Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

dotGusten
Indlæg: 539
Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af dotGusten » 09.08.2012 14:20:11

larschr5 skrev:Min hustru kom til Danmark i juli 2011 og fik først cpr.nr i starten af januar 2012. SKAT overførte ikke automatisk hendes ubenyttede bundfradrag for 2011 til mig, det måtte jeg ringe om.
Ja, du har ret, i de tilfælde, hvor ens ægtefælle ankommer til Danmark i ét kalenderår, og først næste år får meddelt opholdstilladelse, og dermed kan få et CPR-NR., er det nødvendigt at gøre SKAT opmærksom på dette. Sommetider ønsker SKAT dokumentation for påstanden, og så må man fremvise rejsedokumenter, som beviser at ægtefællen er ankommet til Danmark i foregående kalenderår.

larschr5
Indlæg: 158
Tilmeldt: 14.02.2011 13:14:05

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af larschr5 » 09.08.2012 14:51:22

Cinos skrev:aha okey.

var jeres en 3mdr eller 7 mdrs sag? vores sag var fuld oplyst pr. 21 maj 2012. og i brevet stod der at vi skal have senest svar den 21 december 2012,.
men det virker som om at mange af sagerne bruger de 6 mdr om det.

min kone går også og keder sig gevaldigt. og det er fedt at din kone har fået job så hurtigt.
har hun været på sprogskole også.
Vores ansøgning på indgivet 27/6-2011 lige før de nye stramninger blev indført af VKO. I slutningen af oktober blev ansøgningen godkendt, så det tog ca. 4 måneder selvom jeg forsøgte at få dispensation for min kroniske sygdom. Vi valgte dog først at gå op til indvandringsprøven i december, så det hele var først på plads i januar 2012.

Ja, det er dejligt at hun har fået sig et deltidsjob. Det er både hun og jeg glade for.

Hun begyndte på sprogskolen i marts i år, og det går stille og roligt fremad med det danske.

Vær opmærksom på, at når jeres ansøgning om familiesammenføring er godkendt, så begynder perioden hvor din kone kan gå til gratis dansk undervisning. Så hvis i vil undgå at spilde tid på at finde en sprogskole og få hende indplaceret (der kan være ventetid nogle steder), så vil jeg anbefale at i allerede nu undersøger hvilken skole i kunne tænke jer at starte hende på, så hun kan komme hurtigt i gang. Vi spilde ca. 3 måneder på at blive indkaldt til integrationssamtale med kommunen og vente på holdstart på skolen.

Cinos
Indlæg: 140
Tilmeldt: 26.01.2012 23:27:46

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af Cinos » 09.08.2012 17:22:13

Aaah rigtigt lækkert tip, mange tak for det.

Hvornår mener du at den er godkendt? Når man får
Et brev at man får opholdstil, men først skal man stille garanti
+ godkendelses tid.

Eller mener du når vi har fået et cpr nummer til konen?

Mht. Indplacering i et sprogskole, man kan vel ikke allerede skrive hende op
Før vi har fået godkendt opholdstil.

Men ja du har ret man kan begynde og undersøge forskellige
Sprogskolet i byen.

Er det bestemt antal timer om ugen eller eller er det forskelligt fra skole
Til skole,

Iøvrigt jeg synes jeg læste et sted at man bliver hurtigt inkaldt til en integrations samtale med kommunen. 2 uger.

larschr5
Indlæg: 158
Tilmeldt: 14.02.2011 13:14:05

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af larschr5 » 10.08.2012 18:00:38

Jeg tror først det er gældende når garantien er stillet og accepteret af US, men må indrømme at jeg ikke er 100% sikker.

Din kone kan nok ikke skrives ind på skolen, før end hun har fået et CPR nummer, men jeg synes da i hvert fald det er anbefalelsesværdigt at undersøge de forskellige skoler inden man står og skal træffe en beslutning. Så er man måske allerede afklaret når man skal til samtale med kommunen.

Timetallet kan variere fra skole til skole, og der er også forskel på om man går om dagen eller aftenen. Og formentlig også alt efter hvilken niveau man går på. Så det er lidt valgfrit og afhænger også af din kone. Vil hun gå få timer, men med mere hjemmearbejde eller flere timer i skolen med ligesindede og med mulighed for socialt samvær, lektiecafe, sproglaboratorium mv.

