Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

FinnDK
Indlæg: 72
Tilmeldt: 04.05.2011 12:50:01

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af FinnDK » 03.03.2012 17:29:35

laurits skrev:Er nogen venlig at give mig linket til den landsretsdom?
Tak.
http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1800203&vId=0

erdal
Indlæg: 85
Tilmeldt: 01.10.2010 21:51:21

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af erdal » 04.03.2012 17:56:39

HOOOLD da op, skatteregler er virkelig svære at sætte sig ind i, men håber virkelig på hjælp..

sagen er at, jeg bor i sverige og arbejder i Danmark. mit ægteskab blev registreret i sverige i slutningen af 2010..

I december 2011 ringede jeg til skat, for at høre om jeg kunne få overført min ægtefælles fradrag, dette kunne jeg godt for hele 2011, og straks efter blev der sendt en forskudopgørelse til mig, hvori jeg kunne se at der var ca 38000kr på mit frikort.
det resulterede i at min december løn 2011, blev skattefri..MEN min løn udgør jo ikke 38000 (desværre) dvs der er penge tilgode på frikortet, hvor bliver disse penge af? mit umiddelbare logiske gæt var at ved årsopgørelsen, ville disse penge udbetales til mig. Men alligevel ringede jeg til skat i sidste uge for at få dette bekræftet..
Hovsa damen jeg talte med rodede fulstændig rundt i det, da jeg åbentbart er begrænset skattepligtig, og dermed skulle det være en anden procedure, så min årsopgørelse foregår ikke automatisk, her imorgen 05-03-2012, som alle andres..jeg skal vente på at de sender en selvangivelse i maj måned, som jeg skal udfylde og sende retur, og hvis der er overskydende skat, får jeg dem september :(

kan det virkelig passe? spørger fordi damen slet slet ikke lød sikker, og var nødt til at spørger flere kollegaer :?

ydermere sagde hun at hun IKKE kunne se at jeg havde fået bevilgiet min kones fradrag, SELVOM jeg fik december 2011 lønnen skattefri, og jeg sidder med 2011 forsku, hvor det kan ses at dette er godkendt..

og sagde at ægtefælle fradrag skulle jeg ansøge igen for 2012, til det skulle jeg bruge et specielt blanket og sende til dem på papir..

er der ikke en der har mere erfaring inden for dette område som ville oplyse mig om, hvordan jeg skal håndtere dette, det er jo trodsalt mange penge det handler om..

Sara A
Indlæg: 86
Tilmeldt: 27.04.2010 17:43:05

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af Sara A » 04.03.2012 18:36:47

På min skat tast selv står der at min årsopgørelse ikke er klar, fordi jeg er begrænset skattepligtig. Er man det som grænsegænger?

Vi flyttede til DK ca 1. december, og der ophørte jeg med at være grænsegænger.

Zilla
Indlæg: 7
Tilmeldt: 22.03.2012 23:03:29
Geografisk sted: Fyn - DK.

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af Zilla » 02.07.2012 16:45:25

Hejsa.
Ja nu skriver jeg altså, for er sgu lidt i tvivl på nogle punkter stadig... :roll:

Min sag:
Jeg, dansk kvinde, gift med tyrkisk mand - gift i Tyrkiet d.11.maj.2011
Han kommer til DK d. 1.nov.2011 på 3 måneders visum.
Vi indgiver ansøgning d. 13.jan.2012 - opholdstilladelse gælder fra d.06.jun.2012
Det skal siger at min mand har haft arbejde i Tyrkiet indtil 28.okt.2011, hvorefter han kommer til DK i nov.

Så kommer mine tvivls-spørgsmål:
1)Kan vi få overført hans bundfradrag for hele 2011, når han nu har haft arbejde i Tyrkiet endel af tiden?
2)Eller er der så noget med at han skal betale skat af sin indkomst i Tyrkiet først??
3)Og hvis vi kan - gælder det så for hele 2011, eller kun fra d. 11.maj hvor vi blev gift?

Jeg kan forstå, at datoen for hvornår jeg kan få overført fradraget ikke afhænger af opholdtilladelsen, men af hvornår han kom til DK og bo - og så skulle det være for hele året. Men er dog i tvivl på overnævnte punkter... :?

