arbejde og sprogskole

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Mwaka1
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14.06.2007 09:08:28
Geografisk sted: Danmark & Tanzania

arbejde og sprogskole

Indlæg af Mwaka1 » 26.06.2007 09:32:32

Hey!

Ville lige høre om jeres erfaringer med jobmuligheder i København og omegn. Min mand kommer til Danmark til august med en nylig erhvervet opholdstilladelse. Planen er at han skal starte på sprog skole med det samme, men vi håber på at han kan finde et arbejde ved siden af; deltid eller i weekenden eller noget.
Er det jeres erfaringer at det kan lade sig gøre at arbejde samtidig med man går i skole; altså er det muligt at finde jobs med lavt timeantal og er der overhovedet tid til at man kan arbejde hvis man også skal lære dansk.
Min mand kommer fra Tanzania, taler godt engelsk og har en uddannelse som turistguide.

På forhånd tak for hjælpen.

mvntr
Indlæg: 14
Tilmeldt: 09.06.2007 08:58:14
Geografisk sted: Storkøbenhavn - Danmark

Indlæg af mvntr » 26.06.2007 15:29:09

Det vil jeg også rigtig gerne høre nogle erfaringer omkring.

Min mand kom til Danmark i starten af juni og har fået natarbejde på et lager. Her arbejder han fuldtid indtil skolen starter i august.

Han vil rigtigt gerne fortsætte med at arbejde sideløbende med skolen, samtidig med at han håber at kunne afslutte skolen så hurtigt som muligt - efter 15 måneders tid.

Jeg synes, det er lige lovligt ambitiøst, men han må jo gøre sig sine egne erfaringer, når vi kommer så langt. Heldigvis er vi begge enige om, at det er vigtigst at lære sproget :)

Hvad siger I, der har prøvet det?

SIHA
AUG Board
Indlæg: 126
Tilmeldt: 11.06.2007 10:42:54
Geografisk sted: København

Indlæg af SIHA » 26.06.2007 19:30:29

Hej piger

Min mand er lige blevet færdig med sin danskuddannelse. Han påbegyndte den for lidt under 2 år siden, og har arbejdet under hele skoleperioden. Ikke fordi det betød noget for mig, men fordi han gerne ville bidrage til hustandsindkomsten :-)

Han har arbejdet 20 timer i gennemsnit i hele perioden (10 timer lørdag og 10 timer søndag). I perioder hvor der enten ikke har været skole eller han har været skoletræt, har han arbejdet fuldtid. Selvfølgelig har det været hårdt. Til gengæld har han bevist sig selv, og har i da en fuldtidsstilling samt er blevet udnævnt chef.

Så det kan sagtens lykkes. Men jeg ville lyve, hvis jeg sagde, det havde været nemt.

Mange hilsener

Sidse (medlem af bestyrelsen)

mvntr
Indlæg: 14
Tilmeldt: 09.06.2007 08:58:14
Geografisk sted: Storkøbenhavn - Danmark

Indlæg af mvntr » 26.06.2007 21:33:00

Rigtig godt gået... Flot klaret.

Jeg er også sikker på, at min mand nok skal klare det, hvis det er det han sætter sig for, men jeg skal samtidig føde vores første barn til september og har en dreng fra tidligere forhold, der skal starte i skole, så... Det bliver godt nok hårdt for os begge - men som min mand siger, så er det cirka 1½ år, og så er vi "fri" :)

Men det er skønt at han sådan et gå-på-mod - jeg er ikke sikker på, at jeg ville være lige så optimistisk i et helt nyt land

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Indlæg af ZB » 26.06.2007 22:09:32

Bare rolig, han skal nok klare det. Min mand fandt et deltidsjob kun 5 dage efter han kom til DK. Der findes masser af småjobs rundt omkring på nettet og i aviserne. Efter 2 måneder blev han ansat som fuldtidsvikar i et tøjfirma, hvor han nu er blevet fastansat. Han synes det er hårdt med fuldtidsarbejde og danskundervisning (3 aftener x 3 timer), men han er superstædig og knokler derudaf, og jeg prøver at hjælpe ham det bedste jeg kan. Han synes 9 timers dansk om ugen + lektier er rigeligt til ham!

Du skriver din mand kan engelsk og har arbejdet med turister. Der er altså rigtig gode muligheder på hoteller, restauranter og cafeer for at få job når han kan engelsk. Prøv evt. også med rengøringsjob eller på hospitaler. Men vikarbureauerne er nu også et rigtigt godt sted at starte for at få foden indenfor.
Senest rettet af ZB 26.06.2007 22:14:44, rettet i alt 2 gange.