Jeg tror der gik 1-2 måneder før vi blev indkaldt til samtale, så det er sikkert forskelligt fra kommune til kommune. Men godt at du allerede er klar over det. Vi vidste det nemlig ikke.

Cinos
Indlæg: 140
Tilmeldt: 26.01.2012 23:27:46

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af Cinos » 10.08.2012 21:24:36

larschr5 skrev:Jeg tror først det er gældende når garantien er stillet og accepteret af US, men må indrømme at jeg ikke er 100% sikker.

Din kone kan nok ikke skrives ind på skolen, før end hun har fået et CPR nummer, men jeg synes da i hvert fald det er anbefalelsesværdigt at undersøge de forskellige skoler inden man står og skal træffe en beslutning. Så er man måske allerede afklaret når man skal til samtale med kommunen.

Timetallet kan variere fra skole til skole, og der er også forskel på om man går om dagen eller aftenen. Og formentlig også alt efter hvilken niveau man går på. Så det er lidt valgfrit og afhænger også af din kone. Vil hun gå få timer, men med mere hjemmearbejde eller flere timer i skolen med ligesindede og med mulighed for socialt samvær, lektiecafe, sproglaboratorium mv.

Jeg tror der gik 1-2 måneder før vi blev indkaldt til samtale, så det er sikkert forskelligt fra kommune til kommune. Men godt at du allerede er klar over det. Vi vidste det nemlig ikke.
yup vi fandt en tæt på. dag hold, prøver og diverse oplysninger.

cheers, thanx!

Zilla
Indlæg: 7
Tilmeldt: 22.03.2012 23:03:29
Geografisk sted: Fyn - DK.

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af Zilla » 13.08.2012 16:18:06

Hej.
Jeg/vi har lige været igennem det hele, så kan fortælle hvordan vores sag gik.

Jeg er dansker, min mand er tyrker - vi blev gift i Tyrkiet.

Han kom til DK på turistvisum d. 1.nov. 2011, vi søgte opholdstilladelse d. 13.jan. 2012 - så vi har søgt under de strammeste regler.
Første svar kom d. 9.marts, altså godkendelsen for selve ansøgningen.
Herefter tog han indvandringsprøven d. 23.april, svaret kom d. 1.maj - bestået prøve og nu den økonomiske sikkerhed.
Den blev stillet og sendt til kommunen og derefter videre til US - dem fik vi så svar fra d. 6.juni - Opholdstilladelse i 2 år.
MEN HUSK; de 2 år gælder fra datoen hvor I har indgivet ansøgningen, hvilket for os vil sige fra d. 13.jan 2012 - altså ikke fra I får svaret.
Så skulle der oprettes cpr.nr./sygesikringskort på kommunen og biometri-kort (opholdskort) hos politiet.

Fra I har fået selve opholstilladelsen og fået oprettet et cpr.nr., kan jeres ægtefælle arbejde i DK og modtage danskundervisning gratis.
Vi havde startet undervisningen selv mens han gik og ventede, men det betalte vi også for. Derfor gik vi selv til Jobcentret da han fik opholdstilladelse og fik mødet, så han kunne komme hurtigere igang igen.

Sådan har vores sag set ud - og nu venter vi så på at SKAT får fingeren ud og får ordnet det med fradraget. Jeg ringede først til dem, fik afvide de ville se bevis for ankomst til DK i 2011. Sendte derefter mail med kopi af pas/visum - den fik jeg så svar på efter ca.1 måned, med besked om at "Du har ansøgt om ændring af dit skattekort - Vi vil se på sagen og du vil få svar indenfor 3 måneder"!
- vente & vente & vente igen... :roll: :evil:

Kan fortælle at min mand har fundet arbejde nu og går samtidigt på "Lær'dansk"-skole 3 gange om ugen. :wink:
V.h. Zilla (& askim)

"Life is like a box of chocolates -
you never know what you're gonna get"

Cinos
Indlæg: 140
Tilmeldt: 26.01.2012 23:27:46

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af Cinos » 13.08.2012 18:39:48

Zilla skrev:Hej.
Jeg/vi har lige været igennem det hele, så kan fortælle hvordan vores sag gik.