Håber I kan hjælpe mig - på forhånd Takk'er :)
V.h. Zilla (& askim)

"Life is like a box of chocolates -
you never know what you're gonna get"

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af closed1 » 02.07.2012 17:25:40

Det bedste sted at henvende dig er da dit lokale skatte kontor . :D

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af mh1 » 02.07.2012 20:57:39

Det danske skattevæsen er helt og aldeles ligeglad med, om og hvor meget din mand har betalt i skat i Tyrkiet. Og han skal IKKE betale skat i DK af indkomst, han har erhvervet uden for DK.

Søg du bare om at få hans fradrag fra 2011 også :)
mh
Rådgiver for ÆUG

Zilla
Indlæg: 7
Tilmeldt: 22.03.2012 23:03:29
Geografisk sted: Fyn - DK.

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af Zilla » 03.07.2012 17:49:19

Okay, det vil jeg så gøre :)
Tak for hjælpen - så må vi se om vi får for hele 2011+jan.-maj 2012 :wink:
V.h. Zilla (& askim)

"Life is like a box of chocolates -
you never know what you're gonna get"

Cinos
Indlæg: 140
Tilmeldt: 26.01.2012 23:27:46

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af Cinos » 08.08.2012 14:54:07

hey folkens.,

har lige et enkelt spørgsmål:

lad os antage at min kone får opholdstil. medio december, og vi skal stille bank garanti + 1 måned før at alt falder på plads at vi kan hente hendes CPR nummer omkring medio januar.

er jeg så berettiget til hendes bundfradrag for hele 2012 + 2013? hun kom til DK d. 5 april 2012 som turist, og vi søgte FS 21 maj 2012.

og hvor meget er fradraget på?

på forhånd tak.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af mh1 » 09.08.2012 07:19:42

Ja, du er. Fradraget er det samme som dit personfradrag, men skatteværdien af det er jo kun ca. det halve. Du får altså ikke ca. 42.000 kr. retur fra skattevæsenet for 2012.
mh
Rådgiver for ÆUG

Cinos
Indlæg: 140
Tilmeldt: 26.01.2012 23:27:46

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af Cinos » 09.08.2012 09:06:28

mh skrev:Ja, du er. Fradraget er det samme som dit personfradrag, men skatteværdien af det er jo kun ca. det halve. Du får altså ikke ca. 42.000 kr. retur fra skattevæsenet for 2012.

okey dvs. når vi engang i 'Januar 2012 har forhåbentligt alt på plads mht. cpr nummer osv, kan jeg ringe til skatte kontoret og bede om
min kones uudnyttede fradrag for hele 2012, selvom hun kom til dk først i april 2012.

og det er ca. 21.000 kr.

hvordan bliver beløbet overført til mig? det hele på engang eller?

p.s hvad med 2013 ?

larschr5
Indlæg: 158
Tilmeldt: 14.02.2011 13:14:05

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af larschr5 » 09.08.2012 10:47:37

Ja det kan du. Du skal ringe til SKAT og de vil så sørge for at udbetale det til din NEM konto, men formentlig først i forbindelse med din årsopgørelse.

Og værdien af fradraget svarer stort set til din egen skatteprocent. I mit tilfælde betaler jeg 36% i skat og fik tilsvarende udbetalt ca. 15.000,- på en gang (36% af 42.900).

Mht. fradraget for 2013, så kan du når du alligevel snakker med SKAT bede dem om at du får hendes fradrag løbende i 2013. Så vil du få et større månedligt fradrag og dermed mere udbetalt. Du skal bare være opmærksom på, at hvis hun får et arbejde i 2013, så kommer du til at få en restskat, mens hun vil få penge tilbage.

Vi har derfor valgt ikke at overføre min kones fradrag, men tager det en gang om året. Heldigvis, fordi hun har fået et deltidsarbejde og når at opbruge sit personlige fradrag 1-2 måneder før året slutter.

dotGusten
Indlæg: 539
Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af dotGusten » 09.08.2012 10:58:06

larschr5 skrev:Vi har derfor valgt ikke at overføre min kones fradrag, men tager det en gang om året. Heldigvis, fordi hun har fået et deltidsarbejde og når at opbruge sit personlige fradrag 1-2 måneder før året slutter.
Og her er der lige en lille fælde: Hvis din kone ankommer i løbet af 2012, kan du få overført fradraget for hele året, hvis hun ikke selv har haft indtægt.

Hvis din kone derimod har indtægt i 2012, vil der blive beregnet et forholdsmæssigt fradrag i forhold til det tidspunkt, hvor hun ankom til landet.