SIHA
AUG Board
Indlæg: 126
Tilmeldt: 11.06.2007 10:42:54
Geografisk sted: København

Indlæg af SIHA » 26.06.2007 22:14:01

mvntr skrev:Rigtig godt gået... Flot klaret.

Jeg er også sikker på, at min mand nok skal klare det, hvis det er det han sætter sig for, men jeg skal samtidig føde vores første barn til september og har en dreng fra tidligere forhold, der skal starte i skole, så... Det bliver godt nok hårdt for os begge - men som min mand siger, så er det cirka 1½ år, og så er vi "fri" :)

Men det er skønt at han sådan et gå-på-mod - jeg er ikke sikker på, at jeg ville være lige så optimistisk i et helt nyt land
Ja, det er skønt... du må bare støtte ham alt det du kan. Også når han ikke synes, det er fedt at skulle i skole. Vi skal have vores kærlighedsbarn i August, og det har været en stor motivation for min mand. Han ville nemlig gerne være færdig, inden babyen kommer :-)

Sig til, hvis jeg kan hjælpe med et par bøger, som har hjulpet min mand igennem danskundervisningen. Han er godt nok fra Tyrkiet, men nu ved jeg ikke lige, hvor din man kommer mand fra?

Knus

Sidse

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Indlæg af ZB » 26.06.2007 22:15:13

Bare rolig, han skal nok klare det. Min mand fandt et deltidsjob kun 5 dage efter han kom til DK. Der findes masser af småjobs rundt omkring på nettet og i aviserne. Efter 2 måneder blev han ansat som fuldtidsvikar i et tøjfirma, hvor han nu er blevet fastansat. Han synes det er hårdt med fuldtidsarbejde og danskundervisning (3 aftener x 3 timer), men han er superstædig og knokler derudaf, og jeg prøver at hjælpe ham det bedste jeg kan. Han synes 9 timers dansk om ugen + lektier er rigeligt til ham!

Du skriver din mand kan engelsk og har arbejdet med turister. Der er altså rigtig gode muligheder på hoteller, restauranter og cafeer for at få job når han kan engelsk. Prøv evt. også med rengøringsjob eller på hospitaler. Men vikarbureauerne er nu også et rigtigt godt sted at starte for at få foden indenfor.

janniesiki
Indlæg: 16
Tilmeldt: 08.06.2007 19:12:50
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af janniesiki » 03.08.2007 10:31:32

SIHA skrev:
dmvntr skrev:Rigtig godt gået... Flot klaret.
Hejsa Sidse
..
Jeg er ville være glad, hvis du ville oplyse mig,om de bøger der har hjulpet din mand med danskundervisningen..Min mand er også fra Tyrkiet :-)
På forhånd tak
mvh Jannie

Jeg er også sikker på, at min mand nok skal klare det, hvis det er det han sætter sig for, men jeg skal samtidig føde vores første barn til september og har en dreng fra tidligere forhold, der skal starte i skole, så... Det bliver godt nok hårdt for os begge - men som min mand siger, så er det cirka 1½ år, og så er vi "fri" :)

Men det er skønt at han sådan et gå-på-mod - jeg er ikke sikker på, at jeg ville være lige så optimistisk i et helt nyt land
Ja, det er skønt... du må bare støtte ham alt det du kan. Også når han ikke synes, det er fedt at skulle i skole. Vi skal have vores kærlighedsbarn i August, og det har været en stor motivation for min mand. Han ville nemlig gerne være færdig, inden babyen kommer :-)

Sig til, hvis jeg kan hjælpe med et par bøger, som har hjulpet min mand igennem danskundervisningen. Han er godt nok fra Tyrkiet, men nu ved jeg ikke lige, hvor din man kommer mand fra?

Knus

Sidse

SIHA
AUG Board
Indlæg: 126
Tilmeldt: 11.06.2007 10:42:54
Geografisk sted: København

Indlæg af SIHA » 03.08.2007 22:23:55

Hej Jannie

De bøger min mand har nydt godt af er:

Aktivt Dansk - af Lise Bostrup og Taylan Altinbulak
En bog der beskriver dansk grammatik på tyrkisk

Lærebog i Tyrkisk - af Tom Fagerland
En bog der forklarer tyrkisk grammatik på dansk, så lidt omvendt situation, men min mand har fundet den ekstremt hjælpsom

Dansk/Tyrkisk og Tyrkisk/Dansk ordbog - af Special Pædagogisk Forlag

Så har EuroTalk lavet cd'er til tyrkere, der vil lære dansk. Dette program brugte min mand i starten. Jeg kan bare ikke huske navnet på cd'erne. Men der er 2 eller 3 i serien.

