fs

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Yommi1000
Indlæg: 99
Tilmeldt: 20.09.2009 12:23:25

fs

Indlæg af Yommi1000 » 02.01.2011 16:17:13

Hvis man er her nu på FS efter de nationale regler...Kan man så søge efter EU regler senere?
Min mand er her pt ved FS via nationale regler, men da det ser ud til, at blive svære og svære, at få permanent opholdstilladelse, så tænker vi selvfølgelig på hvad vi kan gøre i fremtiden.

Hvis man så søger efter EU regler...Hvordan gøres det så? Tænker i forhold til, skal det være lige inden forlængelse? Er det en helt ny ansøgning, som vi så skal betale 6000+3000 for indvandringsprøve?
Kan han risikerer at blive sent tilbage til sit land, mens ansøgningen er igang? Og hvis han nu er i arbejde, skal han så sige det op imens sagen bliver behandlet??

Håber nogen kan hjælpe

På forhånd tak;0)

krikris
Indlæg: 964
Tilmeldt: 10.02.2009 16:54:32
Geografisk sted: denmark

Re: fs

Indlæg af krikris » 02.01.2011 19:04:37

Ikke alt kan jeg svare på men noget; ja hvis du flytter til et andet EU land kan du gøre brug af din EU ret som EU borger der gør krav på sin ret til fri bevægelighed i EU. Din mand kun arbejde i det EU land hvor du flytter hen og i skal etablere jer der reelt, så han må søge orlov eller opsige sit job i DK.

Der skal ikke betales gebyr for ansøgning via EU retten og han skal ikke til nogen invandringsprøve og han får automatisk POT efter 5 år.

Du kan flytte imorgen til et andet EU land, om du så lyster.

Hvis i flytter til Sverige vil han absolut ikke blive sendt hjem; andre EU lande ved jeg ikke nok om.

Yommi1000
Indlæg: 99
Tilmeldt: 20.09.2009 12:23:25

Re: fs

Indlæg af Yommi1000 » 03.01.2011 09:29:22

Jeg er lidt langsom i det, så har jeg forstået det korrekt, at jeg kan tage arbejde 10 uger i f.eks tyskland(da det er et schengen land) og flytte min adr. midlertidigt OG min mand kan godt tage med, selvom det er i DK han har FS. Eneste er bare, at han ikke kan arbejde i de 10 uger?? Altså han kunne evt. tage orlov og tage med mig og stadig opholde sig lovligt?

Ej, undskyld hvis spørgsmålet lyder dumt, men jeg synes de her regler er total forvirrende:0) Og vi vil jo ikke gå igang med noget, hvis det ødelægger mere end gavn.

Yommi1000
Indlæg: 99
Tilmeldt: 20.09.2009 12:23:25

Re: fs

Indlæg af Yommi1000 » 03.01.2011 09:41:47

Og lige et spørgsmål mere...Ka jeg godt tage orlov/ferie fra mit eget arbejde i 10 uger og arbejde i udlandet uden, at det giver problemer? Vil nemlig helst ikke sige mit job op.

krikris
Indlæg: 964
Tilmeldt: 10.02.2009 16:54:32
Geografisk sted: denmark

Re: fs

Indlæg af krikris » 04.01.2011 07:16:08

Jeg tog selv i sin tid orlov fra mit job i DK uden problemer, men 10 uger er for lidt og måske heller ikke så let for din arbejdsgiver at finde en vikar for en så kort periode. Din mand bliver også nødt til at søge orlov.

Din mand kan stadig følge med dig lovligt, men Tyskland kan være et dårligt valg, da de har lavet nogle hjemmestrikkede regler om at 3 lands ægtefællen skal søge opholdskort fra sit hjemland, men spørg dem her i forum som har brugt Tyskland om yderligere detaljer, er ikke selv nok inde i det

Du skal flytte rigtigt altså fremleje eller opsige dit lejemål altså ikke noget med en midlertidig adresse hos venner og bekendte, blive reg i det andet EU land skaffe bankkonto etc etc. Du skal bevise for US at du har etableret dig med din mand i et andet EU land

Jeg brugte i sin tid et 1/2 år på planlægning,(da jeg valgte at finde mig et arbejdei Sverige) og 20 uger i Sverige før vi kom retur sammen, og min mand fik meget hurtigt fra US sit opholdskort
på 5 år.

Om knapt 4 år kan min mand så søge POT uden gebyr og vigtigst af alt uden krav om andet end at være bosiddende i DK med sin danske kone, intet andet.

Yommi1000
Indlæg: 99
Tilmeldt: 20.09.2009 12:23:25

Re: fs

Indlæg af Yommi1000 » 04.01.2011 08:44:29

Tusind tak for besvarelsen:0)

Besvar