Et eksempel: Din kone ankommer 1. juli til Danmark, og får job som pakke-ind-nissepige i Magasin i december, hvor hun tjener 5.000 kr. Hendes personfradrag bliver så sat til halvdelen af det normale, da hun kun skal have for halvdelen af året. Den anden halvdel går tabt, og kan ikke overdrages til dig.

Måske kunne det bedre have betalt sig ikke at arbejde i dette tilfælde, men arbejdsglæden for din kone er måske mere værd, og hvis hun så oven i købet kan komme med til Magasins julefrokost med sild og snaps, så er hun jo allerede velintegreret.

I øvrigt foregår det helt automatisk, at fradraget overføres til den anden ægtefælle, hvis man ikke har fået det udnyttet. Det er jo nogle smarte computere de har hos Skat.

Cinos
Indlæg: 140
Tilmeldt: 26.01.2012 23:27:46

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af Cinos » 09.08.2012 11:24:11

dotGusten skrev:
larschr5 skrev:Vi har derfor valgt ikke at overføre min kones fradrag, men tager det en gang om året. Heldigvis, fordi hun har fået et deltidsarbejde og når at opbruge sit personlige fradrag 1-2 måneder før året slutter.
Og her er der lige en lille fælde: Hvis din kone ankommer i løbet af 2012, kan du få overført fradraget for hele året, hvis hun ikke selv har haft indtægt.

Hvis din kone derimod har indtægt i 2012, vil der blive beregnet et forholdsmæssigt fradrag i forhold til det tidspunkt, hvor hun ankom til landet.

Et eksempel: Din kone ankommer 1. juli til Danmark, og får job som pakke-ind-nissepige i Magasin i december, hvor hun tjener 5.000 kr. Hendes personfradrag bliver så sat til halvdelen af det normale, da hun kun skal have for halvdelen af året. Den anden halvdel går tabt, og kan ikke overdrages til dig.

Måske kunne det bedre have betalt sig ikke at arbejde i dette tilfælde, men arbejdsglæden for din kone er måske mere værd, og hvis hun så oven i købet kan komme med til Magasins julefrokost med sild og snaps, så er hun jo allerede velintegreret.

I øvrigt foregår det helt automatisk, at fradraget overføres til den anden ægtefælle, hvis man ikke har fået det udnyttet. Det er jo nogle smarte computere de har hos Skat.
haha, nice bemærkning til sidst.

okey, jeg troede faktisk at mange FS ægtefæller ikke vidste om dette og deres ret, og derfor gik glip af det.
men hvis SKAT har styr på det, så er det også fint nok, jeg tager dog ikke chancen :)

og tak for den nemme forklaring larschr5.

larschr5
Indlæg: 158
Tilmeldt: 14.02.2011 13:14:05

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af larschr5 » 09.08.2012 12:03:47

Min hustru kom til Danmark i juli 2011 og fik først cpr.nr i starten af januar 2012. SKAT overførte ikke automatisk hendes ubenyttede bundfradrag for 2011 til mig, det måtte jeg ringe om.

Men det vil selvfølgelig ske helt automatisk fremover. Og ja hendes job er klart mere værd, da hun tjener penge til husholdningen og får fæste på jobmarkedet i en tid hvor jobbene ikke hænger på træerne. Og så er der jo den sidegevinst at hun ikke går derhjemme og keder sig og oveni købet kommer til at tale lidt dansk en gang imellem. :)

Cinos
Indlæg: 140
Tilmeldt: 26.01.2012 23:27:46

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af Cinos » 09.08.2012 12:37:21

larschr5 skrev:Min hustru kom til Danmark i juli 2011 og fik først cpr.nr i starten af januar 2012. SKAT overførte ikke automatisk hendes ubenyttede bundfradrag for 2011 til mig, det måtte jeg ringe om.

Men det vil selvfølgelig ske helt automatisk fremover. Og ja hendes job er klart mere værd, da hun tjener penge til husholdningen og får fæste på jobmarkedet i en tid hvor jobbene ikke hænger på træerne. Og så er der jo den sidegevinst at hun ikke går derhjemme og keder sig og oveni købet kommer til at tale lidt dansk en gang imellem. :)

aha okey.

var jeres en 3mdr eller 7 mdrs sag? vores sag var fuld oplyst pr. 21 maj 2012. og i brevet stod der at vi skal have senest svar den 21 december 2012,.
men det virker som om at mange af sagerne bruger de 6 mdr om det.

min kone går også og keder sig gevaldigt. og det er fedt at din kone har fået job så hurtigt.
har hun været på sprogskole også.

Besvar