Jeg er dansker, min mand er tyrker - vi blev gift i Tyrkiet.

Han kom til DK på turistvisum d. 1.nov. 2011, vi søgte opholdstilladelse d. 13.jan. 2012 - så vi har søgt under de strammeste regler.
Første svar kom d. 9.marts, altså godkendelsen for selve ansøgningen.
Herefter tog han indvandringsprøven d. 23.april, svaret kom d. 1.maj - bestået prøve og nu den økonomiske sikkerhed.
Den blev stillet og sendt til kommunen og derefter videre til US - dem fik vi så svar fra d. 6.juni - Opholdstilladelse i 2 år.
MEN HUSK; de 2 år gælder fra datoen hvor I har indgivet ansøgningen, hvilket for os vil sige fra d. 13.jan 2012 - altså ikke fra I får svaret.
Så skulle der oprettes cpr.nr./sygesikringskort på kommunen og biometri-kort (opholdskort) hos politiet.

Fra I har fået selve opholstilladelsen og fået oprettet et cpr.nr., kan jeres ægtefælle arbejde i DK og modtage danskundervisning gratis.
Vi havde startet undervisningen selv mens han gik og ventede, men det betalte vi også for. Derfor gik vi selv til Jobcentret da han fik opholdstilladelse og fik mødet, så han kunne komme hurtigere igang igen.

Sådan har vores sag set ud - og nu venter vi så på at SKAT får fingeren ud og får ordnet det med fradraget. Jeg ringede først til dem, fik afvide de ville se bevis for ankomst til DK i 2011. Sendte derefter mail med kopi af pas/visum - den fik jeg så svar på efter ca.1 måned, med besked om at "Du har ansøgt om ændring af dit skattekort - Vi vil se på sagen og du vil få svar indenfor 3 måneder"!
- vente & vente & vente igen... :roll: :evil:

Kan fortælle at min mand har fundet arbejde nu og går samtidigt på "Lær'dansk"-skole 3 gange om ugen. :wink:

Tillykke med det! :)

lyder godt alt var gået fint for jer.

lige et enkelt spørgsmål. du skriver at man kan få gratis undervisning mens man venter på at få CPR nummer, hvordan skal man bevise over for sprogskolen at man kan få undervisning nu? og man ikke har et cpr nummer eller sygesikringskort.

jeg regner også med at starte min kone hos " lær dansk " sprogskole her i byen, når svaret på vores opholdstil. kommer engang i nov/dec.

Zilla
Indlæg: 7
Tilmeldt: 22.03.2012 23:03:29
Geografisk sted: Fyn - DK.

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af Zilla » 13.08.2012 22:01:35

Zilla skrev: Fra I har fået selve opholstilladelsen og fået oprettet et cpr.nr., kan jeres ægtefælle arbejde i DK og modtage danskundervisning gratis.
Vi havde startet undervisningen selv mens han gik og ventede, men det betalte vi også for. Derfor gik vi selv til Jobcentret da han fik opholdstilladelse og fik mødet, så han kunne komme hurtigere igang igen.
Tak, vi er også glade :D

Hvis du ser hvad jeg skriver, så skriver jeg ikke at du kan få gratis undervisning mens du venter på svar - men FRA du har fået svar OG oprettet cpr.nr.
For at du kan få undervisning gratis, skal du nemlig ha et cpr.nr. som kan skrives ind i systemet (sammen med den Udlændingekontrakt som bliver lavet med din ægtefælle).

Derudover skriver jeg at vi startede med undervisningen hos "Lær'dansk" før, fordi vi selv betalte for det - det fik vi skam ikke gratis.
V.h. Zilla (& askim)

"Life is like a box of chocolates -
you never know what you're gonna get"

j helle
Indlæg: 9
Tilmeldt: 30.10.2012 19:30:19

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af j helle » 03.11.2012 22:12:31

nu er det 2012 kan jeg få konen fradrag min kone har søgt om opholdtiladlse vi kom til danmark fra spain 15 august 2012

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af fundiver199 » 04.11.2012 09:38:47

Som efterhånden gentaget til uendelighed, kan fradrag overføres mellem ægtefæller for år XXXX, hvis de var gift og boede sammen 31.12.XXXX. Men man kan naturligvis ikke få Skat til at indtaste et sådant fradrag, før der er udstedt et dansk personnummer. Og hvis det først sker i år XXXX+1, så må man vente til år XXXX+1 med at få indtastet sit fradrag for år XXXX. Hvilket så betyder, at man til den tid vil få nogle penge tilbage i skat.

