreven af at ville have et arbejde hurtigt og har fundet ud af dette er vejen i dk...Vi har indført en regl kun dansk i hjemmet ( hvilket jeg faktisk har svært ved at overholde da jeg har engelsk som andetsprog og taler det ligeså godt og naturligt som dansk)...

Skal lige sige at min mand bruger minimum 5 timer daglig på lektier og tit når han ikke er i skole 8-9 timer, han har valgt ikke at arbejde så længe som muligt for at fokusere på dansk... selvom han faktisk heller ville arbejde

Gladsaxe kommune tilbyder ikke andet end danskundervisning i intergrationsprogrammen... ingen samtaler, virksomhedpraktikker eller hjælp til job før han har en uddannelse...SÅ han ved godt der kun er den vej...


EVT RÅD DER VIRKEDE FOR OS:
Vi bruger meget gamle danske film især olsen banden herhjemme på DVD. der kan man nemlig sætte undertekster på, så for man man både lyd og læs på. De taler langsom og tydelig og selvom man ikke forstår ordene kan man tit forstå handlingen, det gode ved olsenbanden er mange ord, sætninger osv går igen i alle film eks: det siger jeg dig egon.... skide godt.... hundehoveder hængerøver osv....
Børnebøger (jaja ved det godt meeeeen det virker) hvis man er på lidt højere niveau læseværkstedet som har mange gode bøger... Ramasjang tv og net har han også hyggede sig med og andre børne ting.
Vigtigst af alt en fantastisk god inspirende lære.... min mand er røvglad for sin og roser ham altid for alt....De er ikke så mange på holdet maks 6-8 stk er det vist...Tror det nok er det vigtigeste at man får en god lære der fanger en....

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvordan har jeres ægtefæller det med at lære dansk?

Indlæg af mh1 » 06.09.2011 16:05:50

Jeg giver dig fuldstændig ret, Durmaz, børnebøger og så skid på at de er for 3-5 årige, det vigtige er at få trænet sætningsopbygning og få et grund-ordforråd.

Jeg knoklede hjemme på egen hånd for at lære tyrkisk, efter at have været 1 måned på sprogskole i Tyrkiet, og jeg kom altså langt med som supplement til lærebogen at sidde og oversætte først småbørnsbøger, så for lidt større børn, fra tyrkisk til dansk. Jeg husker stadig min undren over hvorfor en lille dreng blev våd, det passede slet ikke sammen med resten - fejloversættelsen skyldtes at man jo ikke kan finde verbernes bøjningsformer i ordbogen :lol: det korrekte var, at han LEVEDE et sted.

Nu skal jeg måske så lige fortsætte med at jeg har taget en universitetsgrad, måske - forhåbentlig - 2 i tyrkisk efterfølgende. Så man kommer op på voksen-niveau ved at starte nede i de 3-åriges højde :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Thomas77
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15.03.2009 13:11:21
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Hvordan har jeres ægtefæller det med at lære dansk?

Indlæg af Thomas77 » 08.09.2011 12:10:38

min kone har også masser af frustrationer med det.

Og vi oplever samme irritationer når vi ikke forstår hinanden på dansk. I starten kommunikerede vi på engelsk, da vi på det tidspunkt langt fra vidste om vores fremtid lå i Danmark.

Men efterhånden har jeg vænnet mig til KUN at snakke dansk. Så nu snakker jeg dansk, og min kone svarer på danske eller engelsk.

Men vi mangler masser af tid. Jeg skal naturligvis passe mit arbejde og inkl. transporttid ryger der 10 timer om dagen. Så har vi en lille baby, der skal hentes og bringes til vuggestue, og passes. Der skal ordnes praktiske ting, som madlavning, indkøb, rengøring, og så har vi kun 1 time sammen til hverdag, til lektiehjælp mv.

Så det giver frustrationer ind i mellem, og min kone frygter aldrig at lære sproget, specielt fordi hun har set at op til flere gennemfører uddannelsen på sprogskolen, og består eksamen uden at de formår at føre en samtale på dansk. Og det efter de har været 5 år eller mere i Danmark.

Jeg har overvejet at supplere med ekstra undervisning fra private sprogskoler, men det er en kostbar affære, også fordi vi bor i det man kalder "udkantsdanmark".

Jeg har prøvet at lokke min kone så meget ud til besøg hos venner og bekendte, til sport mv., men folk mister hurtigt tålmodigheden hvis de skal snakke langsomt på dansk, så det bliver kun til ganske korte samtaler. Og forståeligt nok mister hun lysten til at tage med.