Mange hilsener

Sidse
Medlem af ÆUGs bestyrelse

S.Francis
Indlæg: 16
Tilmeldt: 07.06.2007 17:26:13
Geografisk sted: Næstved - Danmark

Indlæg af S.Francis » 22.04.2008 19:30:05

Hej...

Min mand startede med at gå 2 dage om ugen (5timer i alt), inden han fik opholds- og arbejdstilladelse. (selvbetalt)

Da han så fik sin opholds- og arbejdstilladelse, fik han job efter 1 mdr. (ca. 25 timer om ugen) og han fortsatte med skolen ved siden af..! 3 mdr. efter opholds- og arbejdstilladelsen, fik han et nyt job (37 timer) - og han byttede så aftenskolen ud med dagskolen.

Dvs. lige nu går han i skole onsdag, torsdag og fredag fra 8.50-13.30 ... arbejder fra kl. 15-22 hver dag. Det er bestemt ikke nemt, men det er hans helt eget valg. Han vil også gerne være en del af den indkomst vi har.. plus han sætter skolen højt, da han også gerne vil være færdig med den. Han har ca. været i skole sammenlagt i 10 mdr. og er allerede på modul 3.4 - så han mangler kun 3.5. Er super stolt af ham... Men han knokler også på!!

Så weekenderne bliver flittigt brugt på afslapning, hinanden, venner og familie - mandag og tirsdag lader han op til de 3 hårde dage..!

Det fungerer okay for os - selvom det ikke altid er nemt og let... Men kan mærke at han nu også nyder, endelig at må få lov at arbejde.... det blev lidt for afslappet og kedeligt i længden for ham, bare at sidde derhjemme og vente på OT.



Stine

cheshirecat
Indlæg: 27
Tilmeldt: 07.07.2007 12:11:58
Geografisk sted: Tårnby

Indlæg af cheshirecat » 22.04.2008 23:51:49

Jeg kan anbefale Studieskolen hvis I bor i København og jeg gik i aftenholdet fordi jeg skulle læse på universitetet om dagen og jeg er blevet færdig med dansk efter halvandet år.

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Indlæg af ZB » 23.04.2008 08:51:55

cheshirecat skrev:Jeg kan anbefale Studieskolen hvis I bor i København og jeg gik i aftenholdet fordi jeg skulle læse på universitetet om dagen og jeg er blevet færdig med dansk efter halvandet år.
Hej Cheshire

mht til at uddanne dig i DK kunne du gøre det inden du var færdig med danskuddannelsen?
Min mand er på modul 5 ud af 6 og vil gerne starte en uddannelse i forlængelse af den han har fået godkendt fra sit hjemland.
Kan man gå igang før eller skal kommunen godkende dette?

mange hilsener

cheshirecat
Indlæg: 27
Tilmeldt: 07.07.2007 12:11:58
Geografisk sted: Tårnby

Indlæg af cheshirecat » 23.04.2008 09:12:43

Hej ZB

Min uddannelse er på engelsk, ikke på dansk. Det er kandidatuddannelsen på DTU og jeg har allerede fået diploma fra mit hjemland så jeg bare forsætter. Hvis man gerne vil forsætte sin uddannelse her i Danmark ligesom mig så må man tage TOEFL test eller IELTS test (engelsk som andetsprog) i stedet.

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Indlæg af ZB » 23.04.2008 09:24:46

han vil tage en dansksproget uddannelse - så skal man vel tage integrationsprogrammet færdig først?

cheshirecat
Indlæg: 27
Tilmeldt: 07.07.2007 12:11:58
Geografisk sted: Tårnby

Indlæg af cheshirecat » 23.04.2008 09:32:19

Er det ok hvis jeg svarer på engelsk, fordi det er nemmere for mig :)

Your husband needs to take Studieprøven, that's the test level he needs to be able to go to Danish universities. Is he going to start from the diploma level? Because if he has already a diploma from his country it is easier just to continue like me and there's no need for Danish proficiency.

As for Studieprøven, I think he can just continue with his Danish course now, there's no need to contact the municipality (kommune) since I doubt that they know / or care about this. He should go on to Modul 6 and he can take both Prøve i Dansk 3 and Studieprøven at the same time, or he can choose to do Prøve i Dansk 3 first after Modul 5 is finished.

I didn't take Studieprøven because it was not necessary for me. I took DUF test instead (apart from the obligatory Prøve i Dansk 3), It is like a test to go to further education in Danish but not on the university level. I took it because it was free and why not?

In my case, the municipality doesn't have anything to do with anything, their job is just to pay my Danish course fee to Studieskolen and after I finish my course and get the certificates, my husband called the municipality saying that it is over and that he wanted the bank guarantee to be halved.

Hope that helps

(Du må godt svare mig på dansk :P )

Besvar