Brox
Indlæg: 32
Tilmeldt: 14.02.2012 10:05:24

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af Brox » 18.11.2012 12:18:49

Vi har også endelig fået opholdstilladelse, med god hjælp herindefra, og mange tak for det.

Jeg ved, at vi får det fulde ægtefællefradrag, senest en gang næste år i forbindelse med årsopgørelsen, medmindre hun får arbejde inden da.

Har jeg mulighed for at begynde at få ægtefællefradraget allerede nu? Eksempelvis for min løn for november og december?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af mh1 » 18.11.2012 19:45:53

Så snart din ægtefælle har et dansk personnummer kan du trille ind om borgerservice/skat og få ændret din forskudsopgørelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Brox
Indlæg: 32
Tilmeldt: 14.02.2012 10:05:24

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af Brox » 18.11.2012 19:53:44

Tak for det.

Jeg håber, at det kan løses med SKAT over tlf.

Zilla
Indlæg: 7
Tilmeldt: 22.03.2012 23:03:29
Geografisk sted: Fyn - DK.

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af Zilla » 18.11.2012 20:03:26

Nu har vi endelig også fået svar fra SKAT.

Vi har fået overført hele min mands bundfradrag for 2011 - ca. 17.000 kr.
Vi har pt. ikke ændret noget for 2012, da min mand har haft arbejde næsten siden han fik opholdstilladelse i juni. Men evt. overførsel af fradrag vil jo automatisk ske ved årsopgørelsen næste gang, da han jo ER i systemet nu.

Så endnu engang Tak for al hjælpen her i forummet. :D
V.h. Zilla (& askim)

"Life is like a box of chocolates -
you never know what you're gonna get"

Brox
Indlæg: 32
Tilmeldt: 14.02.2012 10:05:24

Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag

Indlæg af Brox » 06.12.2012 19:53:02

dotGusten skrev:
larschr5 skrev:Vi har derfor valgt ikke at overføre min kones fradrag, men tager det en gang om året. Heldigvis, fordi hun har fået et deltidsarbejde og når at opbruge sit personlige fradrag 1-2 måneder før året slutter.
Og her er der lige en lille fælde: Hvis din kone ankommer i løbet af 2012, kan du få overført fradraget for hele året, hvis hun ikke selv har haft indtægt.

Hvis din kone derimod har indtægt i 2012, vil der blive beregnet et forholdsmæssigt fradrag i forhold til det tidspunkt, hvor hun ankom til landet.

Et eksempel: Din kone ankommer 1. juli til Danmark, og får job som pakke-ind-nissepige i Magasin i december, hvor hun tjener 5.000 kr. Hendes personfradrag bliver så sat til halvdelen af det normale, da hun kun skal have for halvdelen af året. Den anden halvdel går tabt, og kan ikke overdrages til dig.

Måske kunne det bedre have betalt sig ikke at arbejde i dette tilfælde, men arbejdsglæden for din kone er måske mere værd, og hvis hun så oven i købet kan komme med til Magasins julefrokost med sild og snaps, så er hun jo allerede velintegreret.

I øvrigt foregår det helt automatisk, at fradraget overføres til den anden ægtefælle, hvis man ikke har fået det udnyttet. Det er jo nogle smarte computere de har hos Skat.
Er der nogen der kan bekræfte at dette er korrekt?

Vi står nemlig i netop denne situation, hvor min kone er blevet tilbudt et projektjob med en varighed på 2 uger, men det kan jo faktisk ikke betale sig.
- Hvis hun ikke tager jobbet, får vi omkring 15.000 tilbage i skat
- Hvis hun tager jobbet vil hun kunne tjene omkring 8.000.

Besvar