Efter nu 2 år i Danmark går det dog fremad. De 2 år har bestået i ventetid på opholdstilladelse og sløvhed hos kommunen omkring skolestart i alt 7 måneder. Herefter skolestart med graviditet, og en del sygefravær pga. det, afbrudt af barsel, så reelt har hun nu gået i skole 6 måneders tid, og er nu snart færdig med modul 3.

krikris
Indlæg: 964
Tilmeldt: 10.02.2009 16:54:32
Geografisk sted: denmark

Re: Hvordan har jeres ægtefæller det med at lære dansk?

Indlæg af krikris » 09.09.2011 06:13:57

Alle skal vi kravle før vi kan gå....

Min mand brugte mange modeller også delvis mh modellen, da han er under EU retten og jo kan gøre som han lyster med sprog undervisning etc og ikke behøver at vente på sløve kommuner eller lign.. Efter 5 mdr på sprogskole droppede han ud. Han fandt der var no drive i undervisningen rene sovepude, og gad simpelhen ikke sidde med en flok som havde boet i DK i 5 år og stadig ikke var kommet videre. Han startede en kortere sundhedsuddannelse(kom ind på personlig samtale) uden nogensinde at have bestået andet end dansk 3 modul 4, som han bestod efter 5 mdr på skolen.

Men det skal siges at han har en akademisk baggrund, 2 papdøtre som har været "nådesløse" i deres sprogtræning af ham. Han er meget udadvendt, træner børn i fodbold, har startet ejet firma, ved siden af sit arbejde, så han har simpelhen været tvungen til at lære dansk meget hurtigt ellers kan man ikke kommunikere med bank skat/told forældre kollegaer klienter etc.
På arbejdet synes han at hans klienter er dem som virkelig også har bidraget til hans danskkunskaber :wink:

Han slipper aldrig af med sin accent , men hans læser og skriver dansk flydende, så på 20 mdr kan man komme meget langt.

Sprogskolen kan kun starte en op på dansk, men dansk læres først ude i det pulviserende DK.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvordan har jeres ægtefæller det med at lære dansk?

Indlæg af mh1 » 09.09.2011 14:14:46

Jeg traf engang en ung iraner, der kom til DK som flygtning - han opgav også hurtigt det sprogkursus, der var tilbudt og gik i stedet til en lokal billardklub hver dag. Det var langt mere effektivt for sprogindlæring, sagde han :wink: (han talte også flydende og var i gang på uni med at læse statskundskab).
mh
Rådgiver for ÆUG

Durmaz
Indlæg: 454
Tilmeldt: 27.11.2010 21:42:03
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: Hvordan har jeres ægtefæller det med at lære dansk?

Indlæg af Durmaz » 09.09.2011 18:16:05

:-) jeg havde også hørt meget dårligt om de sprogskoler kommunen brugte, Så jeg havde undersøgt markedet og mulighederne... Jeg havde talt med flere som anbefalede 3 skoler i kbh...og valgte så den hvor jeg havde snakkede med lederen som lød ganske fin...
Jeg ringede derefter selv til kommunen da jeg ikke gad og vente på de kaldte os til samtale, og fortalte at jeg havde fundet denne skole og om det var noget de ville finansere, sagsbehandleren sagde god og jeg bad hende sende en henvisning til skolen straks i forhold til deres del af intergrationskontrakten....

Man behøver ikke at vente på kommunen... Hvad angår en evt, virksomhedspraktik har jeg også fået lovning på at hvis jeg finder noget relevant i forhold til hans uddannelsesplaner og laver en aftale med en virksomhed sååååå er hun villig til at sige god for det og lave papirene også...

Vi gider ikke vente på at de får fingeren ud af r.... Så vi klare os selv....

Bare hvis der er andre der også er træt af dem vi må gerne selv og de bliver som regl glade for det

Jeg vil lige nævne at for at lære dansk hurtigt og godt behøver man nu ikke at have gået på uni osv.... min mand har som sagt kun grundskolen fra sit hjemland... men er rigtig ivrig for at lære så han kan starte udd.. her i københavn er de rigtig strikse på uddannelserne hvad angår de sproglige evner, tænker det er fordi de i forvejen har mange tosproget og derfor ikke kan optage nogen der ikke er godt kørende..

krikris
Indlæg: 964
Tilmeldt: 10.02.2009 16:54:32
Geografisk sted: denmark

Re: Hvordan har jeres ægtefæller det med at lære dansk?

Indlæg af krikris » 09.09.2011 18:34:27

Dumaz; der er altså ingen forskel på havd der forventes af danskevner i København og i det mørke Jylland for vi har de samme uddannelser her :wink: Heroppe i det Mørke Nordjylland er man ikke så vant til udlændinge og møder dem generelt med skepsis, hvis de ikke kan klare sig end da meget godt på dansk. Jeg har selv en iransk ansat og mine kunder syntes han var meget dårlig til dansk selvom han havde bestået danskprøve 3 med 10 i mundtlig, men nu efter 2 års ansættelse er han ved at være accepteret, da han har fået en mere "lokal lyd"

Besvar